۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۱
کد خبر: ۶۰۹۲۲۶

چند خبر کوتاه از خراسان رضوی

چند خبر کوتاه از خراسان رضوی
برپایی نمایشگاه «دستاورد‌ها و توانمندی‌های قرآنی آستان قدس رضوی» و تمدید مهلت ثبت‌نام آزمون ورودی دانشگاه علوم اسلامی رضوی از جمله خبرهای کوتاه فرهنگی از مشهد است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، به همت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی نمایش آثار هنرمندان در نمایشگاه «دستاورد‌ها و توانمندی‌های قرآنی آستان قدس رضوی» برپا شد.

دو قرآن بایسنغری و ابراهیم سلطان از آثار قرآنی دوره تیموری که توسط مجموعه آستان قدس رضوی به شیوه نفیس بازنشر شده است در کنار تصویرهایی از برگ‌های این دو قرآن ارزشمند که در گنجینه رضوی نگهداری می‌شود، در غرفه مؤسسه آفرینش‌های هنری این آستان مقدس به چشم می‌خورد.

معرفی دوسالانه تذهیب‌های قرآنی که سال گذشته ششمین دوره آن برگزار شد، از دیگر برنامه‌های مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌های قرآنی این مجموعه بزرگ موقوفاتی است.

همچنین مجموعه کتاب‌های شاهکارهای هنری در آستان قدس رضوی که دربردارنده پژوهش‌هایی است که به معرفی آثار هنری محفوظ در حرم امام رضا(ع) می‌پردازد، در این غرفه به بازدیدکنندگان اهل هنر و پژوهش معرفی شده است.

کتیبه‌های مسجد گوهرشاد، کتیبه‌های صحن انقلاب(صحن عتیق)، کتیبه‌های صحن آزادی (صحن جدید) و منتخب جلدهای نفیس از سده چهارم تا چهاردهم هجری قمری، از جمله آثار مجموعه کتاب‌های شاهکارهای هنری در آستان قدس رضوی به شمار می‌آید.

نمایش آثار هنری قرآنی و برگزاری کارگاه‌های کتابت قرآن کریم توسط هنرمندان مشهدی همکار با مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی از دیگر برنامه‌های این مؤسسه در نمایشگاه حاضر است. هر شب یک هنرمند در این غرفه حضور به هم می‌رساند و به کتابت اسماء‌الحسنی می‌پردازد. این آثار ارزشمند به بازدیدکنندگان غرفه اهدا می‌شود.

در شب‌های نخست برپایی نمایشگاه، هنرمندانی مانند محسن توسلی، علیرضا بهدانی، هادی ذوالریاستین و مصطفی سلیمی در این غرفه حضور داشتند. فاطمه مقیمی، علی احسان‌پور، میثمی، محمدعلی فراستی، سارا عطارزاده و فاطمه فیضی نیز از هنرمندانی هستند که در هفته جاری در نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌های قرآنی آستان قدس رضوی به کتابت کلام وحی در خط‌هایی مانند نستعلیق، کوفی، محقق و نقاشی‌خط می‌پردازند.

نخستین دوره‌ نمایشگاه دستاوردها و توانمندی‌های قرآنی آستان قدس رضوی تا 23 خرداد 1398 از ساعت 16 تا 21 در سالن نمایشگاه‌ها و همایش‌های آستان قدس رضوی واقع در پارکینگ شماره یک در جوار حرم مطهر رضوی آماده میزبانی از عموم زائران و مجاوران این حریم نورانی است. یادآور می‌شود، مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های هنری بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) با همکاری هنرمندان برجسته کشور در راستای اشاعه فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی فعالیت می‌کند.

انتشار 30 اثر جدید به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی

بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی به تازگی حدود 30 اثر را با موضوعات مختلف منتشر و روانه بازار نشر کرده است.

«خادم مخلص»، «کتاب‌نامه 98»، «کوله‌پشتی زندگی، برداشتی از هشتاد حدیث نبوی»، «گزیده موضوعی مشکوه چند رساله فارسی»، «جوانان نمونه صدر اسلام»، «ادیان خراسان در عصر امام رضا(ع)»، «شیعیان حجاز»، «کرامت پروردگار»، «امام علی‌بن موسی‌الرضا(ع) محور وحدت و کرامت»، «شیعه و تهمت‌های ناروا» و... برخی از عناوین کتاب‌های تازه نشر یافته بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی است.

سیره هشتمین اختر آسمان ولایت، محور و اساس کتاب «خادم مخلص» است. این اثر حدیث دلدادگی و پایداری از حریم پاکی‌ها در حرم مطهر رضوی است و همچنین آز آداب حضور، اخلاص و بندگی زائران و شیوه خدمت خادمان مخلص می‌گوید.

«کوله‌پشتی زندگی» عنوان یکی دیگر از آثار تازه نشر بنیاد است که به برداشتی نو از 80 سخن پیامبر اسلام(ص) پرداخته است. این اثر با قلمی روان و بیانی شیوا نگاشته شده و هدف از نگارش آن، آشنایی هر چه بیشتر جوانان با شخصیت و رفتار پیام‌آور مهر و نیکی، حضرت محمد (ص) است.

نویسنده کتاب «ادیان خراسان در عصر امام رضا(ع)»، ضمن بررسی وضعیت سیاسی و اجتماعی و دینی ادیان طرف مناظره امام رضا(ع) در مرو، کوشیده ‌است نشان دهد آیا بزرگان ادیان طرف مناظره در خود خراسان حضور داشتند یا اینکه از دیگر بلاد اسلامی به مرو دعوت شدند.

در کتاب «جوانان نمونه صدر اسلام»، نیز 24 تن‌ از جوانان‌ صدر اسلام‌ به‌ طور خلاصه‌ معرفی‌ شده‌اند؛ جوانانی‌ که‌ پس‌ از درگذشت‌ رسول‌ خدا(ص) از مقام‌ ولایت‌ امام علی‌(ع‌) حمایت ‌کردند. هدف‌ از تألیف‌ این‌ کتاب‌ ارائه‌ الگوهایی‌ برای‌ نسل‌ جوان‌ کنونی ‌است‌. «نشانی از امام غایب» نام اثر تازه منتشر شده دیگری از بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی است. این‌ اثر به‌ بازنگری‌ و تحلیل توقیعاتی اختصاص‌ دارد و در اصطلاح‌، پاسخ ‌پرسش‌ها یا اطلاعیه‌هایی‌ است‌ که‌ به‌ صورت‌ کتبی‌ از طرف‌ امام‌ زمان‌(عج‌) برای‌شیعیان‌ توسط‌ چهار تن‌ نواب‌ خاص‌ حضرت‌ فرستاده‌ می‌شده‌ و در کتب‌ حدیث‌ از قرن‌ چهارم‌ آمده‌ است‌. تعدادی‌ از این‌ پاسخ‌ها ترجمه‌ شده و در این‌ کتاب‌ آمده‌ ‌که‌ بیانگر نشانی‌ آشکار از امام‌ پنهان‌ است‌ و ما را به‌ آن‌ حضرت‌ رهنمون‌ می‌کند.

مهلت ثبت‌نام آزمون ورودی دانشگاه علوم اسلامی رضوی تمدید شد

بر اساس تقاضای جمعی از داوطلبان مهلت ثبت‌نام در آزمون ورودی دانشگاه علوم اسلامی رضوی که پیش از این تا پانزده خردادماه اعلام شده بود تا پایان این ماه تمدید شد.

رشته‌های مقطع کارشناسی شامل علوم قرآنی و حدیث، حقوق، فقه و مبانی حقوق اسلامی، فلسفه و کلام اسلامی، اقتصاد، حقوق و ادبیات عربی می‌شود.

داوطلبان در مقطع کارشناسی‌ارشد می‌توانند در یکی از رشته‌های ادبیات عرب، ادبیات فارسی، تاریخ و تمدن ملل اسلامی، علوم قرآنی و حدیث، حقوق خصوصی، حقوق جزایی و جرم‌شناسی، حقوق بین‌الملل، فقه و مبانی حقوق اسلامی، فلسفه و کلام اسلامی ثبت‌نام کنند.

رشته‌های مقطع دکتری نیز علوم قرآنی و حدیث، حقوق کیفری و جرم‌شناسی، فلسفه و کلام اسلامی، حقوق بین‌الملل، حقوق خصوصی و فقه جزایی هستند.

یادآور می‌شود؛ داوطلبان می‌توانند تا پایان خردادماه به سایت این دانشگاه به نشانی www.razavi.ac.ir مراجعه کنند.

دیدار قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با آیت الله علم الهدی

مصطفی خاکسار قهرودی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی به دیدار آیت الله سید احمد علم الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد مقدس رفت.

در این دیدار که ظهر امروز در دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد برگزار شد، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی به تشریح و تبیین اهداف، رویکردها و چشم اندازهای آینده این مجموعه معنوی پرداخت.

گفتنی است، مصطفی خاکسار قهرودی در اولین دیدار رسمی پس از انتصاب به قائم مقامی تولیت آستان قدس رضوی با آیت الله علم الهدی دیدار کرد./864/ت303/ب1

امیر خاکراه
ارسال نظرات