۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰
کد خبر: ۶۲۴۴۰۹

پژوهشی پیرامون شهدای کربلا

پژوهشی پیرامون شهدای کربلا
نویسندگان در کتاب پژوهشی پیرامون شهدای کربلا درباره همه کسانی که در منابع قدیم و جدید از آن‌ها به عنوان «شهید کربلا» یاد شده، پژوهش گسترده و کاملی انجام داده اند.
به گزارش خبرنگار سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب پژوهشی پیرامون شهدای کربلا نوشته جمعی از نویسندگان را منتشر کرده است.

حماسه سترگی که امام حسین علیه‌السلام و خاندان و یاران باوفایش در محرم سال ۶۱ هجری رقم زدند دارای چنان عظمتی است که در طول چهارده قرن، مسلمانان و آزادگان جهان متناسب با شرایط عصر و نسل خود، پیام‌های آن را دریافته، و آن قیام بزرگ را الگوی قیام‌های حق طلبانه خویش علیه ظلم و بیداد قرار داده‌اند.

مورخان و مقتل نگاران درباره تعداد یاران امام حسین علیه‌السلام و شهدای کربلا به اختلاف سخن گفته‌اند. اما به نظر ما اهمیت حادثه کربلا در تعداد شهدای آن نیست، بلکه در بزرگی اهداف و صفات والای انسانی آن رادمردان است، که باید آن را دریافت و با آنان هم‌نوا شد.

نَحن نَقُصُّ عَلَیْکَ نَبَأَهُمْ بِالْحَقِّ ۚ إِنَّهُمْ فِتْیَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى (کهف/۱۳)

ما داستان آنان را به حق برای تو بازگو می‌کنیم؛ آن‌ها جوانانی بودند که به پروردگارشان ایمان آوردند، و ما بر هدایتشان افزودیم.

کتاب حاضر، به کوشش تنی چند از پژوهشگران گروه تاریخ مرکز تحقیقات اسلامی و با هدف اطلاع رسانی دقیق، کامل و آسان درباره شهدای کربلا فراهم آمده است. امتیاز این اثر نسبت به آثار مشابه، جامعیت آن است؛ زیرا در این مجموعه، درباره همه کسانی که در منابع قدیم و جدید از آن‌ها به عنوان «شهید کربلا» یاد شده، پژوهش گسترده و کاملی انجام یافته است و اطلاعات لازم و مفید و مستندی در اختیار خوانندگان محترم قرار می‌دهد.

ترتیب مقالات این کتاب بر اساس نظام الفبایی است -مگر مقاله امام حسین علیه‌السلام که نخستین مقاله نهاده شد -  و نام‌های متعدد و غیر مشهور هر یک از شهدا نیز به نام مشهور وی ارجاع گردیده است.

بی‌گمان این اثر، نخستین و یا آخرین پژوهش در این زمینه نیست. اهمیت و آفاق عالم گستر این حادثه جاودان تاریخ بشر، ایجاب می‌کند که هر از چندی با امکانات تحقیقی بهتر و زبان و ادبیات مناسب هر عصر، به این موضوع پرداخته شود، تا هماره طراوت و تازگی آموزه‌های آن برای تمامی دوران‌ها حفظ شود.

نویسنده در این کتاب به نام تمامی شهدای دشت کربلا اعم از نام شهید، نام پدر و نام قبیله و یا نسبت او با امام حسین علیه‌السلام و نحوه آشنایی با حضرت و مکان شهادت و حضور او در میدان رزم پرداخته است.

برشی از  کتاب:

ابوالفضل العباس (علیه‌السلام)

عباس بن علی بن ابی‌طالب، مکنّی به ابوالفضل برادر امام حسن و امام حسین در روز چهارم ماه شعبان سال بیست و ششم هجری در مدینه منوره دیده به جهان گشود و در سال شصت و یکم هجری به شهادت رسید. سن مبارکش را هنگام شهادت سی و چهار سال نوشته‌اند. از این مدت چهارده سال با پدرش امیرالمؤمنین و نه سال با برادرش امام مجتبی و یازده سال با امام حسین زیست.

