۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۶۰۶۴۲۶
حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد:

عبرت گرفتن از گذشتگان نور ایمان را در انسان روشن می‌ کند

عبرت گرفتن از گذشتگان نور ایمان را در انسان روشن می‌ کند
استاد حوزه علمیه قم در تبیین بحث لزوم عبرت از سرنوشت گذشتگان و اموات در کلام امیرمؤمنان(ع) تأکید کرد که این عبرت و تذکر درونی چون نوری درون انسان می‌ درخشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد استاد حوزه علمیه قم بعد از نماز ظهر و عصر امروز در هفتمین روز از ماه مبارک رمضان در جمع روزه داران مسجد امام حسن عسکری(ع) در تبیین فرازهای بعدی نامه 31 نهج البلاغه اظهار داشت: یکی از چیزهایی که خداوند متعال در انسان قرار داده بر اساس روایات نور عبرت است، از این رو امیرالمؤمنین(ع) نسبت به این مسأله تذکر می‌ دهند.

وی افزود: عبرت یک نوری است که در درون انسان می‌ درخشد، معنای عبرت این است که وقتی انسان با منظره یا حادثه یا امری مواجه می‌ شود از عبور کند و به خودش برسد، به عنوان مثال وقتی قبور را دید به این فکر فرو برود که خودش نیز از اهل قبور می‌ شود.

حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد عنوان کرد: شهوات نور عبرت را در انسان خاموش می‌ کند، در حالی که قرآن دستور می‌ دهد که «ای صاحبان بصیرت عبرت بگیرید» یا در جای دیگر بیان می‌ کند: «در زمین سیر کنید و عاقبت گذشتگان را ببینید که هیچ خبری از آنها نیست».

وی با اشاره به این که امیرالمؤمنین(ع) در نامه 31 نهج البلاغه به فرزندشان در این رابطه سه دستور می‌ دهد، گفت: اول این که اخبار گذشتگان را بر قلب خود عرضه کن و دوم آن که قلبت را متذکر کن به آن چه از پیشینیان گذشته است و سوم آثار آنها را مشاهده کن.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: حضرت علی(ع) بعد از جنگ جمل به دلیل دعوت مردم کوفه و همین طور به دلایل دیگری به این شهر رفتند، بعد از مدتی که در این شهر بودند به سمت صفین عازم شدند؛ در این مسیر حوادثی اتفاق می‌ افتد که یکی از آنها رسیدن به سرزمین کربلا است که گریه کردند و مباحثی را بیان کردند.

وی بیان داشت: وقتی از زمین کربلا عبور کردند به مدائن رسیدند، در این شهر قصرهای زیادی مربوط به خاندان کسری وجود داشت که همگی خالی از سکنه شده بود، یکی از اصحاب وقتی این ساختمان ها را دید اشعاری سرود؛ حضرت علی(ع) فرمود: قرآن هم بخوانید که خداوند می‌ فرماید «چه انسان هایی بودند که چه مقدار زراعت ها و پست ها و نعمت هایی را گذاشتند و رفتند».

حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد با بیان این که دنیا رهگذر عبور برای رسیدن به آخرت است، گفت: امیرمؤمنان(ع) به فرزندشان می‌ فرماید: «از سرنوشت گذشتگان عبرت بگیر که هرچه را دوست داشتند گذاشتند و رفتند و وارد دیار غربت و تنهایی و وحشت شدند».

وی ابراز داشت: یاد مرگ و آثار گذشتگان برکات زیادی دارد، یاد مرگ انسان را متخلق و آماده عبور از دنیا می‌ کند، همان آمادگی که برای همه لازم است؛ مرگ واقعیتی است که هیچ کس نمی تواند از آن فرار کند و قیامت روز توزین اعمال است، پس چرا ما در این دنیا به فکر خودمان نیستیم؟

کارشناس رسانه ملی بیان داشت: حضرت در ادامه می‌ فرماید: «طولی نمی کشد که تو هم یکی از آنها می‌ شوی»؛ این کلمات ائمه امیرالمؤمنین(ع) همگی دارای حکمت و نور و موعظه است و اثر دارد؛ چراکه از حلقوم معصوم بیرون آمده است./1330/ج

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 4
ارسال نظرات