۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۶۰۵۶۲۸
آیت الله فاضل لنکرانی:

رسیدن به مقامات عرفانی بدون انجام تکالیف بندگی محال است

رسیدن به مقامات عرفانی بدون انجام تکالیف بندگی محال است
عضو جامعه مدرسین روزه را یکی از منازل مهم برای دستیابی به مدارج عالیه سیر و سلوک دانست و گفت: رسیدن به مقامات عرفانی بدون انجام تکالیف بندگی محال است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در سلسله مباحث ماه مبارک رمضان با اشاره به آیه شریفه «کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم» گفت: این آیه شریفه بیانگر آن است که روزه میان امت پیامبر اکرم(ص) و سایر امم وجود داشته و امت ها در اصل روزه با یکدیگر اتحاد دارند.

وی ادامه داد: بر اساس روایات اگر مؤمن ماه رمضان را با اخلاص روزه بگیرد، خداوند 7 ویژگی را در وجود او نهادینه خواهد کرد؛ از بین رفتن حرام در جسم، تطهیر جسم و روح، رسیدن به مقام قرب الهی، کفاره خطای حضرت آدم(ع)، رفع سختی های سکرات موت، امان یافتن از جوع و عطش روز قیامت، بری شدن از آتش جهنم و روزی یافتن از طیبات بهشت، هفت ویژگی است که خداوند به سبب روزه گرفتن به مؤمنان عطا می کند.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه روزه یکی از مهمترین اسباب سیر و سلوک است، عنوان کرد: باید دانست که سیر و سلوک و رسیدن به مقامات عالیه عرفانی بدون انجام تکالیف بندگی محال است.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تأکید کرد: صوفی ها و کسانی که می گویند انسان تنها با داشتن دلی پاک می تواند به مدارج عرفانی دست پیدا کند، حقایق تکالیف بندگی را درک نکرده اند.

وی ابراز کرد: ائمه معصومین(ع) در رأس سیر و سلوک عرفانی بوده اند و بیش از دیگران نیز نسبت به انجام تکالیف بندگی اهتمام داشته اند، بنابراین خداوند در انجام تکالیف اسراری قرار داده که انسان به سبب اهتمام بر آنها به سیر و سلوک می رسد.

آیت الله فاضل لنکرانی در ادامه با بیان اینکه بر اساس روایات انسان با جوع می تواند با شیطان مقابله کند، افزود: گرسنگی و جوع نفس را اسیر کرده و عادات ناپسند انسان را از بین می برد.

وی در پایان روزه را یکی از منازل مهم برای دستیابی به مدارج عالیه سیر و سلوک دانست و یادآور شد: انسان در ماه مبارک رمضان باید سعی کند طعم گرسنگی و تشنگی را بچشد تا روزه برایش اثر داشته باشد؛ کسانی که در ماه رمضان از سایر ایام سال نیز بیشتر غذا می خورند، کیفیت این ماه مبارک را درک نخواهند کرد./841/پ202/ق

حسین ثالث موید
ارسال نظرات