۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۲
کد خبر: ۶۱۷۳۷۶
استاد درس خارج حوزه:

ولایت قضیه مهندسی دینی بشر بر طبق استاد و آموزگار حقیقی است

ولایت قضیه مهندسی دینی بشر بر طبق استاد و آموزگار حقیقی است
حجت الاسلام والمسلمین سعیدی ولایت را مهمترین مسأله و رکن رکین اسلام برشمرد و تأکید کرد که معرفی ولی در روز غدیر قضیه مهندسی دینی بشر بر طبق استاد و آموزگار حقیقی است.

حجت الاسلام والمسلمین سید حسن سعیدی استاد درس خارج حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که غدیر به فرموده امام جعفر صادق(ع) بالاترین جشن ها است، گفت: غدیر حتی از عید قربان و عید فطر هم بالاتر است و از نظر اسلامی عید غدیر اهمیتش به دلیل مسأله ولایت است و صرف یک مسأله تاریخی نیست.

وی افزود: پیامبر خدا برای هیچ یک از احکام اسلامی شاهد نگرفت نه برای حج و نه برای نماز و روزه و امثال آن شاهد نگرفت ولی برای تنها قضیه ای که شاهد گرفت بحث غدیر و اعلام ولایت مولا امیرالمؤمنین(ع) بود چراکه فرمود: حاضران به غایبان و پدران به فرزندان در طول تاریخ این قضیه را گزارش کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی با تأکید بر این که در اسلام مسأله ای بالاتر از ولایت وجود ندارد، یادآور شد: دلیل اهمیت غدیر بحث ولایت است چون از ولایت در دین خودمان بالاتر نداریم؛ ولایت در حقیقت داستان  مهندسی و راهنمایی بشریت بر طبق استاد و آموزگار و امام است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم اهمیت بحث غدیر را مطابق همه رسالت پیامبر عنوان و خاطرنشان کرد: همچنانکه خداوند متعال در آیاتی که در رابطه با غدیر فرستاده می‌گوید: بلغ ما انزل الیک من ربک تا حدی که اگر انجام نشود  رسالت پیامبر ناقص می ماند یعنی گویا حتی رسول خدا(ص) برای نماز و روزه و امثال آن هم اقدامی نکرده است.

وی تصریح کرد: داستان ولایت بالاترین واجبات است و دین بدون ولایت اصلا دین نیست، به همین جهت غدیر این قدر اهمیت دارد و مسأله مهم تر آن است که وقتی خداوند متعال به پیامبر دستور دارد که برای بعد از خودشان، امیرالمؤمنین(ع) را معرفی کنند نشان دهنده این است که همچنانکه دین باید از جانب خدا باشد باید مجری قانون را هم خدا معرفی کند.

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین درادامه ابراز داشت: برادران اهل سنت می‌گویند: بحث خلیفه و جانشین پیامبر انتخابی است، در حالی که آیه ابلاغ چیز دیگری می‌گوید؛ ما وقتی آیه ابلاغ را بسنجیم و ارزیابی کنیم و آن را با روزهای درخشان عمر پیامبر از تولد و معراج و بعثت یا تولد ائمه اطهار(ع) بررسی کنیم، این بحث یعنی اکمال دین فقط با روز غدیر مطابقت دارد نه با هیچ روز دیگری یعنی فقط با داستان معرفی امیرالمؤمنین(ع) است که با اکمال دین جور در می آید.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی در پایان خاطرنشان ساخت: البته طبق آیه قرآن پیامبر می ترسید که حضرت علی(ع) را معرفی کند ولی مقبول واقع نشود ولی خداوند فرمود: تو وظیفه خودت را انجام بده و من تو را از مردم حفظ می‌کنم، بنابراین داستان غدیر فقط نه یک داستان تاریخی بلکه به دلیل اهمیت مسأله ولایت بوده که امروز نیز جریان دارد./1330/ت302/ب1

ارسال نظرات