۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۶
کد خبر: ۶۲۳۵۷۰

مروری بر جلد اول "با کاروان حسینی از مدینه تا مدینه"

مروری بر جلد اول
تلاش ما مطالعه نوینی است که طی آن در نقطه‌نقطه و جای‌جای حرکت کاروان حسینی از مدینه تا مدینه درنگ نموده، همه مفاهیم والا و درس‌های آموزنده را بازگو کرده است.
به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب "با کاروان حسینی از مدینه تا مدینه" را در دو جلد به قلم جمعی از نویسندگان منتشر کرده است.

در جلد نخست به مطالب زیر پرداخته شده است: پیش‌درآمد، امام حسین در مدینه منوره و هجرت ایشان به‌سوی مکه مکرمه، امام حسین در مکه مکرمه، و وقایع میان راه مکه تا کربلا.

آیا درباره قیام امام حسین (علیه السلام) سخن تازه‌ای وجود دارد؟ به عبارت دیگر آیا تألیف این کتاب ضرورت دارد؟ آیا باز هم موضوعی که پیشینیان به آن نپرداخته باشند باقی مانده است؟ و آیا این کتاب چیز جدیدی دارد که در کتاب‌ها و پژوهش‌های مربوط به مکتب حسینی ارائه نشده باشد؟

به همین دلیل جناب آقای علی الشاوی در مقدمه این اثر درباره انگیزه تألیف کتاب و پاسخ به پرسش‌های دیگر که در چارچوب آن جای می‌گیرند، چنین می‌نویسد:

همه ادعای ما این است که تاریخ دوران امامت امام حسین و پس از آن را تا هنگام بازگشت کاروان حسینی به مدینه به رهبری امام سجاد مورد مطالعه‌ای تحلیلی و انتقادی قرار داده‌ایم و طی آن کوشیده‌ایم تا جنبه‌های ناشناخته و پنهان و نیز ارزشمندی را که تاکنون چنان که باید، به ارزش آن‌ها پی نبرده‌ایم و یا حقایقی را که در پس پرده‌های دروغ پنهان مانده است و یا دروغ‌های را که لباس حقیقت پوشیده‌اند، آشکار سازیم.

تلاش ما مطالعه نوینی است که طی آن در نقطه‌نقطه و جای‌جای حرکت کاروان حسینی از مدینه تا مدینه درنگ نموده، همه مفاهیم والا و درس‌های آموزنده و پند‌های شایان توجه و درخور اشاره‌اش را بازگو کرده است. هدف ما در این قرائت جدید این بوده که قرائت درستی را نشان بدهیم که ما را به‌سوی ربط دقیق و استنتاج درست و فراگیری مطلوب و ژرفای لازم رهنمون گردد.

نویسنده در فصل چهارم و در پیش‌درآمد این فصل از کتاب، به سؤالی درباره اینکه چرا امام حسین (علیه السلام) در مدینه نماندف پرداخته است و در پاسخ به چنین پرسشی چنین می‌نویسد:

چرا امام حسین مدینه را ترک گفت و خروج از آن شهر را برگزید؟ آیا با وجود شمار فراوان بنی‌هاشم و صحابه از مهاجران و انصار و تابعان بسیاری که در این شهر بودند، باز هم در آن شهر امنیت نداشت؟

بر آگاهان پوشیده نیست که احتمال وقوع درگیری نظامی در مدینه، میان امام و یارانش از سویی و نیروی حکومت اموی از سوی دیگر، به سبب حماقت یزید بن معاویه بسیار زیاد بود. نمونه بارز رفتار یزید، دستور سخت‌گیرانه وی به والی وقت مدینه، ولید بن عتبه، مبنی بر قتل امام حسین در صورت خودداری از بیعت، به‌ویژه در نامه اخیرش بود. از آنجا که احتمال ترور بسیار بود، امام حسین با یک محاسبه واقع‌بینانه برای اجتناب از تحقق این نقشه به لحاظ زمانی از رویداد‌ها پیشی جست و از مدینه بیرون رفت.

مشهور این است که در انقلاب حسینی، لقب نخستین شهید بر حضرت مسلم بن عقیل اطلاق می‌گردد. چنانچه مقصود نخستین شهید بنی‌هاشم در این انقلاب مقدس می‌باشد. این سخن درست است، حجت‌الاسلام‌والمسلمین شیخ نجم الدین طبسی در بخش دوم  این کتاب و در صفحه ۳۵۹ از جلد اول، نخستین شهید قیام حسینی را چنین معرفی می‌کند و در ادامه می‌نویسد:

اگر نخستین شهید از عموم شهیدان مدنظر باشد، باید گفت که نخستین شهید فرستاده امام حسین نزد اشراف و سران اخماس بصره است که عبیدالله بن زیاد یک روز پیش از ترک بصره به‌سوی کوفه او را به شهادت رساند. بیشتر مورخان بر این باورند که نام او سلیمان بوده است. کنیه سلیمان ابورزین بود. نیز گفته‌اند که ابورزین پدرش بود و مادرش کبشه، کنیز امام حسین بود که امام او را به همسری ابورزین درآورد و او سلیمان را به دنیا آورد.

مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب با کاروان حسینی از مدینه تا مدینه را در دو جلد و با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه به قیمت ۱۲۰۰۰۰ تومان روانه بازار نشر کرده است. /۹۹۸/ن ۶۰۲/ش

علاقه‌مندان  می‌توانند برای تهیه این کتاب به آدرس قم خیابان دور شهر نبش کوچه سوم پلاک هشتاد و یک مراجعه و یا با شماره تلفن: ۳۷۷۳۰۷۳۵- ۰۹۱۰۲۰۴۲۰۷۱ تماس حاصل نمایند. /۹۹۸/دن ۶۰۲/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات