۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۴
کد خبر: ۶۲۵۳۹۱
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشان:

۹ وقف جدید به ارزش ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در کاشان به ثبت رسید + فیلم

۹ وقف جدید به ارزش ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در کاشان به ثبت رسید + فیلم
حجت الاسلام توسلی از ثبت ۹ وقف جدید در شهرستان کاشان به ارزش تقریبی حدود ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در سال جاری خبر داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام اصغر توسلی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران با تبریک دهه وقف به اهمیت وقف در جامعه اشاره کرد و گفت: در بسیاری از روایات از وقف به عنوان صدقه جاریه که دارای فضیلت‌های زیادی است نام برده شده است.

وی افزود: امام صادق (ع) می‌فرماید، هنگامی که انسان از دنیا می‌رود پرونده اعمال او بسته می‌شود، اما اگر بعد از مرگ خود صدقه جاریه هرآنچه که منبع درآمد برای هزینه در کار خیر باشد و یا فرزند صالح و یا اینکه سنت و رسم نیکی از خود بر جای گذاشته باشد پرونده اعمال او که اجر و ثواب برایش نوشته می‌شود باز گذاشته می‌شود.

حجت الاسلام توسلی در ادامه به اولویت‌های وقف در شهرستان کاشان اشاره کرد و از وقف برای برگزاری جشن‌های مذهبی به ویژه عید غدیرخم، کمک به آموزش قرآن و مسابقات قرآنی و چاپ و نشر کتب تفسیری شیعه و برگزاری جلسات قرآن، ساخت دانشگاه، خوابگاه دانشجویی، آزمایشگاه و جایزه برای دانشجویان ممتاز و برگزیده را از جمله اولویت‌های وقف در کاشان نام برد.

وی همچنین وقف برای ساخت درمانگاه، بیمارستان، آزمایشگاه و تامین لوازم بیمارستانی، مانند دستگاه‌های ام آر آی، دیالیز و تأمین دارو‌های بیماران خاص، تامین جهیزیه زوج‌های جوان و ازدواج‌های آسان، کودکان بی سرپرست و بد سرپرست، ترویج کتاب، کتابخانه و کتابخوانی، کمک به آسیب دیدگان حوادث طبیعی، درمان زوج‌های نابارور، فرهنگ سازی و ترویج دین در فضای مجازی و سایر نیاز‌های جامعه را از دیگر اولویت‌های وقف در کاشان برشمرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشان در ادامه از ثبت ۹ وقف جدید به ارزش تقریبی حدود ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در اداره اوقاف و امور خیریه کاشان در سال جاری خبرداد و افزود: چهار وقف از ۹ وقف به ثبت رسیده منزل مسکونی برای کمک به ایتام و مستمندان و خانه عالم است و مابقی آن‌ها زمین برای کمک به عزاداری امام حسین (ع) و محرومین و بهداشت و درمان و کمک به زوج‌های جوان است.

به گفته وی حدود ۱۲ درصد از موقوفات کاشان در زمینه مسائل مذهبی است که برخی از این موقوفات مطلقا برای عزاداری و برخی دیگر صرفا برای عزاداری امام حسین (ع) از سوی واقفین خیراندیش کاشانی وقف شده است.

حجت الاسلام توسلی تعداد موقوفات شهرستان کاشان را ۲ هزار و ۳۱۵ هزار موقوفه اعلام کرد و یادآور شد: از این تعداد موقوفه یکهزار و ۵۴۹ موقوفه، ۶۴۹ مسجد، ۹۵ حسینیه، ۱۲ تکیه، ۴ آرامستان، ۴ دارالقرآن و ۲ زینبیه است.

به گفته وی ۲ هزار و ۱۹۲ موقوفه در کاشان از سوی اداره اوقاف و امورخیریه کاشان، ۹۰ موقوفه مستقیما از سوی متولیان و ۲ موقوفه به صورت مشترک ازسوی اداره اوقاف و امور خیریه کاشان و متولی موقوفه اداره می‌شود.

وی همچنین از وجود ۸ هزار و ۷۲۸ رقبه در شهرستان کاشان خبرداد و افزود: از این تعداد رقبه ۵ هزار و ۸۱۲ رقیه متصرفی، ۲ هزار و ۶۱۰ رقبه غیر متصرفی، ۵ هزار و ۴۲۸ رقبه درآمدزا، ۳ هزار و ۳۰۰ رقبه غیر درآمدزا و ۳۰۶ رقبه اشتراک التولیه است.

حجت الاسلام توسلی یادآور شد: ۲۶ درصد از رقبات مسکونی، ۳۲ درصد مزروعی، ۱۲ درصد مذهبی، ۹ درصد تجاری، ۹ درصد اداری، ۸ درصد زیربنایی، ۸ درصد آموزشی و ۳۰ درصد مابقی با کاربری‌های مختلف است.
 
به گفته وی بیش از 170 موقوفه در شهرستان کاشان از سوی بانوان کاشانی وقف شده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کاشان همچنین تعداد بقاع متبرکه در شهرستان کاشان را ۱۲۰ بقعه اعلام کرد و گفت: از این تعداد بقعه متبرکه یکصد امامزاده، ۱۴ آرامگاه، ۳ حسینیه زیارتی، ۲ مسجد زیارتی و یک قدمگاه است./۱۳۰۷/پ310/ب1
تعداد بازدید : 3
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات