۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۶۰۸۶۱۵
آیت الله تحریری:

کوچ به سوی پروردگار تنها با بندگی و عبودیت امکان پذیر است

کوچ به سوی پروردگار تنها با بندگی و عبودیت امکان پذیر است
آیت الله تحریری با بیان اینکه انسان با اطاعت از فرامین الهی می تواند مثل خداوند شود، گفت: کوچ به سوی پروردگار تنها با بندگی و عبودیت خدا امکان پذیر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، شب گذشته در جلسه تفسیر دعای شریف ابوحمزه ثمالی که در جمع طلاب و در همین مدرسه علمیه برگزار شد، گفت: امام سجاد(ع) در دعای شریف ابوحمزه ثمالی بیان می فرمایند: راه های به سوی حق باز است.

وی افزود: همچنین می فرمایند: آن مسیر با امید به الطاف گوناگون الهی از وجود انسان آغاز می شود و خداوند متعال چشمه های آن را در وجود انسان قرار داده منتهی این بشر است که باید این مسیر را باز کند؛ بنابراین صراط مستقیم در وجود انسان نهاده شده است.

تولیت مدرسه علمیه مروی بیان داشت: اگر کسی بخواهد به سوی حق کوچ کند آن زمینه ها به صورت بیرونی و درونی فراهم است تا بتواند این مسیر را طی کند؛ انبیا و اولیای الهی به طور خاص و آیات پروردگار در عالم هستی انسان را از بیرون به راه صراط هدایت می کنند.

آیت الله تحریری ابراز کرد: انسان اگر از این محدوده گذر کند و به موجودات به عنوان آیات الهی بنگرد باید به آن کمالاتی که در اراتباط با یکدیگر تقاضا می کند توجه داشته باشد تا بداند این ارتباط چگونه است؛ این ارتباط توحیدی است.

وی عنوان داشت: فوق همه این ارتباط ها آن ارتباط الهی است که مقدم بر همه ارتباط ها بوده و دغدغه همه انبیای الهی آن بوده که این ارتباط عمیق را بیان کنند؛ هر کمالی که انسان در وجود اشیاء می بیند به یک کمالی از کمالات الهی تکیه دارد و زمانی که توجه انسان از خود موجودات عبور می کند و به کمال الهی توجه دارد این همان کوچ کردن به سوی خداوند است.

تولیت مدرسه علمیه مروی اظهار کرد: این کوچ کردن کوچ مکانی نیست بلکه کوچ کردن توجهی است تا انسان آن ابزار لازم به عالم غیب و عالم اله را به کار ببندد و در راستای این توجه حرکت عملی خود را شکل دهد و این مهم نیاز به مجاهدت دارد.

آیت الله تحریری بیان داشت: در میان همه موجودات رابطه وجودی انسان با ذات اقدس الهی خاص است که از آن به عنوان رابطه عبودیت یاد می شود در همین راستا می فرمایند: کسی که از خداوند اطاعت کند حضرت حق موجودات را مطیع و مسخر او می گرداند.

وی تصریح کرد: زمانی که عبد در برابر معبود خضوع می کند موجودات نیز در برابر عبد خضوع می کنند؛ خداوند خطاب به انسان می فرماید: بنده من؛ تو مرا اطاعت کن تا تو را مثل خودم قرار دهم.

تولیت مدرسه علمیه مروی اظهار داشت: انسان به هر مقداری که کوچ عقلانی و قلبی به سوی خداوند داشته باشد به همان میزان احاطه خداوند بر انسان را درک می کند./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

تعداد بازدید : 4
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات