۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴
کد خبر: ۶۰۰۹۹۸
در گفت و گو با رسا مطرح شد؛

واگذاری مسؤولیت ها به جوانان حرکت در مسیر گام دوم انقلاب را تسهیل می کند

واگذاری مسؤولیت ها به جوانان حرکت در مسیر گام دوم انقلاب را تسهیل می کند
نقطه طلایی که در بیانیه گام دوم انقلاب از سوی رهبر معظم انقلاب خودنمایی می کند این است که در آن صراحتا تفویض امور به جوانان توصیه شده است.

حجت الاسلام مصطفی سلیمانیان سطح چهار حوزه علمیه است و قریب 20 سال است که با حجت الاسلام والمسلمین شعبانی آشنایی دارد. با وی درباره انتخاب حجت الاسلام والمسلمین شعبانی به عنوان نماینده رهبر معظم انقلاب به گفت وگو می نشینیم.

رسا - مقدمات و لزوم بیانیه دوم انقلاب را تبیین کنید؟

در مراحل پیشرفت انقلاب اسلامی چند معضل وجود داشت که دشمنان بر روی این معضلات و موانع سرمایه گذاری کرده و امید واهی بسته بودند از حدود یک سال پیش رهبر معظم انقلاب کلید واژه ای را با این مضمون که آینده انقلاب در اختیار جوانان است را مطرح فرمودند که با تعابیر مختلف آن را مطرح کردند.

 البته به طور عادی نسلی کنار می روند و نسلی دیگر به روی کار می آیند و این مساله در نگاه نخست بسیار عادی است و نیازی به گفتن نیست اما با گذشت زمان مشخص می شود که رهبر معظم انقلاب طرحی را در نظر داشته اند که مانند دهه 60 انقلاب و کشور را به دست جوانان بسپارند و انتصاب برخی افراد از جمله رییس تبلیغات اسلامی، مسؤول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه های کشور این مساله را بیشتر آشکار می کند.

نقطه طلایی این مساله در بیانیه گام دوم انقلاب از سوی رهبر معظم انقلاب خودنمایی می کند که در آن صراحتا تفویض امور به جوانان توصیه شده است. این که چرا ایشان این تصمیم را گرفته اند و این استراتژی چه ویژگی هایی دارد بحثی جدا و مجالی را طلب می کند اما یکی از از مسائل مطروحه این بود که طیف مسؤولان محترمی که وجود دارند برای وضعیت های جدید مطلوب نبودند و ایشان نتیجه گرفتند که باید وضعیت های جدید که برای امروز جامعه به وجود می آید را با افرادی که این وضعیت را بیشتر درک کرده و با وضعیت جدید بیشتر آشنا هستند، پیش ببرند و یک تحرکی به این جامعه بدهند.

واگذاری مسؤولیت ها به جوانان حرکت در مسیر گام دوم انقلاب را تسهیل می کند

رسا – نخستین حرکت و انتصاب بعد از بیانیه گام دوم انقلاب چیست؟

با توجه به بررسی هایی که درباره شخصیت های مختلف برای حضور در کسوت نمایندگی رهبر معظم انقلاب و امام جمعه همدان صورت گرفته شد رهبر معظم انقلاب تاکید داشتند که در صورت مساوی بودن شخصیت ها در زمینه علمی و فکری و مسائل دیگر جوان ترین آن انتخاب شود با اشاره رهبر معظم انقلاب در این زمینه حجت الاسلام والمسلمین شعبانی به عنوان امام جمعه و نماینده ولی فقیه در همدان انتخاب شدند و این نخستین گام بعد از بیانیه گام دوم انقلاب بود.

رسا- نماینده پیشین ولی فقیه در استان همدان دارای چه ویژگی هایی بود؟

در این جا قبل از ورود به بحث لازم است تقدیر و تجلیل ویژه ای از شخصیت عالم فقیه و فیلسوف شهر همدان آیت الله طه محمدی صورت گیرد چرا که ایشان از کسانی بودند که به وسیله رژیم دوران طاغوت مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و در ارتباط با سپاه، علما، سنگر امامت جمعه فامنین بسیار قابل تقدیر و توجه است.

