۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۱
کد خبر: ۶۱۹۷۵۶
تولیت مدرسه علمیه مروی:

انسان با گذر از مسیر عبودیت خود را از شقاوت نجات می دهد

انسان با گذر از مسیر عبودیت خود را از شقاوت نجات می دهد
تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه انسان خلیفه الهی است، گفت: خداوند انسان را صاحب شعور خلق کرد تا مسیر عبودیت را طی کند و از شقاوت نجات یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدباقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، در جلسه هفتگی درس اخلاق که با موضوع مواعظ اخلاقی تربیتی امام صادق(ع) به عبدالله جندب در مدرسه علمیه معیر برگزار شد، گفت: اگر کسی صبح کند و همتش غیر از این باشد که خودش را از شقاوت دور کند؛ خودش را از مبتلا شدن به غضب الهی جدا کند، امر بزرگ بر او سبک تلقی شده و سود کوچکی را از پروردگارش خواستار شده است.

وی افزود: در جلسه گذشته عرض شد اولیای دین از ما خواسته اند که در زندگی دنیا همت و هدفمان بالا باشد؛ هدف بالا و همت بلند داشتن نشان دهنده شخصیت انسان است. شخصیت انسان اگر بخواهد شکل بگیرد مبتی بر این است که انسان هدف از زندگی خودش را بفهمد و به چیستی زندگی آگاه باشد، قهرا چنین کسی به دنبال راه و روش آن زندگی واقعی خواهد بود.

آیت الله تحریری ادامه داد: آن کسی دارای هدف بالا می شود که یک آگاهی اولیه و صحیح از خودش داشته باشد چون هدف منطبق با هدفدار و هدفمند است؛ هر موجودی که انسان مشاهده می کند و وجود او را مورد تحلیل و بررسی قرار می دهد یک هدف خاصی برایش ترسیم می کند که نشان می دهد او یک درجه ای از وجود را دارا است بر این اساس از او توقع یک هدف و اثری می رود.

تولیت مدرسه علمیه مروی اضافه کرد: اگر بتوانیم خواص موجودات آگاهی یابیم قهرا به مرتبه وجودی آنان نیز آگاه خواهیم شد؛ انسان نیز این چنین است اولا بدون توجه به دیدگاه خالقش می تواند به نوعی با تحلیل وجودی خودش اجمالا به آن مرتبه وجودی‌اش در مقایسه با سایر موجودات آگاه شود.

وی افزود: انسان ابعاد وجود خودی خود اعم از ظاهر و قوای متفاوت خود را که فعالیت های گوناگونی دارد مورد بررسی قرار دهد خواهد دانست که فعالیت های این قوای متعدد بر یک حقیقتی تکیه دارد که آن حقیقت من است.

آیت الله تحریری با بیان اینکه فعالیت های انسان به دو قسم تحریکی و ادراکی تقسیم می شود، گفت: فعالیت های تحریکی و ارادکی می تواند انسان را به جایگاه وجودی خودش رهنمود سازد.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: انسان نفس خودش را بدون این قوای وجودی و این نوع فعالیت ها نمی تواند بشناسد لذا قرآن کریم انسان را به این قوا متوجه می کند و می فرماید: از قوای مهم اداراکی انسان شنوایی و بینایی است، انسان با بینایی می تواند یک محدوده ای از موجودات و قوانین را درک کند با باقوه شنوایی بیشتر، چون انسان از طریق گفتگو می تواند به بسیاری از امور غایب از خودش علم پیدا کند.

وی با تاکید بر اینکه انسان به هر میزان به خودش آگاهی پیدا کند هدفمندی خودش را بیشتر درک می کند، ابراز کرد: خداوند خطاب به انسان می فرماید: هر آنچه در آسمان و زمین است برای شما خلق کردیم؛ حال با این کلام می شود گفت هدف انسان رسیدن به امور دنیوی است در حالی که همه آسمان و زمین درخدمت اوست! آیا این کم نیست؟

آیت الله تحریری ادامه داد: اگر انسان به این درک برسد که آدمی دارای یک وجود وسیعی است که وسعت او به عالم غیب منتهی می شود و می تواند به آنجا اتصال پیدا کند آن زمان هم و غم او چیزی غیر از دنیا خواهد بود.

تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه موجودات به رحمت الهی آفریده شدند، گفت: انسان به عنوان خلیفه الهی است، خداوند از روح خود بر او دمید و بهترین معارف را به بشر آموزش داده است؛ خداوند انسان را صاحب شعور خلق کرد تا مسیر عبودیت را طی کند و از شقاوت نجات یابد./813/پ202/ب1

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید
تعداد بازدید : 11
فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات