۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۶
کد خبر: ۶۱۰۸۴۰
حجت الاسلام امین نیا:

انسان فروتن در کنترل خشم موفق تر از دیگران است

انسان فروتن در کنترل خشم موفق تر از دیگران است
سخنران حرم مطهر رضوی گفت: یکی از راه های کنترل خشم، فروتنی و بالاتر ندانستن خود از دیگران است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مرتضی امین نیا شامگاه یکشنبه در ادامه سلسله جلسات پرسمان دینی بارگاه منور رضوی که در محل صحن جمهوری اسلامی برگزار شد، به بیان نکاتی پیرامون موضوع «کنترل غضب» پرداخت و اظهار کرد: نیروی غضب برای وجود انسان لازم است و اگر کسی نتواند غضبناک شود، دچار مشکل شده است. همانطور که یک مملکت نیاز به نیروی قاهره دارد، یک فرد نیز به سلاح روانی نیاز دارد تا بتواند در برابر دشمن از خود دفاع کند.

مدیر مؤسسه راهبردی حق پژوهی افزود: غضب باید در مسیری که خداوند تعیین کرده مورد استفاده قرار گیرد. در روایات نیز روی این مسأله خیلی تأکید شده است که غضب کنترل نشده، کلید تمام بدی ها است. وقتی انسان عصبانی می شود قدرت عقل او کاهش پیدا می کند و از همین روست که سفارش شده در حین عصبانیت از سخن گفتن و تصمیم گرفتن پرهیز کنید.

وی با بیان این که کنترل غضب امری امکان پذیر اما بسیار دشوار است، خاطرنشان کرد: افراد بسیاری هستند که توان کنترل شکم و شهوت خود را دارند اما در زمینه کنترل خشم خود دچار مشکل هستند. روایت شده که امام صادق(ع) فرمودند «کسی که وقتی ناراحت می شود، توان کنترل خود را نداشته باشد، از ما نیست.»

حجت الاسلام امین نیا یادآور شد: گاهی انسان نمی خواهد خشم خود را کنترل کند یعنی اگر اراده کند، به انجام آن موفق خواهد شد. چگونه انسان می تواند در محیط کار و در برابر رییس و همکارانش خوش اخلاق باشد اما در منزل و در رفتار با همسرش بد اخلاق است؟ چگونه انسان می تواند با خانواده خودش مهربان باشد اما نسبت به خانواده همسرش رفتار دیگری بروز دهد؟

این کارشناس مسائل مذهبی گفت: در برخی موارد انسان به واسطه این که توقع اشتباه از یک فرد را ندارد، ممکن است کنترل خود را از دست بدهد و یا به واسطه لجبازی طرف مقابل، عنان از کف بدهد. وقوع چنین مسائلی باعث می شود کنترل نشدن خشم، منطقی قلمداد شود. گرسنگی، گرم شدن هوا، بیکاری، خستگی و شرایط نامناسب اقتصادی نیز جزو مسائلی از این دست است. در این مواقع اطرافیان به خصوص همسر وی باید مراقبت بیشتری داشته باشند.

وی در ادامه سخنان خود به بیان راهکارهایی برای کنترل خشم پرداخت و اظهار کرد: یکی از راه های کنترل خشم، فروتنی و بالاتر ندانستن خود از دیگران است. در روایتی آمده است حواریون از حضرت عیسی(ع) پرسیدند «شدیدترین چیزی که در عالم وجود دارد، چیست؟» ایشان فرمود «شدیدترین چیز غضب خدا است.» حواریون پرسیدند «چگونه از غضب خدا در امان باشیم؟» حضرت در پاسخ فرمودند «خشم خود را فرو خورید و راه آن خارج کردن کبر و غرور از وجودتان است.»

حجت الاسلام امین نیا افزود: یکی دیگر از راه های درمان عصبانیت این است که انسان از موضوعی که او را خشمگین کرده، موقتا کناره گیری کند و در خود تغییر وضعیت ایجاد کند. در روایات هم اشاره شده که خوردن آب سرد، شستن دست و صورت و به خصوص وضو گرفتن با آب سرد به آرامش انسان کمک می کند.

این کارشناس مسائل مذهبی تلقین و تمرین کنترل عصبانیت را یکی دیگر از راه های پرهیز از خشم دانست و یادآور شد: برخی به اشتباه مدعی هستند که هیچ وقت نمی توانند خود را کنترل کنند. این تلقین باعث می شود کنترل خشم ممکن نباشد./861/پ202/ب1

ارسال نظرات