۰۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۷
کد خبر: ۶۱۵۲۰۹
حجت الاسلام معظمی:

جنبش نخبگانی و همگانی برای مبارزه جدی با فساد تشکیل شود

جنبش نخبگانی و همگانی برای مبارزه جدی با فساد تشکیل شود
استاد حوزه با بیان اینکه تا کنون جنبش نخبگانی و همگانی در زمینه مبارزه با فساد نداشته ایم، گفت: کسانی که تأثیرگذاری اجتماعی دارند نباید در عرصه «فتنه فساد» سکوت کنند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رحمت الله معظمی استاد حوزه علمیه قم عصر امروز در نشست تخصصی «شورای نگهبان و مبارزه با فساد» پیرامون نقد و بررسی کارنامه شورای نگهبان در رد و لغو صلاحیت مفسدان که در سالن کوثر سازمان تبلیغات اسلامی استان قم برگزار شد، با اشاره به اینکه درصدد تقویت جایگاه با اهمیت شورای نگهبان هستیم، گفت: ما با بررسی مبانی انقلاب اسلامی ارکان نظام را نقد کرده و با این نقد درصدد تقویت آنها هستیم.

وی ادامه داد: تفکر انقلابی همواره مطالبه گر بوده و همواره با نقدهای سازنده از یکایک ارکان نظام حمایت به عمل می آورد؛ مطالبه گری از شورای نگهبان با تفکر انقلابی همخوانی داشته و مطابق است، زیرا تفکر انقلابی از حمایت کورکورانه و پرهیز از نقدهای سازنده بر حذر است.

حجت الاسلام معظمی با بیان اینکه بر اساس منویات امامین انقلاب، شورای نگهبان از حق نظارت استصوابی و دخالت در انتخابات ها و حتی ابطال آنها برخوردار است، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب همواره تأکید داشته اند که انقلابی ها باید تلاش کنند تا جایگاه شورای نگهبان برای مردم روشن شده و نسبت به وظایف و اختیارات آن آگاه شوند.

استاد حوزه علمیه قم به تبیین مفهوم نهاد انقلابی و نهاد حکومتی پرداخت و با اشاره به جایگاه فقهی و حقوقی نهاد شورای نگهبان تأکید کرد: شورای نگهبان اگرچه یک نهاد حکومتی است، اما به لحاظ تعاریفی که از آن در مبانی امامین انقلاب ارائه شده، می توان از ان به عنوان یک نهاد انقلابی یاد کرد.

وی با بیان اینکه بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب اگر شورای نگهبان نباشد تضمینی برای تداوم انقلاب و نظام وجود ندارد، از این شورا به عنوان یک شورای بی نظیر و یک نهاد عالی سیاسی با نفوذ و با قدرت یاد کرد و افزود: اگر چه شورای نگهبان به رسالت ملی و فراملی خود عمل کرده و به سان خاری در چشم دشمنان است و تحت حمایت رهبر معظم انقلاب قرار دارد، اما در زمینه فساد باید به شدت حساس بوده و از مصلحت اندیشی های نابه جا پرهیز کند.

حجت الاسلام معظمی با اشاره به اینکه یکی از مطالبات ما پاسخ به سؤال «علت ورود عناصر ناباب به مجلس شورای اسلامی چیست؟» است، بیان کرد: امروز در مجلس شورای اسلامی برخی افراد پرونده مفتوح قضایی داشته و حامی فساد هستند، بنابراین مطالبه ما این است که شورای نگهبان با استفاده از جایگاه با اهمیت و با قدرت خود از ورود مفسدان به قوه مقننه جلوگیری کند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه امروز باید در زمینه شیوه نظارت شورای نگهبان بر تأیید یا رد صلاحیت ها بازبینی شود، ابراز کرد: کسانی که در مظان فساد بوده و یا حامی مفسدان هستند نباید به مجلس شورای اسلامی ورود پیدا کنند؛ انقلابی ها همواره گلایه دارند که چرا افراد دلسوز و انقلابی عرصه ای برای عرضه خود برای خدمت جامعه پیدا نمی کنند و این که چرا افرادی که مفسد هستند به راحتی می توانند در عرصه های مختلف نظام حضور پیدا کنند؟

وی یادآور شد: ما به عنوان مبلغان طیف انقلابی باید زمینه اجتماعی تأیید یا رد صلاحیت ها را در جامعه فراهم سازیم تا شورای نگهبان بتواند با فساد به آسانی مقابله کند؛ کسانی که از تأثیرگذاری اجتماعی برخوردارند نباید در عرصه «فتنه فساد» سکوت کنند، بلکه باید با سخن و قلم خود نقاط فساد را شناسایی کرده و ریشه آنها را بخشکانند.

حجت الاسلام معظمی با بیان اینکه تا کنون جنبش نخبگانی و همگانی در زمینه مبارزه با فساد نداشته ایم، تأکید کرد: امروز نیازمند آن هستیم که نخبگان در زمینه «علت سکوت در مقابل فتنه فساد» به تحقیق و پژوهش بپردازند؛ بدون تردید سکوت در مقابله با فتنه فساد در چهار دهه گذشته بی مبنا است و همین باعث شده تا دست و بال دلسوزان نظام بسته بماند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه انتقاد سازنده در چارچوب ها نوعی حمایت محسوب می شود، ابراز کرد: ما به عنوان طیف انقلابی جامعه باید با انتقادهای سازنده از ارکان نظام حمایت کنیم.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان از پشتوانه حمایت ولی فقیه و مردم برخوردار است، بیان کرد: این شورا از پشتوانه فقه و تقوا و حقوق نیز برخوردار بوده و با تکیه بر این ظرفیت ها می تواند به آسانی از ورود مفسدان و یا حامیان فساد به مجلس شورای اسلامی و یا سایر بخش های نظام جلوگیری کند.

حجت الاسلام معظمی در پایان یادآور شد: جایگاه شورای نگهبان باید به گونه ای تقویت شود که به آسانی بتواند وظیفه قانونی خود را در زمینه لغو صلاحیت و برکناری مفسدان و حامیان فساد انجام دهد./841/پ202/ق

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر منتشر کنید

تعداد بازدید : 11
حسین ثالث موید
ارسال نظرات