۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵
کد خبر: ۶۰۲۵۰۵
سر مقاله؛

ترامپ به‌دنبال چیست؟

ترامپ به‌دنبال چیست؟
جدای از ابعاد نظامی و امنیتی تروریستی خواندن سپاه که میل ترامپ را به متشنج کردن فضای خاورمیانه می‌رساند، ابعاد جامعه‌شناسی-سیاسی آن نیز اهمیت دارد.
به گزارش خبرگزاری رسا، اقدام ترامپ در تروریستی خواندن سپاه چه معنایی دارد و چه هدفی را دنبال می‌کند. به نظر می‌آید این اقدام را باید در چارچوب سیاست «رژیم چنج» ایالات متحده تحلیل کرد.
 
جدای از ابعاد نظامی و امنیتی این اتفاق که میل ترامپ را به متشنج کردن فضای خاورمیانه می‌رساند، ابعاد جامعه‌شناسی-سیاسی این موضوع هم اهمیت دارد.
 
تیم ترامپ برخلاف دموکرات‌ها که سیاست داخلی ایران را به بخش معتدل و رادیکال تقسیم می‌کنند و تلاش دارند از این شکاف در جهت مذاکره و معامله بهره ببرند، به‌دنبال شکاف میان دولت و ملت هستند. این شاید بزرگ‌ترین تفاوت سیاست‌گذاری این دو گروه سیاسی درباره ایران باشد.
 
مصداق این تفاوت سیاست در برجام و اقدام جدید ترامپ درباره سپاه قابل توضیح است. برجام نمونه همکاری میانه‌رو‌های ایران و دموکرات‌های آمریکا بود که به تقویت میانه‌رو‌ها در دو انتخابات‌۹۴ و ۹۶ انجامید.
 
اما اقدام تازه ترامپ نمونه کاملی از قصد او برای ایجاد شکاف میان مردم و حاکمیت است؛ بدین ترتیب که جامعه ایرانی را علیه سپاه بشوراند، اما حاصل به عکس است. هم نیرو‌های سیاسی با وجود اختلاف نظر -از اصلاح‌طلب رادیکال تا احمدی‌نژاد و برخی چهره‌های مشهور منصف خارج از ایران- به حمایت از سپاه پرداختند و هم نیرو‌های اجتماعی با سپاه همدلی کردند.
 
چنین حمایتی کم‌نظیر است. نتیجه اینکه اقدام ترامپ به جای شکاف در سطح اجتماعی و سیاسی موجب وحدت و همبستگی در ایران شده است. /۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
منبع: صبح نو
ارسال نظرات