ایشان شخصیت بسیار علمی ویژه ای در قم داشتند از حیث فقاهت و فلسفه و زمانی که رهبر معظم انقلاب برای امام جمعه همدان وی را گسیل داشتند مانند سرباز مطیع جایگاه های علمی خود را رها کردند و به عنوان نمایندگی در همدان حاضر شدند.

بحث درباره فعالیت های آیت الله طه محمدی نیاز به فرصت کافی دارد اما یکی از ویژگی های وی این بود که در 15 سال فعالیت از روز نخست تا امروز درب دفتر ایشان بر روی همه مردم باز بود و خود تا آخرین نفر مراجعات را مورد بررسی قرار می داد و ارتباط ایشان با مردم و حوزه و مسؤولان بسیار قوی بود. ارتباط وی با کل استان همدان، حتی روستاهای دور از مرکز ارتباط ویژه ای بود و وی ایثار فراوان کرد و از موقعیت های علمی خود گذشت و در اختیار نظام قرار داد.

واگذاری مسؤولیت ها به جوانان حرکت در مسیر گام دوم انقلاب را تسهیل می کند

رسا- درباره شخصیت حجت الاسلام والمسلمین شعبانی قدری بیشتر بگویید؟

وقتی حجت الاسلام والمسلمین شعبانی انتخاب شد درباره فعالیت سوابق و فعالیت های ایشان چند نکته باید مطرح شود. گذشته از مسائل معنوی و ارتباط خاص با خداوند؛ اخلاق نیک و تا حد امکان دوری از مکروهات است که همه اطرافیان و دوستان بر این حقیقت صحه می گذارند.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی از حیث مسائل عمومی حوزوی همواره نفر نخست بوده است. از حیث فقه و اصول ایشان اجتهاد ویژه ای دارد به گونه ای که هم با مبانی قدما و هم با مبانی متاخرین آشنا است. بسیاری از دوستان و هم مباحثه های وی او را از بسیاری از اساتید قوی تر می دانند.

وی خود را محدود به فقه و اصول نکرده است و در علم فلسفه در ارتباط با اساتید فلسفه مطالعات کاملی داشته است و از اساتید وی می توان به آیت الله فیاضی اشاره کرد. در بحث کلام وی تمام کتاب های تحصیلی کلام را در همه سطوح مطالعه کرده و بارها تدریس کرده است و در علوم حدیث ورود کرده و در آن علم نیز صاحب نظر است. در علم حقوق وارد شده و نفر نخست در سطح عالی گردید و مورد استقبال اساتید قرار گرفت و اما وی از حضور و ورود و توقف در این علم منصرف شد و در نهایت به گفته قدما خود را جامعه منقول و معقول کرد؛ از نظر کلام و فلسفه که معقول و از نظر حدیث و فلسفه که منقول است. در این رشته ها در سطح عالی علمی وارد بحث می شود.

بعد از آن وی وارد مطالعات سیاسی شد و مطالعات غرب و سیاست ایران قبل و بعد از انقلاب و دوره را انجام داد. مطالعات اجتماعی را با خواندن افراد سرشناس در این زمینه از مطهری تا شریعتی مورد مطالعه قرار داد و در کلام جدید ورود کرد و شبهات آن را مورد مطالعه قرار داد.

واگذاری مسؤولیت ها به جوانان حرکت در مسیر گام دوم انقلاب را تسهیل می کند

رسا- این حجم از مطالعات برای این سن و سال کمی عجیب نیست؟

در نگاه اول حرف شما دقیق است اما باید گفت وی بیست سال تمام مطالعه کرده است یعنی تابستان، ماه رمضان و محرم نیز از مطالعه عمیق فروگذار نبوده است و بدون فوت وقت تمام وقت خود را برای مطالعه علمی قرار داده است. صرف نظر کردن از تبلیغ در اوائل طلبگی قرار دادن وقت آن برای مطالعات بیشتر وی را برای رویارویی با جامعه ای پرسشگر آماده ساخت. در سال های نخست طلبگی وی در روز ساعات زیادی را برای مباحثه در برنامه خود قرار می داد به گونه ای که بعد از اذان صبح تا شب بخشی از زمانبندی وی برای تدریس و مباحثه بود. وی همزمان تمام دروس دوران تحصیل خود را تدریس کرده است و تمام دروس را مکرر تدریس کرده است لذا کل سال به غیر از 5 روز در طول 20 سال مطالعه کرده است. وی آنقدر برخی کتاب ها را تدریس کرده است که گاهی برای مباحثه به کتابی مثل کفایه رجوع می شود، وی مطلب را از خارج بازگو می کند.

وی بعد از آن وارد مطالعات اقتصادی شد و کلیه کتاب های اقتصادی را مورد مطالعه قرارداده است و با برخی اساتید اقتصادی مباحثه کرده است و در بسیاری از همایشهای اقتصادی مقالات اقتصادی ارائه کرده است و به عنوان مقاله برتر معرفی شده است. مطالعات گسترده منقول و معقول ذهن وی را دارای ساختار و منظومه کرده است و زمانی که یک مساله سیاسی به ایشان عرضه می شود با وجود آن که هیچ سابقه اجرایی نداشته است اما در آن مساله سیاسی 3 زاویه از آن مساله مطرح می کند که موجب شگفتی انسان می شود که گویی 20 سال است کار اجرایی کرده است.

وی بعد از آن وارد مطالعات ولایت فقیه شد و آن را به صورت بسیار جدی پیگری کرد و از کلینی تا خمینی هر کس درباره ولایت فقیه صحبت کرده ایشان بررسی کرده است و چندین مقاله درباره ولایت فقیه ارائه کرده است که این مقالات در رتبه علمی و جایگاه ویژه ای قرار دارد.

تدریس های گوناگون وی در مراکز حوزوی، دانشگاهی، المصطفی و حوزه خواهران از حدود 15 سال پیش تاکنون سبب شده است سطح ارتباطی گسترده ای از طلاب ایرانی و غیر ایرانی را برای وی ایجاد کرده است. نوع بیان و عمق فکری ایشان از ویژگی های متمایز کننده او است. موضوعاتی از قبیل سبک زندگی، ولایت فقیه، اقتصاد بانک ها، اخلاق، حقوق زنان و مباحث تفسیری را مورد بررسی و تحقیق قرار داده است و مقالاتی را در این زمنه ارائه کرده است.

رسا- آشنایی وی با استان همدان تا چه میزان است؟

در زمینه مسائل فرهنگی و اقتصادی استان همدان تحلیل های فراوانی دارد. از جمله آسیب هایی که استان همدان را تهدید می کند هجوم شبهات اعتقادی در میان مردم است که سوی برخی فرق انحرافی و شبکه های ماهواره ای در جامعه تزریق می شود. گروه کلامی احیا تحت اشراف وی شروع به فعالیت کرد و در مسائل اعتقادی و شبهات استان این موسسه ورود کرد و توانست در اندازه خود منشا اثرات فراوان باشد به گونه ای که بسیاری از صاحب نظران را به تعجب واداشته است.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی بعد از آن وارد فعالیت های استان همدان شد و گروه های سیاسی استان و شخصیت ها و احزاب با وی ارتباط دارند و اشخاص سیاسی و فرهنگی استان را دقیق می شناسد هرچند بسیاری از افراد مغرض به دنبال بیگانه نشان دادن وی با امور اجرایی هستند. برگزاری جلسات سیاسی و بصیرتی در سطح استان از دیگر اموری است که وی توانسته است با موفقیت آن را ایجاد کرده و ادامه دهد.

دلیل اقبال نخبگان سیاسی و فرهنگی استان به حجت الاسلام والمسلمین شعبانی منظوفه فکری و نظام مند وی است که توانسته است موضوعات را از ابعاد جدید برای مشتاقان آن عرضه کند.

رسا- ممنون از وقتی که در اختیار ما قرار دادید.

عباس قاسم پور
ارسال نظرات