۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۶۰۸۶۸۲
رییس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

وحدت اسلامی راهبرد ائمه در طول تاریخ بوده است

وحدت اسلامی راهبرد ائمه در طول تاریخ بوده است
حجت الاسلام مطهری گفت: وحدت اسلامی راهبرد ائمه(ع) در طول تاریخ بود و مقام معظم رهبری نیز در فتاوای خودبر پرهیز از توهین به مقدسات تأکید فرموده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی مطهری، رئیس انجمن تاریخ حوزه، به جایگاه امام علی(ع) در نزد مفسران اهل سنت در منطقه آندلس پرداخت و گفت: بررسی این جایگاه را باید در دو بخش تقسیم‌بندی کنیم؛ یکی در دوره حاکمیت حاکمان اندلس و دیگری در دوره بعد از سقوط این حاکمان.

وی افزود: حاکمان اندلس به علت ضدیت با علویون و اهل بیت(ع) اجازه بروز و ظهور گرایش‌های مفسران و ادیبان و دانشمندان اهل سنت را به اهل بیت(ع) نمی‌دادند، زیرا حکومت اندلس در دست حاکمان اموی بود؛ اموی‌ها وقتی حکومت دمشق را از دست دادند به اندلس رفتند و طبیعی است که اموی‌ها ضد علویون باشند.

حجت الاسلام مطهری با بیان اینکه در دوره امام علی(ع) رابطه علوی‌ها و عباسیون چون از یک قبیله بودند سبب تشدید دشمنی اموی‌ها شد و با حاکمیت آن‌ها بر اندلس، مانع ورود هر نوع تفکری در حمایت از علویان و به خصوص امام علی(ع) شدند ادامه داد: از طرفی مذهب مردم این مناطق هم مالکی بود و پیوند مذهب و سیاست سبب شد تا هر نوع اندیشه مخالف مذهبی از جمله شیعه را برنتابند؛ این سخن به معنای نبود گرایش اهل بیتی نیست، بلکه جلوی ظهور و بروز آن گرفته شده بود.
رئیس پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه با سقوط حاکمان اندلس فرصتی برای بروز و ظهور اندیشه‌های معطوف به شیعه به وجود آمد، تصریح کرد: یکی از ادیبان و شاعران آن دوران شعری با طلیعه «ابناء فاطمه هل لنا ...» سروده و بیان کرده که آیا در قیامت پناهگاهی غیر از شما برای ماست؛ ابن جابر اندلسی شعری در مورد اهل بیت(ع) دارد که تاریخ زندگی امام علی(ع) را به تصویر کشده است «و ان علیا کان سیف محمدی»؛ علی شمشیر پیامبر(ص) و همراه بلندمرتبه و دارای مجد و بزرگی و داماد و پسرعموی اوست؛ ازدواج او با دختر پیامبر(ص) در آسمان رخ داده و پیامبر(ص) در شأن او فرمود: «انا مدینة العلم و علی بابها».

نکته جالب در این اشعار اشاره او به دو حدیث منزلت و غدیر است: «من کنت مولاه علی ولیه/ وانک منی خالیا من نبوته» که برخی مفسران و عالمان اهل سنت متعصبانه آن را مورد تردید قرار می‌دهند.

رئیس انجمن تاریخ حوزه علمیه با بیان اینکه یکی از فضیلت‌های بارز امام علی(ع) ابلاغ پیام برائت از مشرکان به فرموده خداوند از سوی امام(ع) است، بیان کرد: در این ماجرا ابتدا پیامبر(ص) ابوبکر را مأمور کرد تا پیام برائت از مشرکان را به آن‌ها ابلاغ کند، ولی در میانه راه پیامبر(ص) به دنبال دستور الهی او را از این کار منع کردند و این مسئله را به امام علی(ع) سپردند و این موضوع هم از دید این شاعر پنهان نمانده است و وی دراشعارش به آن اشاره می‌کند.
مطهری در ادامه به سقوط حکومت اندلس اشاره کرد و افزود: سقوط این حکومت دلایل متعددی دارد، ولی شاید مهم‌ترین عامل آن تفرقه بوده است؛ تفرقه در میان حاکمان و این درسی برای همه است که بدانیم خطر تفرقه از هر عامل دیگری بیشتر است.

این استاد و پژوهشگر حوزه علمیه با بیان اینکه حب اهل بیت(ع) در میان قاطبه اهل سنت وجود دارد و فقط ناصبی‌ها هستند که اهل بیت(ع) را سب می‌کنند، تصریح کرد: عقل و وحدت اسلامی اقتضا می‌کند که بر مشترکات تأکید کنیم و نگذاریم با برخی سخنان این روند دچار چالش شود، زیرا دود آن به چشم همه خواهد رفت.

حجت الاسلام مطهری با بیان اینکه عمده کشورهای اسلامی و حاکمان آن‌ها متأسفانه امروز دست در دست دشمن گذاشته‌اند و دست به دامان آنان هستند، اظهار کرد: شاید بتوان وضعیت حاکمان اسلامی را به وضعیت اندلس در آن دوره تشبیه کرد؛ حکومت‌های ملوک‌الطوایفی بین مسلمین در اندلس سبب شد تا برخی دست به دامان دشمنان مسیحی آن دوره شوند و با اتحاد با آن‌ها علیه بقیه فرقه‌ اسلامی دست به جنگ بزنند، به جای آنکه حول محور اسلام با همدیگر متحد شوند.

وی با بیان اینکه امروز کشورهای اسلامی و در رأس آن عربستان دست به دامان آمریکا شده و حتی علیه کشور عربی و اسلامی یمن چندین سال مداوم است که دست به جنایت می‌زند، اظهار کرد: تاریخ برای عبرت گرفتن است و کشورهای اسلامی باید حول محور اسلام با هم متحد شوند و افراط و تفریط از هر فرقه پسندیده نیست.
رئیس انجمن تاریخ حوزه با بیان اینکه وقتی رهبر معظم انقلاب اسلامی با صراحت توهین به مقدسات اهل سنت را مردود می‌دانند و جایز نمی‌شمارند، بیان کرد: همه باید ملتزم به این مسئله باشند تا بی‌جهت مشکلاتی در کشور ایجاد نشود.

وی تأکید کرد: وقتی در سیره امام صادق(ع) و امام هادی(ع) و سایر ائمه(ع) را مطالعه کنیم، می‌بینیم که راهبرد آنان حفظ وحدت و پرهیز از تفرقه در ضمن اعتلای شیعه بوده است.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات