۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۶۱۵۰۶۰
یادداشت؛

عیارسنجی "نمایش دختران نینجا" با ترازوی کرامت زن مسلمان

عیارسنجی
به ‎نظر می‌رسد مشکل و نقصانی در افکار عمومی وجود دارد که می‌توان بر او "عدم شفافیت ارزش‌ها" یا بخوانید " وجود ارزش‌های دوگانه در جامعه " را عنوان نهاد.

باشگاه نویسندگان حوزوی خبرگزاری رسا | طا‌ها میرزاخانی

ارزش‌های دوگانه در کشور، گویا قرار نیست به این‌زودی‌ها دست از سر زنان ایرانی بردارد! فقط گاه به گاه فروکش می‌کند و دقیقاً بسان آتشی در زیر خاکستر منتظر جرقه‌ای می‌ماند تا مجدد گُر بگیرد. بهانه‌ی اخیر این منازعات لفظی هم دختران نینجای عصر جدید هستند.

در حافظه‌ی مردم ما کم نیست مصادیقی از چالش‌های مشابه دختران نینجا که حول آن، کم‌و‌بیش در فضای حقیقی و رسانه‌ای، بحث و گفتگو در گرفته است. نمونه‌ی سرراست اخیرش، حضور زنان در ورزشگاه‌های ورزشی‌ست.

به‎نظر می‌رسد، دیگر آفتابی‌تر از این نمی‌شود شاهد آورد که در این میان، مشکل و نقصانی در افکار عمومی وجود دارد که می‌توان بر او "عدم شفافیت ارزش‌ها" یا بخوانید " وجود ارزش‌های دوگانه در جامعه " را عنوان نهاد.

البته ناگفته پیداست که هردو دسته از موافقین و مخالفین حضور زنان در عرصه ورزش و موارد مشابه، نظرات خودشان را بدون تعارف و با رساترین بانگی، به سمع و نظر دیگران می‌رسانند؛ اما آنچه دست آخر همچنان باقیست، سردرگمی زنان و البته مدیران و تصمیم‌گیران ذی‌ربط است.

در سمتی از ماجرا علما قرار دارند که تلویحاً با این حضور‌های غیر‌ضروری مخالفت می‌کنند و حتی بزرگانی همچون آیت‌الله جوادی آملی به صراحت بیان می‌دارند که " کرامت زن مسلمان به این نیست که در فلان مکان حاضر شود و پا‌های خود را بلند کند و جایزه بگیرد و آن را یک افتخار بداند. (۹۴/۸/۲۷) " و در دیگر سو، بخشی از افکار عمومی متأثر از رسانه‌ها و آزادی‌های نُرم‌شده در جهان واقع شده است که این قبیل امور را از حقوق ابتدایی زنان قلمداد می‌کند. بماند که برخی نیز، از باب دیگری وارد شده و با استناد به تجلیل‌های رهبری از ورزشکاران زن، در مقام دفاع از این قبیل پدیده‌ها بر‌می‌آیند.

سوال اینجاست که دست آخر چه باید کرد؟! ارزش چیست و رفتار ضد ارزش کدام است؟ آیا حضور دختران و زنان در عرصه‌های ورزش عمومی _چه به عنوان ورزشکار و چه در جایگاه تماشاگر_ موافق با موازین فقهی و اخلاقی دین ماست یا مخالف آن؟! بعبارت دیگر آیا این قبیل کنش‌ها از یک زن مسلمان حرام و خلاف نجابت اوست یا خیر؟!

اگر بخواهیم نظر علما را مطمح نظر قرار دهیم، پاسخی که از مجموع تشویقات و تحذیرات این بزرگان می‌توان دریافت نمود، این است که حضور این چنینی زنان در عرصه‌ی ورزش و غیره، فی‌نفسه حرمت شرعی ندارد؛ لکن از جهت احترام به نجابت و ارزش رفیع زن در اسلام، ضوابطی بایستی در میان باشد، به دیگر سخن، انجام بسیاری ازین دست امور به زنان مسلمان توصیه نمی‌شود، مگر به گونه ای در محیط‌های ورزشی زنانه، یا در مواقفی که مصلحت و ضرورتی اقتضاء حضور علنی زنان را نماید.

فی‌المثل، شاید مصلحت در دنیای امروز بر آن باشد که عده‌ای از زنان ما در عرصه‌های بین‌الملل ورزش حضور داشته باشند _و حکمت تشویق‌های رهبری نیز احتمالاً بر همین مصلحت‌ها مبتنی است_ و طبیعی است که فراهم آوردن امکانات پیشرفت این عده، از سوی مسئولان نیز مانعی ندارد؛ اما در مواردی مشابه دختران نینجا که در تلویزیون دیدیم، جای تردید‌های جدی وجود دارد که آیا می‌توان آن را حاوی مصلحت و مجوّزهای لازم برای پخش عمومی دانست یا خیر؟ به عبارت دیگر، اصلاً مسلّم نیست که این قبیل نمایش دادن دختران _ولو که حرام نباشد_ زیبنده‌ی زنان و دختران مسلمان باشد. دست‌کم به نظر می‌رسد نظر علما و بزرگانی، چون آیت‌الله جوادی در این خصوص روشن است./918/ی703/س

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
مجیدی
Iran, Islamic Republic of
۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۷
این یادداشت واقعا بد و بی ربط و همراه با غرض ورزی و انشای ضعیف نویسنده بود
2
2
ناشناس
|
۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۳
به نظرم این حقیر خیلی هم خوب بود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۲
به نظر می رسه بخشی از مطلب کپی از شبکه های مجازی هست
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۵
تحلیل خوبی بود.
2
0
رحمت خدا بر جویندگان علوم اسلامی
Iran, Islamic Republic of
۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶
از تحلیل ایشان بهره بردم.
1
0