۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰
کد خبر: ۶۲۲۱۴۹
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس:

در ارائه سبک زندگی اسلامی به جامعه ناموفق بوده‌ایم

در ارائه سبک زندگی اسلامی به جامعه ناموفق بوده‌ایم
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: جامعه در سبک زندگی اسلامی خیلی موفق عمل نکرده است، به واقع همه امور زندگی‌مان به نوعی متاثر از نظام غرب است.

ابوالفضل ابوترابی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، با اشاره به جایگاه قرآن در جامعه و ضرورت ترویج فرهنگ قرآنی، گفت: بعد از انقلاب دستگاه های زیادی متولی مباحثی نظیر مسابقات تلاوت و حفظ که بیشتر مربوط به ظاهر قرآن است، شدند و کمیت مسابقات در دانشگاه ها و مدارس بسیار بالا رفته است، اما از نظر عمل به قرآن نه جایگاه خوبی داریم و نه تناسب مطلوبی میان تعداد مسابقات و گرایش آحاد جامعه به سمت کتاب وحی را شاهدیم، به عبارتی با جامعه قرآنی فاصله زیادی داریم، اما مسابقات سراسری قرآن‌کریم شروع خوبی است و امیدواریم زمینه ساز عمل بیشتر به قرآن هم باشد.

وی ادامه داد: مراکز فرهنگی، مدارس، دانشگاه‌ها، مساجد و حوزه‌های علمیه، دستگاه های متولی فرهنگ و صدا و سیما و دیگر مراکز که نتوانستند در جامعه عملکرد خوبی داشته باشند، سبب مهجور ماندن قرآن شدند.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با ذکر این نکته که به سبک زندگی جامعه نمره منفی می‌دهم، تصریح کرد: جامعه در سبک زندگی اسلامی خیلی موفق عمل نکرده است، در واقع همه امورمان از دانشگاه ها گرفته تا سیستم آموزش و پرورش و نوع برخوردها و تعاملاتمان، خوراک و پوشاک و دیگر عرصه‌ها همه به نوعی متأثر از نظام غرب است و معتقدم همچنان نتوانسته ایم سبک زندگی اسلامی مورد نظر را به درستی اعمال کنیم، در این رابطه قدم هایی برداشته و تلاش هایی صورت گرفته است، اما آنقدر سبک زندگی غربی با زندگیمان عجین شده که زمان فراوانی می برد تا بتوانیم یک سبک درست از زندگی اسلامی به مردم ارائه دهیم و وقتی نظام اداری و قضاییمان همه و همه با الگو برداری از غرب است، باید تلاش فراوان کنیم، تا بتوانیم منویات قرآن را در زندگیمان پیاده کنیم.

وی در ادامه افزود: در کنار برگزاری این مسابقات باید توجه اصلیمان به این نکته باشد که چرا گلوگاه های ما در عمل به قرآن و در ارائه سبک زندگی اسلامی به جامعه ناموفق بوده‌ایم.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: جامعه در سبک زندگی اسلامی خیلی موفق عمل نکرده است، به واقع همه امور زندگی‌مان به نوعی متاثر از نظام غرب است و معتقدم همچنان نتوانسته ایم سبک زندگی اسلامی مورد نظر را به درستی اعمال کنیم.

ابوترابی با اشاره به جایگاه قرآن در جامعه تصریح کرد: بعد از انقلاب دستگاه های زیادی متولی مباحثی مثل مسابقات تلاوت و حفظ، که بیشتر مربوط به ظاهر قرآن است، شدند و کمیت مسابقات در دانشگاه ها و مدارس بسیار بالا رفته است، اما از نظر عمل به قرآن نه جایگاه خوبی داریم و نه تناسب مطلوبی میان تعداد مسابقات و گرایش آحاد جامعه به سمت کتاب وحی را شاهدیم، به عبارتی با جامعه قرآنی فاصله زیادی داریم، اما مسابقات سراسری قرآن‌کریم شروع خوبی است و امیدواریم زمینه ساز عمل بیشتر به قرآن هم باشد.

وی ادامه داد: مراکز فرهنگی، مدارس، دانشگاه‌ها، مساجد و حوزه‌های علمیه، دستگاه های متولی فرهنگ و صدا و سیما و ... که نتوانستند در جامعه عملکرد خوبی داشته باشند، سبب مهجور ماندن قرآن شدند.

نماینده مردم نجف آباد، تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی در پایان اظهار کرد: در کنار برگزاری این مسابقات باید توجه اصلی ما به این نکته باشد که چرا گلوگاه های ما در عمل به قرآن در کشور تا این اندازه ضعیف است، به اعتقاد من اگر پول‌های موجود را در این راستا هزینه کنیم که بتوانیم پاسخ این سوالات را پیدا کنیم که چرا نتوانسته ایم در روانشناسی، قضاوت، نظام اداری، خوراک، پوشاک، درمان و سایر مباحث اجتماعی‌مان به قرآن عمل کنیم و پس از پیدا کردن مشکلات، راهکار قرآنی لازم را ارایه کنیم بسیار بهتر است. کشور تا این اندازه ضعیف است، به اعتقاد من اگر پول‌های موجود را در این راستا هزینه کنیم که بتوانیم پاسخ این سوالات را پیدا کنیم که چرا نتوانسته ایم در روانشناسی، قضاوت، نظام اداری، خوراک، پوشاک، درمان و سایر مباحث اجتماعی‌مان به قرآن عمل کنیم و پس از یافت ایراد کار راهکار قرآنی ارایه کنیم بسیار بهتر است./1304/ت302/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات