۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶
کد خبر: ۶۰۷۳۴۴
دبیر جامعه روحانیت کاشان:

زمان در قیامت کیفی است

زمان در قیامت کیفی است
حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اینکه زمان در قیامت کیفی است، گفت: ساعت و زمان در دنیا متفاوت از ساعت و زمان در آخرت است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل دوشنبه شب در جلسه تفسیر قرآن که در مسجد امام خمینی (ره) برگزار شد در تفسیر آیه ۸۹ سوره نحل، گفت: براساس آیات قرآن روز قیامت ۵۰ هزار سال است که این رقم با سال‌های دنیا متفاوت است و روز قیامت شب و روز و ماه و سال ندارد.

وی افزود: خداوند برای اینکه ما را متوجه زمان طولانی قیامت کند از واژه ۵۰ هزار سال استفاده کرده در حالیکه ممکن است کم و زیاد داشته باشد و برای برخی زود و برای برخی دیگر طولانی باشد.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: ساعات و زمان دنیا با ساعات و زمان آخرت متفاوت است و ممکن است یک دقیقه دنیا برای برخی برابر با هزار سال در قیامت و برزخ باشد، بنابر این زمان در عالم برزخ و قیامت کیفی است و لحظه مرگ که کمتر از یک دقیقه است اما برای برخي که در حال احتضار هستند  هزار سال است.

وی افزود: حضرت زینب(س) در واقعه کربلا و زمان اسارت که حدود دو ماه است، اما به اندازه‌ای پیر مي شود که عبدالله جعفر او را نمي شناسد و این همان زمان کیفی است که مدت اسارت کم بوده، اما به دلیل سختی اسارت کیفیت اثرات گذاری روی حضرت زینب(س) اثر گذار و او را پیر مي كند.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: انسان ها نیز در دنیا دو گروه هستند گروهی که به آن‌ها خوش گذشته جوان‌تر هستند  اما گروهی که سختی کشیدند پیرتر از سن خودشان نشان می‌دهند.

وی افزود: درقیامت مواقف متعددی است مرحوم شیخ عباس قمی در کتاب خود به نام منازل الاخرت که توصیه می‌شود حتما مطالعه شود، می‌فرماید از زمان مرگ تا لحظه ورود به بهشت ۵۰ موقف است که شاید در هر یک از این مواقف هزاران سال زمان نیاز داشته باشد.

دبیر جامعه روحانیت کاشان ابراز کرد: یکی از مواقفی که در قیامت خواهیم داشت در آیه ۸۹ سوره مبارکه نحل است که می‌فرماید، ‹‹وَیَوْمَ نَبْعَثُ فِی کُلِّ أُمَّةٍ شَهِیدًا عَلَیْهِم مِّنْ أَنفُسِهِمْ›› واژه شهید که به معنای شاهد و گواه است که در قرآن بار‌ها تکرار شده است.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید، ما در هر دوره‌ای یک شاهد و گواه آورده ایم تا خوب و بد را برای مردم توضیح بدهد، ‹‹وَجِئْنَا بِکَ شَهِیدًا عَلَىٰ هَٰؤُلَاءِ›› از جمله پیامبر را برای امت مسلمان گواه و شاهد می‌آوریم.

وی افزود: در آیه ششم سوره مبارکه اعراف می‌فرماید، ‹‹فَلَنَسْئَلَنَّ الَّذینَ أُرْسِلَ إِلَیْهِمْ وَ لَنَسْئَلَنَّ الْمُرْسَلینَ›› ما از پیامبران سوال می‌کنیم پیام خدا را به مردم رسانديد یا نرسانديد و از مردم هم سؤال می‌کنیم پیامبر پیام ما را به شما گفته یا نگفته است.

دبیرجامعه روحانیت کاشان با اشاره به تعدد گناهان در قیامت، گفت: اعضا و جوارح انسان شاهدانی هستند که در قیامت اعمال انسان را شهادت می‌دهند و در آن هنگام به دهان انسان مهر زده می‌شود و دست و پا و دیگراعضای بدن حتی از زبان خواسته می‌شود اعمالی را که انجام داده اند گواهی بدهند.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: آرایش بانوان در بیرون از خانه سبب خواهد شد تا پوست انسان در قیامت علیه او شهادت بدهد و از انسان  شاکی شود و دیگر اعضا و جوارح انسان نیز شاکی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه شاهدان زیادی در قیامت برای انسان شهادت می‌دهند، افزود: فرزند و یا همسری که از سوی پدر و یا شوهر به کار حرام تشویق می‌شوند در قیامت از پدر و شوهر خود شاکی خواهند شد که چرا به آن‌ها تذکر نداده است و او را از کار حرام منع نکرده است.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: برای خواندن نماز توصیه شده است در مساجد و مکان‌های متعددي در مساجد نماز بخوانید چرا که در هر مسجد و هرمکانی که نماز خوانده شود همان مسجد و مكان شهادت خواهند داد.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: کمک‌هایي که به صندوق‌های صدقه برای حمایت از نیازمندان مي شود همه در قیامت شهید و شاهد انسان خواهند بود و یا کسی که از دنیا رفته است اگر ۴۰ نفر شهادت بدهند انسان خوبی بوده است خداوند به اندازه‌ای مهربان است که خواهد پذیرفت./۱۳۰۷/پ210/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات