۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۷
کد خبر: ۶۱۴۷۲۸

نگاهی به کتاب طب اسلامی و راهکارهای پیشگیری از بیماری‌ها

نگاهی به کتاب طب اسلامی و راهکارهای پیشگیری از بیماری‌ها
«طب اسلامی یعنی خدمات مسلمین به طب و منظور، نظرات پزشکی است که در کتب تمدن اسلامی که عموماً به زبان عربی است، مدون گردیده است.»
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مؤسسه انتشارات دلیل ما کتاب طب اسلامی و راهکار‌های پیشگیری از بیماری‌ها، مبانی نظری طب اسلامی و تحلیل راهکار‌های عمومی پیشگیری از بیماری‌ها نوشته مهدی شیروانی را در دو جلد منتشر کرده است.

نویسنده کتاب را در پنج فصل به رشته تحریر درآورده است که عناوین آن بدین شرح است:

کلیات و پیش‌نیاز‌های پژوهش، راهکار‌های مادی غذایی در پیشگیری از بیماری‌ها، راهکار‌های مادی جسمانی در پیشگیری از بیماری‌ها، راهکار‌های روحی و معنوی و ابلاغ و احیای طب اسلامی

مؤلف در مقدمه کتاب درباره اهمیت شناخت طب اسلامی چنین می‌نویسد:

از زمانی گه انسان پا در کره زمین گذاشت، محتاج به عام طب بود تا بتواند چند صباحی در این دنیا زندگی کند وگرنه بدون بهداشت و تغذیه سالم و درمانگری نمی‌توان به رندگی ادامه داد و به هدف خلقت دست یافت. طبی که تا قبل از انقلاب صنعتی در میان مسلمین رواج داشته، سبب اقتدار آنان بوده و بیگانگان محتاج به آن‌ها. اکنون که این طب به برکت دانشمندان و عالمان این زمان، احیا شده است باید در تبلیغ و توسعه آن کوشید تا از چنگال بیگانگان رهایی یابیم و زندگی دنیایی و اخروی خود را با توصیه‌های خالق حکیم و فرستادگان او آباد کنیم.

نگارنده در تاریخچه طب اسلامی در صفحه ۴۶ کتاب هم چنین می‌آورد:

اصطلاح طب اسلامی از قرن سوم هجری به ادبیات مسلمانان اضافه شده است. بسیاری از پزشکان مسلمان و تاریخ نویسان نیز این اصطلاح را در نوشته‌های خود به کاربرده‌اند. این افراد دوران اوج پزشکی اسلام (یعنی دوران طلائی تمدن اسلامی: سال ۲۸۷ آل ۸۰۰ ه. ق مطابق با ۹۰۰-۱۳۰۰ م) را به‌عنوان «طب اسلامی» در نظر می‌گیرند. نمونه‌ای از تعاریف این افراد این‌گونه است: «طب اسلامی یعنی خدمات مسلمین به طب و منظور، نظرات پزشکی است که در کتب تمدن اسلامی که عموماً به زبان عربی است مدون گردیده است.»

مهدی شیروانی در فصل سوم راهکار‌های مادی جسمانی در پیشگیری از بیماری‌ها را چنین برشمرده است:

تدابیر هوا و فصل، تدابیر بهداشت و نظافت بدن، تدابیر تخلَی (دفع ادرار و مدفوع)، تدابیر حمام، تدابیر محیط زیست، تدابیر سکونت، تدابیر پوشش، تدابیر خواب‌وبیداری، تدابیر ازدواج، تدابیر حرکت و ریاضت (ورزش)، ایمن‌سازی بدن (واکسیناسیون)، تدابیر مسافرت.

وی در ادامه در توضیح تدابیر پوشش در صفحه ۴۱۶ درباره رنگ پوشش چنین می‌نویسد:

انتخاب رنگ‌ها در سلامت و بیماری انسان مؤثر است. رنگ‌ها در جذب و دفع روان و سلول‌های اعضای بدن مؤثرند. امروزه همرنگ درمانی یکی از مکاتب طبی است. در آیات قرآن و روایات هم به این موضوع اهمیت داده شده است. نکاتی را در این زمینه به‌طور خلاصه ذکر می‌کنیم:

بهترین رنگ از نظر از جهت پاکیزگی و دوری از میکروب رنگ سفید است. مزاج رنگ سفید سرد است و استمرار آن در محیط خانه برای متأهلین توصیه نمی‌شود. در محیط خانه باید از رنگ‌های جذاب یا رنگ مورد علاقه همسران بهره‌مند شد.

کفش بیشترین پوششی است که در معرض دید خود انسان است و از زنگ آن تأثیر می‌پذیرد. رنگ زرد خصوصاً پوشیدن کفش زرد، سبب نشاط و تقویت دستگاه‌های بینایی و جنسی می‌شود. البته این رنگ برای زنان مناسب نیست که می‌توانند از رنگ قهوه‌ای (زرد مایل به سرخی) استفاده کنند.

مؤسسه انتشارات دلیل ما نگاهی به کتاب طب اسلامی و راهکار‌های پیشگیری از بیماری‌ها را در ۵۵۵ صفحه و در دو جلد با شمارگان ۶۰۰۰ نسخه به قیمت ۳۰۰۰۰ تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به آدرس قم خیابان معلم، مجتمع ناشران، طبقه B، واحد ۴۴ مراجعه کنند و یا با شماره تلفن های: ۳۷۷۴۴۹۸۸ یا ۳۷۷۳۳۴۱۳ با پیش‌شماره ۰۲۵ تماس بگیرند. /۹۹۸/ن ۶۰۱/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات