۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۵:۲۸
کد خبر: ۶۰۷۲۲۴
دبير جامعه روحانيت كاشان:

بندگی خدا سبب جلب قلوب مردم به انسان می شود

بندگی خدا سبب جلب قلوب مردم به انسان می شود
حجت الاسلام شاه فضل با اشاره به اینکه محبوبیت خدایی است، گفت: حضور در هر برنامه‌ای برای دیده شدن و جلب توجه مردم و گدایی محبت از دیگران شرک است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل یکشنبه شب در جلسه تفسیر قرآن که در مسجد امام خمینی (ره) برگزار شد، در تفسیر سوره ابراهیم، گفت: آیه ۳۵ به بعد این سوره بخش‌هایی از زندگی حضرت ابراهیم را بیان کرده است.

وی افزود: حضرت ابراهیم دو همسر داشت یکی کنیز و دیگری آزاد بود و از این دو همسر فرزندی نداشت، اما خداوند بعد از مدتی به همسر کنیز حضرت ابراهیم فرزندی به نام اسماعیل داد و بعداز مدتی به همسر دیگر حضرت ابراهیم نیز فرزندی به نام اسحاق داد.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: یکی از مأموریت‌های حضرت ابراهیم در زمان کودکی حضرت اسماعیل که هنوز اسحاق متولد نشده بود این بود که همسرش هاجر و فرزندش اسماعیل را از شامات به سرزمین مکه بیاورد و برگردد و یکی از امتحاناتی که حضرت ابراهیم داد همین امتحان بود.

وی افزود: حضرت ابراهیم هنگام برگشت دعا کرد و نخستین دعای حضرت این بودکه خدا سرزمین مکه را ایمن کند و هر انسان مومنی در این سرزمین است روزی او زیاد شود.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند می‌فرماید من روزی آن‌ها زیاد می‌کنم، اما شرطی که گفتی فقط روزی مومنین را زیاد کنم انجام نمی‌دهم و حتی روزی کفار در مکه را هم زیاد می‌کنم، اما عذاب آن‌ها در قیامت محفوظ است.

دبیر جامعه روحانیت کاشان به ایمن بودن و نبودن سرزمین مکه اشاره کرد وگفت: در يك دوره‌ تعدادی به مکه حمله کردند و حتی کعبه را آتش زدند و با خاک یکسان کردند و یا سیلاب سبب خسارت‌هایی به خانه خدا شدند و اینگونه نبود که مکه ایمن باشد و دعای حضرت ابراهیم برای ایمن بودن مکه برای این بود که خداوند دستور داده بود مکه امن باشد و جنگ و درگیری در مکه نباشد.

وی افزود: دومین دعاي حضرت اراهيم این بود كه من و فرزندان من را از عبادت بت‌ها دور کند، نکته جالب در این دعا این است که حضرت ابراهیم ابتدا برای خودش و بعد فرزندان خود دعا کرد که  بیانگر این است که حضرت ابراهیم هم در معرض خطر عبادت بت است.

وی افزود: در آیه ۳۶ سوره ابراهیم می‌فرماید  بت‌ها جمعیت زیادی را گمراه کردند، البته بت نمی‌تواند انسان را گمراه کند و بت فاعل گمراه کننده نیست بلکه این انسان‌ها هستند که به واسطه بت گمراه می‌شوند، بنابراین بت‌ها در گمراه کردن انسان نقشی ندارند.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: در آیه ۳۷ سوره ابراهیم می‌فرماید من با توکل به تو ذریه خود را در سرزمینی گذاشتم که آب و آبادانی نیست، اما خوشحال هستم که اینجا خانه تو است و هدف من این بود که اینجا نماز اقامه شود.

وی افزود: دعای دیگر حضرت ابراهیم این بود که خدا قلوب مردم را متوجه کعبه کند، بنابراین بخش زیادی از محبوبیت انسان خدا دادی است و برخی برای کسب محبوبیت در همه مراسم‌ های شهرستان شرکت می‌کنند هزینه هم می‌کنند تا دیده شوند و به آن‌ها توجه شود و محبوبیتی را کسب کنند.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: این آیه و برخی از آیات دیگر بر این دلالت دارد که محبوبیت خدایی است و خدا باید قلوب مردم را متوجه انسان کند كه اگر اينگونه باشد ارزشمند است در غیر این صورت حضور در هر برنامه‌ای برای دیده شدن و جلب توجه مردم وگدایی محبت از دیگران شرک است.

وی افزود: امام خمینی (ره) هنگام عبور از خیابان اگر شخصی او را همراهی می‌کرد بلافاصله توقف می‌کرد، این در حالی است که برخی تعدادی را اجیر می‌کنند تا او را همراهی و مشایعت کنند.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: امام خمینی (ره) در نجف اشرف اجازه نمی‌داد در مجالس نامی از او برده شود و یا از او تجلیل شود و برای همین بود که خداوند محبت و دوستی او در قلوب همه ملت ایران و حتی قلوب مردم جهان جای داده بود و این محبوبیت خدایی است که خداوند کاری می‌کند که قلوب همه مردم متوجه انسان شود.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: امام خمینی (ره) درکتاب چهل حدیث خود می‌فرماید، هرنوع کاری برای غیر خدا و برای جلب توجه مردم و کسب دوستی مردم و گدایی محبت مردم پسندیده نیست./۱۳۰۷/پ210/ق
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات