۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۳
کد خبر: ۶۲۰۶۷۴
گاردین:

هند، کشمیر را به یک زندان روباز تبدیل کرده است

هند، کشمیر را به یک زندان روباز تبدیل کرده است
روزنامه انگلیسی «گاردین» در گزارشی با اشاره به محدودیتهای امنیتی شدید دهلی نو در کشمیر نوشت، نخست وزیر هند، کشمیر را به یک زندان روباز تبدیل کرده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، روزنامه «گاردین» در سرمقاله خود آورده که «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند، کشمیر را به یک زندان روباز و جدا از جهان بیرون، تبدیل کرده است.

براساس گزارش روزنامه «گاردین»، هفته جاری نخست‌وزیر هند، صد روز از دوره دوم ریاست جمهوری خود را سپری می‌کند. مودی قصد دارد تا همانند دوره نخست ریاست‌جمهوری‌اش و با هزینه اقلیتها به ویژه مسلمانان این کشور به عنوان یک پوپولیست راست‌گرا به نمایندگی از اکثریت جمعیت هندوها حکومت کند.

به گفته این روزنامه انگلیسی، مودی بر سیاست ملت خود تسلط دارد؛ در ماه مه او اولین نخست‌وزیر هند از سال 1971 به این سو شد که موفق شد اکثریت پارلمان را در دو انتخابات متوالی به دست آورد. او همچنین بر حزب‌‌اش «بهاراتیا جاناتا» نیز مسلط است؛ یک سوم رای‌دهندگانی که از ائتلاف حاکم حمایت می‌کردند می‌‌گویند که اگر مودی رهبر این حزب نبود به حزب دیگری رای می‌دادند.

روزنامه گاردین نوشته که هند در حال تبدیل شدن به یک دموکراسی نژادی است. در ماه جاری حدود 2 میلیون نفر که در ایالت «آسام» هند زندگی می‌کردند در معرض خطر بی‌تابعیتی قرار گرفته‌اند، زیرا نمی‌توانند در دادگاه ویژه ثابت کنند که آنها پیش از آنکه بنگلادش استقلال خود را از پاکستان در مارس 1971 اعلام کند، به این ایالت آمده‌اند.

دولت هند پس از مدت‌ها از شروع روندی برای بررسی تابعیت قانونی ساکنان ایالت آسام در شمال شرق این کشور، تابعیت حدود دو میلیون نفر را که اغلب مسلمان هستند، لغو کرده است.

از ۳۳ میلیون موردی که در لیست دولت ذکر شده بود، ۱.۹ میلیون نفر مجوز اقامتشان باطل و اخراج خواهند شد.

هنوز مشخص نیست که در صورت اخراج این افراد، آنها قرار است به کجا بروند و در کجا ساکن خواهند شد. چنین وضعیتی هم اکنون درباره مسلمانان روهینگیا نیز وجود دارد که از سوی دولت میانمار آواره شده‌اند و کشور دیگری نیز آنها را قبول نکرده است.

مقام ارشد سازمان ملل در امور پناهندگان از هند خواست تا اطمینان دهد که هیچ یک از دو میلیون نفری که از لیست شهروندی ایالت آسام حذف شده‌اند، بدون ملیت از کشور خارج نمی‌شوند.

افرادی که اخراج شده‌اند ۱۲۰ روز فرصت دارند حق شهروندی خود را در دادگاهی موسوم به «دادگاههای افراد خارجی» ثابت کنند./847/ب

منبع: فارس

ارسال نظرات