۲۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۲
کد خبر: ۶۰۲۵۸۹
رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم:

علم دینی به معنای کنار گذاشتن علوم طبیعی و تجربی متداول نیست

علم دینی به معنای کنار گذاشتن علوم طبیعی و تجربی متداول نیست
حجت الاسلام والمسلمین واعظی با انتقاد از فروکاهش علم دینی به علوم اسلامی، گفت: برخی به غلط در دعوت به علم دینی آن را به معنای کنار گذاشتن علوم طبیعی متداول ترجمه می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پنجمین پیش نشست همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش با عنوان «علم دینی؛ امکان ها و چالش ها» به همت پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پیش از ظهر امروز در تالار امام مهدی(عج) این پژوهشگاه در قم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت و بیان داشت: علم دینی با یک سوء تفاهم هایی در جامعه رو به رو شده و بسیاری از مخالفت هایی که با آن می‌ شود برخی به عدم تقریر درست از مسأله علم دینی برمی گردد، چراکه گاهی دفاع غلط از علم دینی باعث سوء تفاهم و واکنش بد می‌ شود.

وی با بیان این که دفاع معقول و منطقی و قابل دفاع از مقوله علم دینی باید مطرح شود، گفت: بخواهیم یا نخواهیم به عنوان یک وضعیت در نزد مشتغلان به علوم طبیعی به ویژه فیزیک و کیهان شناسی فراروی از اقتضائات تجربه نیاز داریم.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی تصریح کرد: بسیاری از کسانی که علوم طبیعی کار می‌ کنند تا یک مرزهایی متکی به روش تجربی حرکت می‌ کنند ولی راجع به جمع بندی در مورد هستی شناسی و کیهان شناسی یا پیدایش عالم و امور این چنینی قهرا مبانی متافیزیکی الحادی یا الهی را دخالت می‌ دهند که تجربه و علم نیست و خوشه چینی از داده های تجربی به ضمیمه آورده های متافیزکی است.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این که ما با فروکاهش علم دینی به علوم اسلامی مواجه هستیم، گفت: برخی وقتی می‌ خواهند به علم دینی دعوت کننند، کارشان نوعی فروکاستن علوم طبیعی و تجربی به علوم دینی است.

وی ادامه داد: آن گونه شما در فقه با روش اجتهادی به مبانی نقلی دین مراجعه می‌ کنید و استنباط می‌ کنید، می‌ گویند روش تجربه و علم را کنار بگذاریم و سراغ کتاب و سنت برویم و به استخراج کیهان شناسی و جهان شناسی که در علوم طبیعی به دنبال آن هستند به مدد کتاب و سنت برویم.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی با تأکید بر این که این کار نوعی سوء تفاهم و رواج گونه ای اخباری گری در حوزه دانشی است، گفت: ما علم دینی را مساوی با کنار گذاشتن علوم تجربی رایج نمی دانیم بلکه وقتی می‌ گوییم علم دینی، می‌ خواهیم در یک موضع استعلایی از یک افق بالاتر به تکاپوی علمی و فراروی هایی از تجربه نگاه کنیم.

وی در پایان یادآور شد: در حقیقت ما می خواهیم استمدادهای ناروا از برخی مبانی متافیزیکی را باز کنیم و نشان دهیم می‌ شود که بر اساس نگاه علمی به جهان نگاه کنیم و جلوی زیاده روی های علم را بگیریم بدون این که علوم تجربی مثل فیزیک و شیمی و علوم طبیعی دیگر موجود را نفی کنیم یا بخواهیم همه آنها را از کتاب و سنت بگیریم./1330/پ202/ب1

ارسال نظرات