۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۸
کد خبر: ۶۰۷۸۴۲
با حضور رئیس جامعه‌المصطفی در لکنهو هند برگزار شد؛

گردهم‌آیی دانش‌آموختگان المصطفی با موضوع «تبلیغ، رسانه و فضای مجازی»

گردهم‌آیی دانش‌آموختگان المصطفی با موضوع «تبلیغ، رسانه و فضای مجازی»
گردهم‌آیی علما و دانش‌آموختگان ‌المصطفی در لکنهو هند، با موضوع «تبلیغ، رسانه و فضای مجازی»، با حضور رئیس جامعة‌المصطفی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، گردهم‌آیی و هم‌اندیشی علما و دانش‌آموختگان جامعه‌المصطفی در لکنهو هند، با موضوع «تبلیغ، رسانه و فضای مجازی»، با حضور و سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی و نماینده جامعه‌المصطفی در هند، با همکاری شماری از علما و دانش‌آموختگان جامعه‌المصطفی برگزار شد.

در این گردهم‌آیی، حجت‌الاسلام والمسلمین‌ عباسی، در خصوص اهمیت موضوع این گردهم‌آیی تصریح نمود: تبلیغ و استفاده از ابزارها و رسانه‌های جدید در عصر کنونی، جایگاه ویژه‌ای در عرصه‌های تبلیغی و آموزشی دارد، زیرا نسلی که می‌خواهیم تربیت کنیم، باید بتواند در فضای فکری و مقابله فرهنگی، از این ابزارها بهره ببرد.

وی درباره نقش علما در پاسداری از مرزهای اعتقادی و جلوگیری از انحرافات فکری جامعه ابراز کرد: علمای بزرگ و شخصیت‌های علمی، همواره، نگهبانان فکری جامعه بوده‌اند و مراقب افکار نسل جوان و پیروان اسلام ناب هستند.

رئیس جامعه‌المصطفی درباره بهره‌مندی علمای پیشین از روش‌ها و ابزارهای تبلیغی اظهار داشت: علمای ما در عصرهای گذشته، از همه ابزارها و روش‌های ابلاغ پیام نورانی و معنوی اهل‌بیت(علیهم‌السلام) استفاده کرده‌اند و توانستند با بهره‌گیری از قالب‌های پژوهش، تدریس و تبلیغ در سنگر خطابه و منبر، پیام مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) را به مخاطب برسانند.

وی با اشاره به فرصت‌های جدیدی که در برابر علما و مبلغان قرار گرفته است، بیان نمود: رسانه‌های جدید، یکی از مسائل مهمی است که به ویژه در چند دهه اخیر برای دنیا اهمیت پیدا کرده است. این رسانه‌ها، با این قدرت، وسعت و سرعت تأثیرگذاری، دنیای جدید و فرصت تازه‌ای در اختیار علما و مبلغان قرار داده است.

رئیس المصطفی با اشاره به لزوم توجه به تهدیدهای فضای مجازی گفت: علمای ما باید از سویی، این فرصت‌ها و روش به‌کارگیری آنها را به خوبی بشناسند و از سوی دیگر، توجه داشته باشند که این ابزارها در کنار ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی که برای ما ایجاد می‌کند، خطرات و تهدیدهایی هم می‌تواند داشته باشد.

وی درباره برنامه غرب برای استعمار نوین و بهره‌گیری از رسانه برای سیطره بر جهان ابراز داشت: صاحبان قدرت، ثروت و سلطه در عالم سرمایه‌گذاری بزرگی به ویژه در زمینه رسانه‌ها انجام داده‌ و کوشیده‌اند همه رسانه‌های اصلی و مهم جهان را در اختیار داشته باشند. غربی‌ها می‌خواهند با امکانات بسیار عظیم رسانه‌ای و غول‌ها و شبکه‌های عظیم خبری، بر ذهن و تفکر مردم دنیا مسلط شوند.

رئیس جامعه‌المصطفی در ادامه به برخی از ویژگی‌های کار موفق رسانه‌ای و شگردهای فعالیت در ابزارهای ارتباطی جدید اشاره و تصریح نمود: «استفاده از آموزش غیرمستقیم»، یکی از شگردهای رسانه‌های بزرگ برای تأثیر بر مخاطب به شمار می‌رود. باید این روش را به خوبی بشناسیم و از آن برای مقاصد حق و انتقال پیام نجات‌بخش دین بهره‌ ببریم.

«تکرار پیام با روش‌های گوناگون» از دیگر شگردهای رسانه‌های بزرگ در کلام رئیس المصطفی بود؛ حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی در این باره خاطرنشان ساخت: امروز رسانه‌های بزرگ دنیا برای انتقال پیام به مخاطب به گونه‌ای عمل می‌کنند که مخاطب احساس می‌نماید با پیام تازه‌ای روبه‌روست، ولی در حقیقت همان پیام در شکل و قالب جدید ارائه گردیده است.

وی با بیان این که «ضمیمه کردن جاذبه‌های هنری و فرهنگی»، یکی دیگر از اصول کار تأثیرگذار رسانه‌ای است، در ادامه با اشاره به ویژگی‌های پیام مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) و امتیاز آن نسبت به دیگر تفکرات مطرح در جهان بیان کرد: ‌پیام مکتب اهل‌بیت(علیهم‌‌السلام) به جامعه بشریت، توحید، معنویت، اخلاق، عقلانیت، عدالت و دعوت به راه خدا و راه حقیقت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین‌ صالح، نماینده جامعه‌المصطفی در هند نیز گفت: هر چند در هندوستان هنوز هم منبر، یکی از مؤثرترین و پرمخاطب‌ترین ابزارهای تبلیغ دینی به شمار می‌رود، ولی با توجه به گسترش سریع شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی و استقبال مردم از ابزارهای جدید رسانه‌ای، علما و دانش‌آموختگان جامعه‌المصطفی نیز باید همزمان با پیشرفت تکنولوژی، به حضور بیشتر و مؤثرتر در این عرصه همت گمارند.

وی در خصوص ضرورت آشنایی مبلغان و روحانیون با ویژگی‌های فضای مجازی اظهار داشت: فضای مجازی و فعالیت در عرصه رسانه‌ای، مانند هر عرصه دیگر، نیازمند دانش و مهارت لازم است و مبلغان دینی باید در حوزه موضوع‌شناسی، مخاطب‌شناسی و روش‌شناسی، به منظور بهره‌گیری از مؤثرترین روش‌های ارائه محتوا، متناسب با نیاز و سلیقه مخاطب برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند.

نماینده المصطفی در هند، ضمن اشاره به برخی از فعالیت‌های رسانه‌ای دانش‌آموختگان و حضور مؤثر آنان در فضای مجازی در هند خاطرنشان ساخت: نمایندگی جامعه‌المصطفی در هند از طرح‌ها، ایده‌های نو و کارهای گروهی دانش‌آموختگان جامعه‌المصطفی برای فعالیت در فضای مجازی پشتیبانی خواهد کرد.

گفتنی است سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین‌ کلب جواد امام جمعه لکنهو و رئیس مجلس‌العلمای هند و حجت‌الاسلام والمسلمین‌ حمید الحسن، مدیر حوزه علمیه ناظمیه لکنهو، در خصوص اهمیت توجه علما و مبلغان به فضای مجازی و حضور جدی در عرصه رسانه، بخش دیگری از این گردهم‌آیی بود./1330/د102/ب1

ارسال نظرات