۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۶۱۳۵۵۰

چرب‌زبانی؛ حربه جدید ریاض برای جذب منتقدان به داخل عربستان

چرب‌زبانی؛ حربه جدید ریاض برای جذب منتقدان به داخل عربستان
یک روزنامه انگلیسی با استناد به گفته‌های منابع آگاه گزارش کرد ریاض با چرب‌زبانی دنبال کشاندن مخالفان به داخل کشور است.

به گزارش خبرگزاری رسا، عربستان سعودی که از افزایش منتقدان خارج‌نشین خود بشدت نگران است، سیاست «چرب‌زبانی» را مقابل اتباع خود در پیش گرفته تا آنان را به داخل عربستان سعودی بازگرداند.

روزنامه انگلیسی «فایننشال‌تایمز» در گزارشی در این خصوص نوشت، علی‌رغم انتقادات شدید بین‌المللی از قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار عربستانی در کنسولگری سعودی در استانبول که مهرماه 1397 رخ داد، تلاش‌های ریاض برای بستن دهان مخالفانش در خارج از عربستان همچنان ادامه دارد.

دو منبع آگاه که خواستند نامشان فاش نشود در گفت‌وگو با نشریه فایننشال تایمز اعلام کردند که عربستان سعودی از نگرانی آنکه مخالفانش، وجهه و اعتبار محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی را لکه‌دار کنند، به آنها وعده داده که اگر به کشور بازگردند، هیچ آسیبی به آنها وارد نخواهد آمد.

در پی قتل خاشقچی، ریاض سرکوب منتقدان و مخالفان خود را تشدید کرده است، به طوری که روزنامه «میدل ایست آی» هفته گذشته گزارش کرد که مأموران «اف بی آی» به دنبال قتل خاشقچی، به چندین نفر از سعودی‌هایی که در آمریکا زندگی می‌کنند، هشدار داده است که زندگی آنها نیز از جانب رژیم سعودی در معرض تهدید و خطر قرار دارد.

یکی از فعالان سعودی که در اروپا زندگی می‌کند به فایننشال‌تایمز گفت: «بخش بزرگی از نگرانی آنها (مقامات سعودی) این است که این گروه (منتقدان) که در خارج به سر می‌برند، لابی‌گری‌هایی را (علیه ریاض) در سازمان ملل، اتحادیه اروپا و کنگره آمریکا صورت دهند».

وی در خصوص فعالیت‌ منتقدان سعودی در زمینه آشکارسازی جنایات رژیم آل سعود، توضیح داد: «در ماه‌های اخیر، آنها نقش کلیدی در واکنش‌های شدید علیه عربستان سعودی ایفا کرده‌اند زیرا به شیوه‌ای بی‌سابقه در تلاش هستند. اگر ساکت می‌ماندند، جامعه بین‌الملل فراموش می‌کرد و (از اقدامات سعودی در قتل خاشقچی) عبور می‌کرد.

در گزارشی که هنوز تکمیل نشده است، آمده که عربستان سعودی رویکرد نرمی را برای فریب شهروندان خود به منظور بازگرداندن آنها به ریاض اتخاذ کرده است و برآورد می‌شود که تعداد پناهجویان سیاسی عربستان سعودی تا سال 2030، به 50 هزار نفر می‌رسد.

منابع آگاه می‌گویند که مقامات سعودی برای بازگرداندن اتباع خارج‌نشین عربستان سعودی به کشور، شماری از تضمین‌ها را ارائه داده است که در صورت بازگشت، در امان خواهند بود.

یکی از اتباع خارج‌نشین سعودی در گفت‌وگو با فایننشال تایمز در این خصوص گفت: «برخی افراد نزدیک به حکومت و یا یک میانجی با شما تماس می‌گیرد و می‌گوید: "من یک پیام شخصی از ولی‌عهد برای شما دارم"، و وعده می‌دهد که "اگر تصمیم به پذیرش این پیشنهاد (بازگشت به عربستان) بگیرید، هیچ آسیبی به شما نمی‌رسد و زندانی نمی‌شوید».

طبق این گزارش، از زمانی که محمد بن سلمان در سال 2017 به قدرت رسید، دولت عربستان به بهانه اعمال سری اصلاحاتی، سرکوب هرگونه عقاید ضددولتی را تشدید کرده است.

اقدامات ریاض در سرکوب منتقدان سعودی شامل زندانی کردن و شکنجه فعالان حقوق زنان سعودی نیز می‌شود و بنا به گزارش سازمان پناهجویان سازمان ملل، دستکم 815 شهروند سعودی در سال 2017، درخواست پناهندگی داده‌اند که در مقایسه با 192 نفر در سال 2012 افزایش داشته است.

طبق این گزارش، سعودی‌های منتقد عربستان در خارج از این کشور در شرایطی که ریاض تلاش می‌کند خود را بعنوان یک کشور مدرنیته و اصلاح‌طلب به تصویر بکشد، برای آل سعود دردسرساز شده‌اند.

در سال 2016، مجلس شورای عربستان هشدار داد که یک میلیون شهروند سعودی در خارج از کشور زندگی می‌کنند از دولت خواست قبل از آنکه این مسئله به یک تهدید امنیتی یا دوراهی اجتماعی تبدیل شود، درباره این پدیده تحقیقاتی را انجام دهد.

تلاش‌های جدید عربستان برای کنترل منتقدانش در شرایطی صورت می‌گیرد که محمد بن سلمان با انتقادات جدیدی در خصوص نقش احتمالی که در قتل خاشقچی ایفا کرده ، روبرو شده است.

ماه گذشته، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اعدام‌های غیرقانونی گزارشی را منتشر کرد مبنی بر اینکه «شواهد معتبری» وجود دارد مبنی بر اینکه ولیعهد عربستان و دیگر مقامات ارشد سعودی مسئول قتل خاشقچی هستند.

خاشقچی ۵۹ ساله در تاریخ دهم مهر (دوم اکتبر) برای امور ازدواج خود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرد، اما خروج وی از این ساختمان هیچ وقت ثبت نشد. بعد از گزارش «نیویورک تایمز» مبنی بر احتمال به قتل رسیدن، سپس تکه تکه شدن جسد خاشقچی برای انتقال راحت‌تر به بیرون از ساختمان کنسولگری «صاباح» ترکیه نیز با انتشار نام و تصویر 15 سعودی مشکوک به دست داشتن در پرونده خاشقچی، جزئیاتی جدید و تکان‌دهنده از این ماجرا نقل و اعلام کرد که تیم ترور سعودی بعد از ورود خاشقچی به کنسولگری، او را کشته سپس تکه‌تکه کرده‌اند./847/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات