۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۰
کد خبر: ۶۰۸۶۹۴
یادداشت؛

«جایگاه رهبری» مظهر عزت و عظمت نظام اسلامی

«جایگاه رهبری» مظهر عزت و عظمت نظام اسلامی
ایام بزرگداشت سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی(ره) همواره فرصت مناسبی برای شناخت اندیشه‌ و سیره آن راحل عظیم‌الشأن در به پیروزی رساندن انقلاب اسلامی است.
به گزارش خبرگزاری رسا، ایام بزرگداشت سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) همواره فرصت مناسبی است برای شناخت اندیشه‌های امام و سیره وروش آن راحل عظیم‌الشأن در طراحی وبه پیروزی رساندن انقلاب اسلامی و تشکیل و اداره نظام جمهوری اسلامی است که به جرئت می‌توان آن را مهم‌ترین پدیده تاریخ معاصر دانست، اما در عین حال این ایام هم فرصتی برای شناخت شاخصه‌ها و ویژگی‌های رهبری در نظام اسلامی است که به حق باید آن را ستون خیمه انقلاب دانست.
 
تأمل وتدبر درحوادث وتحولات دوران زعامت ده ساله حضرت امام، و پس از آن در دوران زعامت سی ساله مقام معظم رهبری که طی آن توطئه‌های دشمنان بیرونی وداخلی با هدایت حکیمانه رهبری وحضور همراهی مردم خنثی وموقعیت نظام تثبیت وتحکیم گردیده است، اهمیت نقش وجایگاه رهبری در نظام اسلامی را آشکار می‌کند.

در انقلاب اسلامی ایران بر خلاف دیگر انقلاب‌ها و تحولات وتغییرات سیاسی در کشور‌ها که غالباً رهبرانی به عنوان سیاستمدار ویا نظامیان حرفه‌ای با تکیه بر زر و زور و تزویر در جایگاه مدیریت ویا رهبری نظام جدید قرار می‌گیرند، این ویژگی‌های رهبری نظام اسلامی است که به آن جایگاه اعتبار وارزش می‌بخشد. این امر را به ویژه در حرکت انقلاب اسلامی ایران با رهبری حضرت امام خمینی (ره) از آغاز تا پیروزی، به روشنی می‌توان دید.
 
یکی از تفاوت‌های عمده حضرت امام خمینی (ره) با دیگر مصلحان تاریخ این است که امام ضمن حضور در صحنه، اصول مکتب سیاسی خود را برای مردم تبیین نمود و آنان را به ایمان روشن بینانه و آگاهانه رساند و پس از اثبات حقانیت مکتب سیاسی خود، توانست ملت ایران را آرام آرام وارد میدان مبارزه کرده، به همراهی این اقیانوس عظیم پرتلاطم، انقلاب بزرگ اسلامی را شکل دهد و در نتیجه آثار شوم تسلط قدرت‌های طاغوتی را در این کشور برطرف و دنیا را متحول کند، به گونه‌ای که حرکت او با هیچ حرکتی از صدر اسلام تا کنون قابل مقایسه نیست.

شیوه وعمل رهبری نظام در اداره نظام اسلامی را رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان نظام در شانزدهم تیرماه ۱۳۹۳ اینگونه تبیین می‌فرمایند که محاسبات جمهوری اسلامی از روز اوّل براساس منطق عقلانی بوده است؛ براساس یک قوّه عاقله‌ای بوده است.
 
عناصری که این محاسبات را شکل می‌داده این‌ها است: اوّل، اعتماد به خدا و سنن آفرینش؛ دوّم، بی‌اعتمادی به دشمن و شناخت او از جمله موارد اعتماد به خدا و سنن آفرینش، اعتماد به مردم است؛ اعتماد به ایمان‌ها است؛ اعتماد به محبت‌ها است؛ اعتماد به انگیزه‌های صادقانه است؛ اعتماد به صدق مردم است - که امام بزرگوار ما مظهر این اعتماد بود - اعتقاد به خودباوری و اینکه «ما می‌توانیم»؛ تکیه به عمل و پرهیز از بیکارگی؛ اعتماد به نصرت الهی؛ تکیه به تکلیف و مجاهدت در راه تکلیف؛ این‌ها آن چیز‌هایی است که از روز اوّل تا امروز مجموعه‌ی عناصر قوّه عقلانی نظام اسلامی را - که پایه و زیربنای حرکت او بود - شکل داده است.
 
برخی از ویژگی‌های رهبری نظام اسلامی که در تحکیم پیوند‌های درونی نظام ووحدت وانسجام ملی نقش اساسی داشته و دارد را به شرح زیر می‌توان برشمرد:

۱- نوع زندگی فردی رهبری نظام جمهوری اسلامی، ساده زیستی و اخلاق شخصی ایشان و... , با هیچ‌کدام از رهبران سیاسی دنیا قابل مقایسه نیست و کمتر رهبری در عرصه جهانی می‌توان یافت که چنین ویژگی‌ها و خصوصیاتی را دارا باشد.

۲- اقتدار ایران اسلامی در منطقه وجهان و توسعه نفوذ انقلاب اسلامی؛ تجلی عینی وعملی رهبری در نظام اسلامی است. آنچه این روز‌ها سبب عصبانیت دشمنان نظام اسلامی گردیده نه ضعف‌ها، بلکه قدرت ایران است. چند سال پیش که هنوز اقتدار ایران مانند امروز پس از غلبه بر تروریست‌ها وشکست استراتژی‌های امریکا تثبیت نشده بود، رئیس رژیم صهیونیستی در سخنرانی خود در کنگره امریکا با نگرانی از گسترش انقلاب اسلامی در منطقه می‌گوید: امروز از تنگه خیبر عربستان تا تنگه جبل‌الطارق در مراکش، تحول و دگرگونی عمیقی در حال وقوع است و همه جا به لرزه افتاده است.
 
این لرزه کشور‌ها را متلاطم و دولت‌ها را متلاشی کرده است و همه ما همچنان شاهد این نوسانات هستیم. باید قبول کنیم نیروی قدرتمندی وجود دارد که با الگوی مورد نظر ما برای اداره جهان مخالف است و در رأس این نیروی قدرتمند، ایران خمینی و خامنه‌ای قرار دارد. من هشدار می‌دهم که لولای تاریخ در حال چرخیدن است، کسانی که ایران و خطر آن را نادیده می‌گیرند سر‌خود را در شن فرو کرده‌اند.

۳- مواجهه فعال با دشمنی دشمنان، وجه بارز رهبری نظام اسلامی است. امام برخورد از روی ضعف و انفعال نداشت؛ امام هرگز منفعل نشد؛ نه احساس ضعف کرد و نه از خود ضعف نشان داد؛ در مقابل دشمنان، قدرتمندانه و به‌صورت فعّال ایستاد، همین ویژگی را به طور بارز می‌توان در شخصیت وایستادگی رهبر معظم انقلاب در برابر دشمنان نظام اسلامی به ویژه در شرایط کنونی ودر مواجهه با جنگ همه جانبه آنان دید که قدرت‌های استکباری را مستأصل کرده است.

۴- تصمیم‌های امام، تصمیم‌های شجاعانه و همراه با احساسات محکم بود، امّا مبتنی بر محاسبات عقلانی. این تصمیمات امام از روز‌های آغازین انقلاب در مواجهه با توطئه دشمن، مخالفت با انحلال ارتش، هدایت کشور در مواجهه با رژیم متجاوز بعثی و‌... تا عزل منتظری وپذیرش قطعنامه، صلابت رهبری نظام اسلامی را اثبات کرد. همین ویژگی را این روز‌ها در مقابله با تحریم‌های اقتصادی و سناریو پردازی‌های امریکا واروپا در ماجرای برجام وتدابیر رهبری انقلاب در مواجهه با آن می‌توان دید.
 
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای عصر روز سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام با اشاره به اقدامات خبیثانه امریکا در تشدید فشار‌ها تحریم‌ها علیه مردم ایران، برای «تغییر محاسبات و تسلیم شدن مسئولان» و نیز «فاصله گرفتن مردم از نظام» یادآور شدند: در مواجهه با دشمن دو راه بیشتر وجود ندارد یا عقب‌نشینی ما و پیشروی متقابل آن‌ها و یا مقاومت و ایستادگی که تجربه ما در جمهوری اسلامی نشان می‌دهد هر جا در مقابل دشمن مقاومت کردیم، جواب گرفتیم.

۵- اعتماد به توانایی‌های مردم؛ امام، ملّت ایران را ملّتِ بزرگ و آگاه و توانایی می‌دانست، به آن‌ها اعتماد می‌کرد، به آن‌ها خوش‌بین بود؛ مخصوصاً به جوانان. مشاهده کنید در فرمایشات امام که چقدر نسبت به ملّت خوش‌بین بود، نسبت به جوانان خوش‌بین بود. همین ویژگی را این روز‌ها می‌توان در اعتماد رهبری به جوانان وتوصیه به مسئولان برای میدان دادن به آنان دید.

۶- بی‌اعتمادی به دشمن؛ امام در طول ۱۰ سال حضور بابرکت خود در رأس نظام اسلامی، یک لحظه به دشمن اعتماد نکرد؛ به پیشنهاد‌های دشمن بدبین بود؛ به تظاهرات آن‌ها بی‌اعتنا بود؛ دشمن را به معنای واقعی کلمه، دشمن می‌دانست و به او اعتماد نمی‌کرد. این ویژگی را این روز‌ها در نحوه مواجهه رهبری با ترفند دشمنان برای درخواست مذاکره والبته با هدف تسلیم وتضعیف ایران و عدم اعتماد به امریکایی‌ها و اروپائی‌ها می‌توان دید.
 
رهبر انقلاب در دیدار با کارگزاران نظام در ۲۴ اردیبهشت ماه یادآور شدند: گزینه قطعی ملت ایران در مواجهه با دشمن، مقاومت در همه زمینه‌هاست، چراکه مذاکره با دولت کنونی امریکا سمّ مضاعف است، البته جنگی نخواهد شد بلکه برخورد، برخورد اراده‌هاست و در این زمینه، اراده ملت ایران و نظام اسلامی قوی‌تر از دشمن است و به فضل الهی این بار هم پیروز خواهیم شد.

۷- اهتمام به همبستگی و اتّحاد ملّت؛ این هم یکی از خصوصیات الگوی رفتاری امام ومقام معظم رهبری در مقابل این دشمنی‌ها است. هر چیزی که ملّت را به دو دسته تقسیم کند، به دو قطب تقسیم کند، از نظر رهبری انقلاب مردود است.

۸- ایمان و اعتقاد راسخ به نصرت الهی و به وعده‌ی الهی؛ در عین تلاش ومجاهدت وحضور فعال در میدان رمز پیروزی‌ها ودستاورد‌های انقلاب در عرصه‌های گوناگون است. اوج امیدواری و اعتماد به نصرت الهی را این روز‌ها و در شرایطی که دشمنی دشمنان نظام به اوج خود رسیده را در مواضع وبیانات رهبری انقلاب به روشنی می‌توان دید. /۱۰۱/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات