۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۶۰۹۲۷۸
لاریجانی:

دولت باید هر سال ۹۰۰ هزار مسکن می‌ساخت

دولت باید هر سال ۹۰۰ هزار مسکن می‌ساخت
رییس مجلس شورای اسلامی یکی از مسائل مهم در کشور را موضوع تامین مسکن دانست و گفت:دولت باید هر سال ۹۰۰ هزار مسکن می‌ساخت.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، رییس مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه ۱۹ خرداد سال ۹۸ در صحن علنی پارلمان گفت: مساله مسکن یکی از موضوعات مهم در کشور است. امروز فقط در شهر تهران پانصد هزار واحد خالی وجود دارد که این تعداد را باید به دو میلیون مسکن خالی در سراسر کشور اضافه کرد.

وی با بیان این مطلب که بسیاری از خانه‌های لوکس خالی در کشور با مجوز شهرداری‌ها ساخته شده‌اند، بیان داشت: قشر متوسط جامعه توان خرید مسکن لوکس را ندارد. باید تدبیری اندیشیده شود که این قشر نیز قدرت خرید مسکن را پیدا کنند.  

لاریجانی با انتقاد از تعلل در مسیر شاخت مسکن از سوی دولت، ابراز داشت: قرار بود که در ذیل برنامه ششم توسعه، دولت هرسال اقدام به ساحت ۹۰۰ هزار واحد مسکونی کند که متاسفانه این اقدام صورت نگرفت و همین امر باعث افزایش قیمت مسکن در کشور شد.

رییس قوه مقننه با تاکید بر بازنگری در تعیین حریم روستاها، بیان داشت: لازم است در تعیین حریم روستا‌ها از سوی وزارت راه و شهرسازی بازنگری صورت بگیرد، زیرا یکی از مسائل مهم در همین روستاها، ساخت مسکن مهر است.

وی اضافه کرد: در شهر‌های کوچک نیز چنین مشکلاتی وجود دارد که باید آن‌ها را رفع و رجوع کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی در خصوص راهکار حل مشکل مسکن در کلان شهرها، تأکید کرد: شهر‌های بزرگ نیاز به شهرک‌های اقماری دارند که در طرح وزارت مسکن به این موضوع توجه شده است.

وی گفت: در صورت اجرای این تصمیمات در چند سال آینده مشکل مسکن برطرف خواهد شد به شرط آنکه ساخت یک میلیون مسکن در سال محقق شود.

لاریجانی در خصوص تسهیلات ساخت مسکن نیز اظهار داشت: مقرر شد در روستا‌ها ۴۰ میلیون، شهر‌های کوچک ۶۰ و شهر‌های بزرگ ۸۰ میلیون وام ساخت مسکن اعطا شود. پیش از این افراد برای دریافت وام مسکن مدت زیادی در نوبت بودند با صحبت‌هایی با بانک مرکزی شد مقرر شد سهم تسهیلات بخش مسکن از کل تسهیلات بانکی به میزان ۲۰ درصد افزایش یابد.

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در این بخش ملاحظات و ریزه کاری‌هایی وجود دارد. باید نظام مالیاتی بر مسکن‌های خالی وضع شود و مالیات سنگین از مسکن خالی اخذ شود، اما در صورت اجاره دادن مسکن‌ها افراد معاف شوند.

وی افزود: در دنیا زمین به سازندگان و انبوه سازان اختصاص داده می‌شود و سهم دولت به شهرداری‌ها واگذار شده و آن‌ها می‌توانند اجاره دهند.

نماینده مردم قم تصریح کرد: با اجرای این طرح زمین از حالت بورس بازی خارج می‌شود. البته اگر فوراً اسناد این خانه‌ها منتقل شود این خانه‌ها نیز وارد بورس بازی خواهد شد.

لاریجانی در پایان با مخاطب قرار دادن وزیر «راه و شهرسازی» و «کمیسیون عمران»، بیان داشت: باید برای شهرک‌های اقماری امکانات رفاهی ایجاد شود تا مشکلاتی همچون مسکن مهر برای آن‌ها ایجاد نشود. همچنین کمیسیون عمران پارلمان نیز باید این موضوع را مورد بررسی و پیگیری قرار دهد. /۸۵۶/پ202/ق
ارسال نظرات