مادرش فاطمه دختر حزام از نسل بنی کلاب، مکنّی به ام‌البنین می‌باشد که پس از شهادت حضرت فاطمه به پیشنهاد عقیل، امیرالمؤمنین او را به همسری برگزید؛ چراکه آن حضرت از عقیل خواستار همسری از تبار دلاوران نام‌آور شد تا فرزندی دلیر و شجاع برای او آورد و عقیل ام‌البنین را به آن حضرت پیشنهاد نمود. ثمره این ازدواج چهارفرزند به نام‌های عباس، عبدالله، جعفر و عثمان بود.

امام سجاد (علیه‌السلام) عموی خود عباس را چنین توصیف می‌فرماید:

رَحِمَ‏ اللَّهُ‏ الْعَبَّاسَ‏ فَلَقَدْ آثَرَ وَ أَبْلَى وَ فَدَى أَخَاهُ بِنَفْسِهِ حَتَّى قُطِعَتْ یَدَاهُ فَأَبْدَلَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ‏ بِهِمَا جَنَاحَیْنِ یَطِیرُ بِهِمَا مَعَ الْمَلَائِکَةِ فِی الْجَنَّةِ کَمَا جَعَلَ لِجَعْفَرِ بْنِ أَبِی طَالِبٍ وَ إِنَّ لِلْعَبَّاسِ عِنْدَ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى مَنْزِلَةً یَغْبِطُهُ بِهَا جَمِیعُ الشُّهَدَاءِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ.

خدا حضرت عباس را رحمت کند! حقا که امام حسین را بر خویشتن مقدم داشت و جان خود را فداى آن حضرت نمود تا اینکه دستهاى مبارکش قطع شد. خداى مهربان در عوض دستهاى عباس‏ علیه السّلام دو بال‏ به وى عطا کرد تا به وسیله آن‌ها در بهشت با ملائکه پرواز نماید. کما اینکه این نعمت را نیز به جعفر بن ابى طالب عطا کرد.

امام صادق (علیه‌السلام) در وصف حضرت عباس می‌فرماید:

کانَ عَمُّنَا العَبّاسُ بنُ عَلِىٍّ نافِذَ البَصیرَةِ، صٌلبَ الإِیمانِ، جاهَدَ مَعَ أبى عَبدِ اللّه ِ وأبلی بَلاءً حَسَناً، ومَضی شَهیداً» عمویمان عبّاس بن على علیه السلام، تیزبین بود و ایمانى استوار داشت. همراه ابا عبد اللّه علیه السلام جنگید و آزمونى نیکو داد و به شهادت رسید.

از دوران کودکی عباس اطلاع چندانی به دست نیست جز این که نقل کرده‌اند، روزی بر زانوی پدرش امیرالمؤمنین نشسته بود، حضرت گفت بگو: یک، حضرت ابوالفضل گفت: یک، حضرت فرمود: بگو دو، عرض کرد: با زبانی که یکی گفتم شرم دارم که دو بگویم.

درباره جوانی وی گفته‌اند که در جنگ صفین حضور داشت، ولی پدرش به وی اجازه مبارزه نداد. ولی برخی دیگر قتل ابوالشعشاء و هفت فرزند او را به وی نسبت داده‌اند. در گزارش دیگری خوارزمی گوید که در جنگ صفین آنگاه که کریب به جنگ امام علی (علیه‌السلام) آمد حضرت لباس فرزندش عباس را که مردی کامل بود به تن کرد و به جنگ با او بیرون آمد.

حضرت عباس دارای دو فرزند به نام‌های فضل و عبیدالله از لبابه دختر عبیدالله بن عباس بن عبدالمطلب بود؛ و نسل آن بزرگوار از طریق عبیدالله امتداد یافت.

مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب پژوهشی پیرامون شهدای کربلا، را با شمارگان ۱۲۰۰ و با قیمت ۳۵۰۰۰ تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به آدرس قم خیابان دور شهر نبش کوچه سوم پلاک هشتاد و یک مراجعه و یا با شماره تلفن: ۳۷۷۳۰۷۳۵- ۰۹۱۰۲۰۴۲۰۷۱ تماس حاصل نمایند. /۹۹۸/ن ۶۰۱/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات