۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۸
کد خبر: ۶۰۵۲۳۱

گردهم‌آیی و هم‌اندیشی علما و دانش‌آموختگان جامعه‌المصطفی در حیدرآباد هند

گردهم‌آیی و هم‌اندیشی علما و دانش‌آموختگان جامعه‌المصطفی در حیدرآباد هند
گردهم‌آیی و هم‌اندیشی علما و دانش‌آموختگان جامعه‌المصطفی در حیدرآباد هند با موضوع «عقلانیت، اعتدال و اتحاد اسلامی»، با حضور رئیس جامعه‌المصطفی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، در این گردهم‌آیی، رئیس جامعه‌المصطفی در خصوص اهمیت موضوع این اجلاس اظهار داشت: انتخاب این موضوع برای این اجلاس، به ویژه برای دانش‌آموختگان و پرورش‌یافتگان جامعه‌المصطفی، بسیار بامعناست و باید ابعاد گوناگون این موضوع را تجزیه و تحلیل و در شرایط کنونی، به لوازم آن توجه کنیم.

وی، در ادامه، بیان کرد: از نگاه اسلام، اگر انسان تعقل و معیار عقل را از رفتار خودش کنار بگذارد، سطحش از موجودات دیگر تنزل می‌کند. بدترین و نازل‌ترین موجودات نزد خداوند، انسانی است که عقل دارد، ولی گوش خود را برای شنیدن حرف حق و عقلانی مسدود می‌کند و زبان گویا را برای گفتن حق فرومی‌بندد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی، با اشاره به حجیت عقل در کنار آموزه‌های انبیای الهی، خاطرنشان ساخت: از نظر مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام)، عقل، حجت باطنی و ابزار تشخیص حق است که خدای تعالی ما را به آن مجهز کرده و موجب تمایز انسان از موجودات دیگر شده است.

وی، با بیان این که خدای تعالی برای انسان‌ها حجت بیرونی و درونی قرار داده است، گفت: حجت ظاهری خداوند، انسان‌های متعالی هستند که به مقام وحی و الهام الهی متصل بوده، سخن و پیام حق را از منبع نور خدا می‌گیرند و انسان‌ها را به مسیر مستقیم و مطمئن راهنمایی می‌کنند و حجت باطنی، عقل الهی و نورانی است.

رئیس جامعه‌المصطفی، درباره پی‌آمدهای بهره‌ نبردن از ظرفیت‌های عقلی، ابراز کرد: نتیجه بلااستفاده ماندن عقلانیت، روی آوردن به افراط و تفریط، ظاھرگرایی و خشونت است؛ متأسفانه، امروز، در دنیای اسلام هم شاهد ثمرات تلخ نگاه سد عقل و ضد اعتدال هستیم.

وی ادامه داد: دانش‌آموختگان جامعه‌المصطفی باید پرچم‌دار اعتدال، عدالت و اتحاد مذاهب اسلامی باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی، در بخش دیگری از سخنانش، با رد هر گونه اهانت به مقدسات مذاهب اسلامی، تصریح کرد: برخی از آیین‌ها، مراسم و رفتارهایی که چهره مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) را در دنیا موهون می‌نماید، نباید انجام شود.

شایان ذکر است در این گردهم‌آیی، که با همکاری شماری از دانش‌آموختگان جامعه‌المصطفی و نیز سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در حیدرآباد برگزار شد، «حجت‌الاسلام والمسلمین جزایری»، معاون آموزش جامعه‌المصطفی، رسالت‌های حوزوی و دینی دانش‌آموختگان المصطفی را در شرایط کنونی بیان کرد و سیره امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) و علمای سلف مانند «شهید صدر» را چراغ راه علما و دانش‌آموختگان المصطفی دانست.

نماینده جامعه‌المصطفی نیز به ارائه گزارشی در خصوص دانش‌آموختگان و رسالت آنان در ارتقای سطح علمی و معنوی جهان اسلام پرداخت و گسترش اندیشه اعتدالی و اتحاد اسلامی را در منطقه، از مهم‌ترین راهبردهای المصطفی برشمرد.

پس از آن، دو تن از دانش‌آموختگان جامعه‌المصطفی در حیدرآباد به اهمیت عقلانیت و اعتدال اشاره کردند و ثمره ارزشمند آن را اتحاد اسلامی و همبستگی مذاهب اسلامی دانستند.

همچنین «آقای حق‌بین» سرکنسول ایران در حیدرآباد، به بیان آثار عقلانیت، اعتدال و اتحاد اسلامی از دیدگاه روایات و بررسی دیدگاه‌های مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در این خصوص پرداخت./829/ج

محمد مهدی مرادی
ارسال نظرات