۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۶۱۳۲۳۹
آیت الله طبسی در گفت وگو با رسا:

وزارت خارجه با استفاده از اهرم های لازم شیخ زکزاکی را از چنگال ظلم نجات دهد

وزارت خارجه با استفاده از اهرم های لازم شیخ زکزاکی را از چنگال ظلم نجات دهد
عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه وزارت خارجه باید اهرم‌های لازم رابرای نجات شیخ زکزاکی به کار گیرد، گفت: دولت‌های اسلامی نسبت به شیخ زکزاکی مسؤول هستند.

آیت الله نجم الدین طبسی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، با بیان اینکه شیخ زکزاکی یکی از علمای بانفوذ شیعه است، گفت: ایشان در نیجریه میان مسلمانان به ویژه شیعیان و پیروان اهل بیت(ع) و حتی پیروان ادیان دیگر محبوبیت داشته و تأثیر فراوانی می گذارند.

وی شیخ زکزاکی را شخصیتی محبوب و مورد علاقه مردم توصیف و اظهار کرد: خدمات ارزنده شیخ زکزاکی به مسلمانان آفریقا و نیجریه بر کسی پوشیده نیست و اگر دولت نیجریه عاقل و مستقل بود و تحت تأثیر دلارهای اعراب قرون وسطایی و وهابیان آل سعود قرار نمی گرفت، باید چنین شخصیتی را گرامی بدارد.

آیت الله طبسی با بیان اینکه دولت نیجریه باید خداوند را شاکر باشد که شخصیت برجسته و عالمی همچون شیخ زکزاکی در کشورش وجود دارد، عنوان کرد: متأسفانه گاهی برخی حکومت های خیره سر از خارج دستور می گیرند و چشم طمع به دلارهای حکام وحشی آل سعود می دوزند و به خواسته های مردم خود بی توجهی می کنند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه شیخ زکزاکی شخصیتی مردمی است، ابراز داشت: ما مطمئن هستیم ظلمی که دولت نیجریه نسبت به شیخ زکزاکی روا می دارد مورد رضایت مردمانش نیست و حکام نیجریه باید به خواسته مردم و مسلمانان این کشور احترام گذاشته و در برابر مطالبات آنان سر تعظیم فرو بیاورند.

تعداد بازدید : 3

وی با بیان اینکه دولت نیجریه باید شیخ زکزاکی را آزاد کرده و از ایشان عذرخواهی کند، افزود: آزادی این عالم فرهیخته حداقل کاری است که دولت نیجریه می تواند انجام دهد. خسارات معنوی که به این عالم بزرگوار وارد شده، قابل جبران نیست؛ دولت نیجریه چندین سال نسبت به این مرد بزرگ ظلم روا داشته و ایشان را زندانی کرده است.

آیت الله طبسی با اشاره به اینکه دولت نیجریه دولتی بی هویت و مزدور دولت های خارجی است، تأکید کرد: اگر حکومت نیجریه نفوذ و قدرت دارد باید جلوی تشکیلات زیرزمینی و سفاکانی همچون بوکوحرام را بگیرد که به احدی رحم نمی کنند؛ برنامه هایی همچون عزاداری و راهپیمایی روز قدس که شیعیان نیجریه به رهبری شیخ زکزاکی انجام می دهند برای احدی خطرآفرین نیست و دلیلی برای تحت فشارقرار دادن مسلمانان وجود ندارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه امروز دولت های اسلامی و جوامع مسلمان نسبت به شیخ زکزاکی مسؤول هستند، گفت: دولت هایی که خودشان را مدافع حقوق مسلمانان می دانند باید به نفع این مرد بزرگ موضع گرفته و از ایشان حمایت کنند.

وی ادامه داد: برخی حکام عربی به محض اینکه منافع عربستان به خطر می افتد موضع گیری می کنند یا هنگامی که انصارالله در دفاع از وطن خود برخی مناطق عربستان را مورد اصابت موشک قرار می دهد، سریعاً آنها را متهم می کنند، اما حتی یک مرتبه آل یهود را به خاطر جنایاتی که طی 4 سال در یمن مرتکب شده اند، متهم نکردند.

آیت الله طبسی با بیان اینکه از جوامعی که خود را منتسب به اسلام می دانند و هیچگونه اقدامی برای حمایت از شیعیان مظلوم نیجریه و رهبرشان انجام نمی دهند گلایه ­مند هستیم، تأکید کرد: امروز جوامع اسلامی باید از خود اراده و عکس العمل نشان دهند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی همچون گذشته باید در راستای حمایت از مظلومان اعلام موضع داشته باشد، گفت: ما از وزارت امور خارجه انتظار داریم در حمایت از شیخ زکزاکی و شیعیان مظلوم نیجریه موضع گرفته و اهرم های لازم را برای نجات آنها به کار گیرد.

وی با بیان اینکه کشور ما کشوری اسلامی بوده و بر اساس مکتب تشیع اداره می شود و باید از شیخ زکزاکی به عنوان شخصیتی روحانی و بانفوذ حمایت کنیم، تصریح کرد: وزارت امور خارجه باید با بکارگیری روش های دیپلماسی اقدامات لازم را برای رهایی شیخ زکزاکی از چنگال ظالمان انجام دهد.

آیت الله طبسی با اشاره به وظایف حوزه علمیه نیجریه در قبال شیخ زکزاکی تأکید کرد: علمای شیعه و سنی نیجریه خیال نکنند که سلب امنیت تنها برای شیخ زکزاکی اتفاق افتاده و کسی متعرض آنان نخواهد شد، بلکه بدانند اگر نسبت به این مرد بزرگ اعلام حمایت نکنند، در آینده همین بلا دامن گیر خودشان نیز خواهد شد.

وی در پایان با اشاره به اینکه سکوت علما در برابر ظلمی که به شیخ زکزاکی روا داشته می شود، فاجعه بار و خطرناک است، یادآور شد: امیدوارم این مرد بزرگ به زودی آزاد شده، سلامتی کامل خود را به دست آورده و به کارهای مجاهدانه خود ادامه دهد./841/ت302/ق

حسین ثالث موید
ارسال نظرات