۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۶۲۵۰۱۲
‌حجت‌الاسلام حسینی خبر داد؛

راه‌اندازی مراکز اجتماعی، فرهنگی و قرآنی «افق» آذربایجان شرقی

راه‌اندازی مراکز اجتماعی، فرهنگی و قرآنی «افق» آذربایجان شرقی
مدیرکل اوقاف آذربایجان شرقی گفت: مراکز اجتماعی، فرهنگی و قرآنی (افق) در جوار ۴۵ امام زاده و مسجد آذربایجان شرقی راه اندازی می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید‌شهاب‌الدین حسینی ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته وقف، با اشاره به اینکه از 4 آبان تا 13 آبان به عنوان دهه وقف نامگذاری شده است، اظهار داشت: هر روز این دهه به نام‌هایی نامگذاری شده که در راستای این نامگذاری تلاش و اقدام خواهد شد.

وی پیامبر اسلام (ص) را نخستین واقف تاریخ اسلام دانست و افزود: وقف تا به امروز اثرگذاری‌ها و خدمت‌رسانی‌های فراوانی داشته است و باید برای ترویج فرهنگ وقف در جامعه تلاش کنیم چراکه نیازمند بازسازی چهره وقف در استان هستیم تا این سنت نبوی و علوی و فاطمی به عنوان یک سنت حسنه ترویج شود.

مدیرکل اوقاف آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه 450 مجموعه آموزشی موقوفه در استان داریم که مدارس در آنها مستقر هستند، گفت: اکنون عرصه 6 بیمارستان در تبریز هم جزو موقوفات است و بیمارستان بزرگ 640 تختخوابی کودکان مردانی آذر هم به تازگی وقف شد.

وی رسیدگی به نیازمندان، اعزام نیازمندان به عتبات عالیات و مشهد، ترویج علوم دینی و علوم عملی و قرآن و... را از جمله نیات موقوفات استان عنوان کرد و گفت: بیش از 800 نوع نیت وقفی وجود دارد و اوقاف در راستای نیات واقف اقدام می‌کند چراکه وظیفه اوقاف، اجرای امینانه نیات واقفین است که باید با بهره‌وری و به روز رسانی، این رسالت را عملی کنیم.

‌حجت‌الاسلام حسینی برنامه‌های فرهنگی اوقاف را یادآور شد و گفت: برنامه‌های آرامش بهاری، برپایی موکب اربعین در سامرا، برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن، مراسمات مذهبی و... توسط اوقاف اجرا می‌شود که در راستای عمل به نیات واقفین و موقوفات است.

وی احیای امام‌زادگان و مساجد را یکی از مأموریت‌های اوقاف دانست و افزود: مراکز اجتماعی، فرهنگی و قرآنی (افق) در امام زادگان راه‌اندازی می‌شوند که تلاش می‌کنیم در جوار امام زادگان 45 مرکز افق در استان راه اندازی شود و در این قالب اجرای نیات واقفین در امام زادگان توسعه یابد.

مدیرکل اوقاف آذربایجان شرقی بهره وری اقتصادی موقوفات را مورد تاکید قرار داد و گفت: حفظ عین موقوفه مقدم بر اجرای نیات موقوفات است چرا که اگر موقوفه از حیز انتفاع خارج شود، چیزی برای عمل به نیت نخواهیم داشت لذا باید بخشی از هزینه‌های موقوفات به عمران و آبادانی آنها اختصاص یابد و سپس به نیات واقفان عمل کنیم.

وی با بیان اینکه امام زادگان آذربایجان شرقی جزو مظلوم‌ترین امام زادگان کشور هستند، ابراز داشت: در راستای عمران و توسعه امام زادگان تلاش چندانی نشده و تلاش می‌کنیم این عقب افتادگی را جبران کنیم.

حجت‌الاسلام ‌حسینی از راه‌اندازی شعبه ویژه موضوعات وقف در دادگاه تجدید نظر آذربایجان شرقی برای دفاع از حق و حقوق موقوفات با همکاری دادگستری استان خبر داد و خاطر نشان کرد: 228 پرونده جاری در دادگستری داریم که به صورت ویژه در این شعبه تخصصی رسیدگی می‌شود.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد آخرین وضعیت موقوفات شهر صوفیان، معروف به موقوفه قائم مقام فراهانی با 138 هزار هکتار، گفت: در راستای اصل 149 قانون اساسی دادگاه بر اساس اسناد و وقف نامه‌ها، به نفع اوقاف رأی داد و به صورت رسمی اسناد به نام اوقاف زده شد. این موقوفه از بخشی از فرودگاه تا 5 کیلومتر بعداز شهر صوفیان ادامه دارد و جزو موقوفات است که 6 سند رسمی وقف نامه با نیات مختلف دارد.

مدیرکل اوقاف آذربایجان شرقی با بیان اینکه موقوفه قائم مقام فراهانی با نیات اعزام زائر اولی‌ها به عتبات، اهدا به حرم حضرت علی (ع)، امام رضا (ع)، حضرت ابوالفضل (ع)، ازدواج سادات، قرائت قرآن و... است، ادامه داد: با احیای این موقوفه، مجوز راه اندازی اداره اوقاف ناحیه 3 تبریز از سازمان اوقاف کشور اخذ شد تا خدمات رسانی این موقوفه بزرگ تسریع شود.

وی در ادامه از راه اندازی «ستاد رسیدگی به امور مساجد» آذربایجان شرقی برای پیگیری مطالبات نماینده ولی فقیه در استان خبر داد و افزود: کارکرد عبادی، فرهنگی، سیاسی، تعاون و... در مساجد برای اداره مسجد باید احیا شود و باید مساجد ما در این قالب اداره شوند. دغدغه امام جمعه تبریز افزایش صمیمیت در بین هیئت امنا و جذب جوانان و خدمات رسانی در مساجد است که با این طرح، همه نهادهای فعال در مساجد باید ادغام شود و اعضای جامعه اسلامی و بسیج و... هم در هیئت امنا عضو خواهند بود.

حجت‌الاسلام ‌حسینی تعداد موقوفات جدید ثبت شده در سال جاری را مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: 22 مورد وقف جدید ثبت شده و 75 وقف جدید هم در آستانه ثبت است که وقف بیمارستان کودکان مردانی آذر بزرگترین موقوفه بعد از انقلاب اسلامی در آذربایجان شرقی است.

وی موقوفه «رَبع رشیدی» را بزرگترین موقوفه استان و تنهاترین موقوفه ثبت جهانی شده ایران عنوان کرد و گفت: این موقوفه عظیم در 8 استان ایران و 6 کشور همسایه گستردگی موقوفه دارد که بخشی از تبریز هم جزو موقوفات ربع رشیدی است. در سال 1311 شهید مدرس به عنوان مدعی العموم، جزئیات این موقوفه را به مجلس برد و محدوده آن در سال 65 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که قدم به قدم احیای موقوفات ربع رشیدی اجرا می‌شود.

مدیرکل اوقاف آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه صرف درآمدهای این موقوفه در زمینه «علم الادیان و علم الابدان» نیت این موقوفه بزرگ است، خاطر نشان کرد: همایش بین المللی خواجه رشید با موضوع علم الادیان و علم الابدان به زودی اجرا می‌شود تا نیت موقوفه بزرگ ربع رشیدی به مرحله جدی اجرا برسد.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد تعداد موقوفات در این استان، گفت: در آذربایجان شرقی 8751 موقوفه داریم که این موقوفات بیش از 19700 رقبه دارند.

حجت‌الاسلام ‌حسینی در مورد مسائل مطرح شده برای تنزل اوقاف آذربایجان شرقی به استان درجه دو گفت: اجازه این تنزل را نمی‌دهیم، با این تنزل ساختار هم باید کاهش یابد، با استان درجه یک توانستیم در 20 شهرستان دفاتر نمایندگی و 4 معاونت در اداره کل ایجاد کنیم که اجازه تنزل جایگاه استان را نمی‌دهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه پارک مفاخر که اراضی موقوفه در منطقه آبرسان تبریز است، به مرکز فرهنگی «افق» بانوان و به پارک بانوان و دختران تبدیل می‌شود، افزود: در این پارک توسط مراکز افق، برنامه‌های فرهنگی اجرا می‌شود و به یک مرکز ارزشمند فرهنگی، اجتماعی و قرآنی تبدیل می‌شود./1350/د102/ب1

منبع: تسنیم
ارسال نظرات