۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳
کد خبر: ۶۰۷۸۹۱
آیت الله تحریری:

انسان با قطع دلبستگی‌ها و وابستگی‌های دنیوی مقرب درگاه الهی می شود

انسان با قطع دلبستگی‌ها و وابستگی‌های دنیوی مقرب درگاه الهی می شود
آیت الله تحریری با بیان اینکه انسان با قطع دلبستگی‌ها و وابستگی‌های دنیوی می تواند به قرب الهی نائل شود، گفت: اعمال انسان عامل حجاب بین خود و خدا می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، شب گذشته در جلسه تفسیر دعای شریف ابوحمزه ثمالی که در مدرسه علمیه معیر و در جمع طلاب برگزار شد، گفت: امام سجاد(ع) فرازی از مناجات ابوحمزه ثمالی که می‌فرمایند: ان الراحل الیک قریب المسافه و انک لا تحتجب عن خلقک الا ان تحجبهم الاعمال دونک.

وی افزود: حضرت در این فراز با بیان این مطلب بارالها؛ کوچ کننده به سوی تو مسافتش نزدیک است، اشاره به حقیقتی دارند که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه کوچ کرده به سوی حق ابعاد مختلفی دارد، ادامه داد: یکی از آن ابعاد بعد اعتقادی است اینکه بینش انسان به حق تعالی یک بینش و اعتقاد صحیحی باشد و خداوند متعال را اقرب از هرچیزی به چیز دیگر بداند.

آیت الله تحریری با اشاره به اینکه همه مخلوقات از خود چیزی ندارند و سراسر نیاز در محضر خالق بی نیاز هستند، ابراز کرد: توجه به مخلوق، توجه به آن حقیقتی است که هستی‌اش‌ به او قائم است.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: خداوند متعال بر خلاف موجودات دیگری که انسان با آنها در ارتباط است یک حقیقتی محیط بر همه واقعیات است که با وجود و عدم موجودات نیز حضور دارد؛ بنابراین حقیقت بی نهایت یک چنین واقعیتی دارد.

وی اضافه کرد: بر این اساس انسان به هر میزان بتواند این حقیقت را درک کند می توان گفت این اولین مرحله کوچ کردن انسان به سوی حق است که انسان از موجودات و خودش به لحاظ آن وجود مخلوقی به سوی آن حقیقت غنی مطلق بالذات کوچ می کند.

آیت الله تحریری با اشاره به اینکه انسان زمانی که خود و مخلوقات را تحت سرپرستی وجود خداوند متعال بداند در برابر آن حقیقت همیشگی خاضع و خاشع خواهد بود، گفت: انسان در هر مرحله ای که ذهنش از این عالم به عالم اله منعطف شود اینجا همان کوچ کردن اتفاق می‌افتد.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: مقصود از کوچ کردن جسمانی نیست بلکه توجه معنوی است که همان معنای کوچ می دهد، زمانی که انسان به آن واقعیت توجه می کند و آن را می پذیرد در اصل به سوی آن حقیقت کوچ کرده است.

وی با تاکید بر اینکه واقعیت حضرت حق محیط بودن او بر همه عالم هستی است، اظهار داشت: انسان ویژگی ظاهری‌اش رابطه تنگاتنگی با سایر موجودات دارد و این ارتباط ظاهری حجابی برای درک آن ارتباط حقیقی با خداوند متعال می شود.

 آیت الله تحریری ادامه داد: این درک ها در نحوه ارتباط موجودات با حضرت حق تعالی متفاوت است؛ هر مقداری این درک ها از نحوه ارتباط موجودات با حق تعالی عمیق تر باشد این کوچ کرده به سوی حضرت حق صحیح تر خواهد بود؛ همه جنبه این کوچ کردن به جبنه درک از واقعیات بازمی گردد.

تولیت مدرسه علمیه مروی در پایان با بیان اینکه انسان خودش عامل حجاب بین خود و خدا می‌شود، خاطرنشان کرد: انسان با انجام اعمال شایسته می تواند مقرب درگاه الهی شود./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 6
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات