۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹
کد خبر: ۶۰۸۱۷۰
دبير جامعه روحانيت كاشان:

مظلوميت اميرمومنان مظلوميت يك جريان است

مظلوميت اميرمومنان مظلوميت يك جريان است
حجت الاسلام شاه فضل گفت: مظلومیت امیرمومنان (ع) مظلومیت یک شخص نیست، مظلومیت یک جریان و حق طلب و عدالت جوی با انصاف و شجاعی است که در مقابل ظلم ایستاده است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام علیرضا شاه فضل در مراسم احیای شب بیست و سوم ماه رمضان که در مسجد امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت: امیر مومنان (ع) مظلوم بودند و مظلومانه زندگی کردند و مظلومانه به شهادت رسید و این تعبیر خوبی است که نخستین مظلوم عالم امیرمومنان (ع) بود.

وی افزود: در اینکه به امیرمومنان (ع) ظلم زیادی شد شکی نیست به ویژه دوران بعد از پیامبر و خانه نشینی حضرت و حتی در دوران خلافت خیلی مورد آزار واذیت قرار گرفت، بنابر این اگر امیرمومنان (ع) برخی از ویژگی‌ها را نداشت و حق طلب و عدالت جو و شجاع نبود و دستورات اسلام و پیامبر را اجرا نمی‌کرد این همه مظلوم واقع نمی‌شد.

حجت الاسلام شاه فضل گفت: اگرامیرمومنان (ع) در جنگ‌ها شرکت نمی‌کرد و از قرار گرفتن در مقابل مشرکین خودداری می‌کرد و کفار و مشرکین را در جنگ‌ها به هلاکت نمی‌رساند تا این اندازه مظلوم واقع نمی‌شد و یا اگر از خودش این میزان عدالت علوی را نشان نداده بود تا این حد مورد مظلومیت قرار نمی‌گرفت.

وی افزود: مظلومیت امیرمومنان (ع) مظلومیت یک شخص نیست مظلومیت یک جریان و حق طلب و عدالت جوی با انصاف و شجاعی است که در مقابل ظلم ایستاده است و گروهی که حضرت را خانه نشین کردند در واقع یک شخص را خانه نشین نکردند بلکه یک جریان را خانه نشین کردند.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: این اشتباه بزرگی در محاسبات صدر اسلام است که اگر کسی تصور کند تنها سه نفر در خانه نشینی امیرمومنان (ع) نقش داشتند که اگر این سه نفر نبودند حضرت خانه نشین نمی‌شد، بلکه همه مردم مدینه و جهان در خانه نشینی امیرمومنان (ع) مقصر بودند، چرا که هیچکدام شجاع و عدالت طلب و حق جو نبودند و توان مقابله با ظلم را نداشتند.

حجت الاسلام شاه فضل ابراز کرد: تنها اگردرصدی از مردم با امیرمومنان (ع) بودند خانه نشین نمی‌شد، چون حضرت سه شب به درب خانه‌ها مراجعه کرد و عهد و پیمان گرفت و غدیر را یادآوری کرد و قرار بود روز بعد از مکانی تجمع کنند، اما تنها ۴ یا ۵ نفر شرکت کردند.

وی افزود: عدالت امیرمومنان (ع) به اندازه‌ای بود که عقیل برادر حضرت از عدالت برادر خود امیرمومنان(ع) فرار کرد و به معاویه پناه برد، از این رو از دیگران هیچ انتظاری به غیر از دورشدن از امیرمومنان (ع) نمی‌رفت.

دبیر جامعه روحانیت کاشان گفت: اگر امروز صحبت از مظلومیت امیرمومنان (ع) در میان است نباید بگوییم، ‹‹اللهم العن قتلة امیر المؤمنین›› دشمنان امیرمومنان (ع) را خدا لعنت کند، چون دشمنان حضرت، دشمن صفات امیرمومنان (ع) بودند که اگر امروز نیز امیرمومنان (ع) بود و مردم چنین تفکراتی داشتند امروز هم حضرت خانه نشین می‌شد.

حجت الاسلام شاه فضل بیان کرد: ما باید خود را با همین معیار‌ها بسنجیم تا مشخص شود ما هم تا جایی منتظر سرباز امام زمان (عج) هستیم که منافع ما در خطر نباشد که اگر اینچنین باشد با مردم صدر اسلام هیچ تفاوتی نداریم و اگر امام زمان (عج) ظهور نمی‌کند برای این است که مردم باید تشنه عدالت و مبارزه با ظلم و ستم باشند.

وی افزود: خداوند درآیه ۱۴ سوره حجرات به آن‌هایی که ادعا می‌کنند ایمان آورده اند می‌فرماید، ‹‹قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَ لکِنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَ لَمَّا یَدْخُلِ الْإیمانُ فی‏ قُلُوبِکُمْ›› شما ایمان نیاوردید بگویید ما اسلام آوردیم و هنوز ایمان در قلب شما وارد نشده است.

دبیر جامعه روحانیت کاشان یادآور شد: اکثریت مردم صدر اسلام اسلام آورده بودند، اما ایمان نیاورده بودند و حاضر نبودند به خاطر اسلام منافع خود را از دست بدهند./۱۳۰۷/پ210/ب1
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات