۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۰
کد خبر: ۶۰۳۱۰۹
نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری:

طلاب به صورت مستدل با مخالفان دین مبارزه کنند

طلاب به صورت مستدل با مخالفان دین مبارزه کنند
آیت الله مهدوی گفت: طلاب باید در برابر مخالفان دین استدلال بیاورند و از توهین کردن به آن‌ها پرهیز کنند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه تفسیر قرآن امروز که در مدرسه صدر بازار برگزار شد، گفت: انسان غیر منصف همواره برای کار‌های غلطش دیگران را به عنوان مقصر معرفی می‌کند.

وی در ادامه تفسیر سوره طاها، آیات هشتاد و هفتم تا هشتاد و نهم را تلاوت کرد و افزود: حضرت موسی (ع) بعد از بازگشت به سوی قومشان و ملاحظه کردن گوساله پرستی آن ها، خطاب به قومشان گفتند، آیا نزول وعده الهی به خاطر تأخیر ده شبانه روزی به طول انجامید یا این که حلول غضب الهی را درخواست کردید.

آیت الله مهدوی ادامه داد: قوم حضرت موسی (ع) در توجیه عمل غلطشان تقصیر را از خودشان دفع کردند و گفتند گوساله پرستی به واسطه زیور‌هایی از قوم فرعون بر ما تحمیل شد؛ قوم حضرت موسی (ع) گناهشان را بر ذمه سامری گذاشتند و پرتاب گوساله سامری در آتش را به خودشان نسبت دادند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: افراد غیر منصف همواره در اعمال خلافشان توجیهاتی می‌آورند تا به واسطه آن‌ها خودشان را از اشتباه مبرا کنند؛ مثلاً زمانی که به برخی افراد معتاد اعتراض می‌شود که چرا معتاد شدید، آن‌ها می‌گویند رفیق بد ما را به این وضع دچار کرد.

امام جمعه موقت اصفهان تصریح کرد: در تربیت فرزند باید بدانیم زمانی که فرزندمان کار خلافش را به کس دیگری نسبت می‌دهد قصد دارد به عمل خلافش ادامه دهد و باید نسبت به عمل خلاف او چاره اندیشی کنیم.

استاد اخلاق حوزه علمیه تشریح کرد: یکی از مطالبی که در این آیات به صراحت بیان شده است، عملکرد سامری برای گمراه کردن بنی اسرائیل است؛ سامری برای گمراه کردن قوم حضرت موسی (ع) افرادی که در دین داری ضعیف بودند را دور خودش جمع کرد تا تنها نباشد.

وی اظهار کرد: قرآن در پاسخ به گوساله پرستی قوم حضرت موسی (ع) می‌فرماید، آیا بنی اسرائیل ندیدند که گوساله قدرت پاسخ گویی به سؤالاتشان را ندارد و نمی‌تواند به آن‌ها سود یا ضرری برساند.

آیت الله مهدوی گفت: طلاب باید در برابر مخالفان دین استدلال بیاورند و از توهین کردن به آن‌ها پرهیز کنند؛ همچنین باید بدانیم اگر با تمام وجود به تبلیغ دین پرداختیم و عده‌ای خواستند فعالیت ما را تضییع کنند، بهترین کار استدلال آوری است چرا که ما پشتوانه دلیل داریم و مخالفان دلیل ندارند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در ادامه خاطرنشان کرد: یک شب پیامبر اسلام (ص) در خواب دیدند که عده‌ای تمام زحمات بیست و سه ساله شان را بر باد دادند لذا با حالی نگران و ناراحت از خواب بیدار شدند و فرموند من بر فراز منبر بودم که بوزینه‌هایی از منبر من بالا می‌رفتند، بعد از مدتی که در ناراحتی سپری کردند جبرائیل آمد و سوره قدر نازل کرد و کمی از ناراحتی پیامبر (ص) جبران کرد.

امام جمعه موقت اصفهان افزود: پیامبر (ص) در روز غدیر با تمام وجود به ایراد خطبه پرداختند و از افراد مختلف اقرار گرفتند؛ حدود سی آیه در رابطه با ولایت امیرمؤمنان (ع) بیان کردند سپس فرمودند چند نفر از شما قصد دارند بعد از رحلت من حکومت را در دست بگیرند، من چهره شما می‌شناسم و نام پدرانتان را می‌دانم لذا چهره غاصبین از ترس تغییر کرد و به عنوان اولین افراد با امیرمؤمنان (ع) پیمان بستند.

وی اظهار کرد: اهل تسنن می‌گویند پیامبر (ص) برای بعد از خودشان جانشینی تعیین نکرده اند در حالی که چنین رفتاری از حکمت به دور است و نمی‌توان چنین نظری را پذیرفت.

آیت الله مهدوی در پاسخ به سؤال یکی از طلاب که پرسید، آیا عدم تعیین جانشین از سوی امام خمینی (ره) بعد از رحلتشان نشانه عدم حکمت ایشان است؟ اظهار کرد: انتخاب ولی فقیه در قانون نظام جمهوری اسلامی ایران به صورت انتصابی از سوی یک شخص انجام نمی‌شود بلکه این یک انتخاب با واسطه از سوی خود مردم است؛ مردم اعضای خبرگان رهبری را تعیین می‌کنند و بدین واسطه به آن‌ها وکالت می‌دهند تا شخص مناسب را برای جایگاه ولی فقیه انتخاب کنند./۸۶۷/پ210/ب1
محمد قربانیان
ارسال نظرات