۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹
کد خبر: ۶۲۵۵۸۷
امام جمعه اهواز:

دستگاه قضایی با دلالان محصولات کشاورزی برخورد کند

دستگاه قضایی با دلالان محصولات کشاورزی برخورد کند
حجت الاسلام والمسلمین موسوی فرد از دستگاه قضایی استان خوزستان خواست در بحث برخورد با دلالان ورود کند تا کشاورزان و باغداران به خاک سیاه ننشینند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدنبی موسوی فرد، نماینده ولی فقیه در خوزستان، در خطبه‌های نماز جمعه امروز اهواز، با اشاره به میزان بالای هدر رفت مواد غذایی در کشور اظهار داشت: در کشور هر هفته بالغ بر ۹۰۰ نماز جمعه داریم، اگر مردم با دل و جان به گفته‌های خطبا توجه کنند، قطعا اسراف و تبذیر در مواد غذایی مشاهده نمی‌شود.

نماینده ولی فقیه در خوزستان بیان داشت: با توجه به تحریم‌های وضع شده باید از اسراف در همه منابع طبیعی به ویژه غذا جلوگیری کنیم و رهبرانقلاب، خطاب به رؤسای قوای سه گانه و عموم خواهان مدیریت مصرف صحیح شدند.

امام جمعه اهواز با بیان اینکه بالغ بر ۸۰۰ میلیون نفر در جهان با معضل سوءتغذیه برابر هستند، تصریح کرد: ایران اسلامی از میان ۱۳ مقوله کشاورزی تولید کننده ۱۲ محصول است و در فهرست ۴۰ کشور برتر دنیا به لحاظ محصولات کشاورزی قرار دارد، اما از حیث هدر دادن مواد غذایی خودمان مقام اول جهانی را داریم و به واقع معادل ۱۰ کشور اروپایی هدر رفت داریم.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی فرد خاطرنشان کرد: اسلام از اسراف و تبذیر نهی می‌کند، با این حال در سال ۱۵ میلیارد دلار به عبارتی دیگر به اندازه ۶۰درصد درآمد نفتی کشور، اسراف در مواد غذایی داریم.

وی با اشاره به هدر رفت محصولات کشاورزی که نتیجه عدم برنامه ریزی مسؤولان است، اضافه کرد: آن قدر بی اعتمادی برای مردم ایجاد کردیم که همه کشاورزان حاضر نشدند گندم هایشان را به دولت بفروشند، محصولات کشاورزی خوزستان در نتیجه سیلاب سال گذشته از بین رفت، اما همچنان کشاورزان گله‌مند هستند که پرداخت‌ها بصورت کامل صورت نگرفته است.

نماینده ولی فقیه در خوزستان گفت: می‌گویند کاشت برنج فقط باید در شمال کشور باشد، اگر کارگروه تخصصی چنین سخنی بگوید قابل قبول است، اما یک قیدی اضاف شود که هر استانی آب بسیار داشته باشد قادر به کاشت است.

امام جمعه اهواز با بیان اینکه بسیاری از کشور‌های حاشیه خلیج فارس علی رغم نبود آب شیرین به قطب کشاورزی تبدیل شدند، ادامه داد: با وجود آب‌های بسیار، باید برنامه ریزی کنیم و ضعف هایمان را توجیه نکنیم و زمینه‌ای نشود برای ورود برنج‌های بی کیفیت تا در عین بیچارگی کشاورزان، موجبات خوشحالی چند دلال از خدا بی خبر را فراهم کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی فرد عنوان داشت: امسال کشاورزان دست نیاز دراز کردند، چرا یک مشت دلال از خدا بی خبر با خرید ارزان از کشاورزان و انبار کردن محصولات به چند برابر قیمت روانه بازار می‌کنند.

وی فرهنگ سازی برای جلوگیری از هدر رفت محصولات غذایی را خواستار شد و گفت: فراهم سازی زیرساخت‌های مناسب برای تولید محصول غذایی با کیفیت جهت جلوگیری از سوق مردم به مصرف محصولات غذایی اجنبی و سرمایه گذاری در عرصه صادرات مواد غذایی به ویژه در کشور‌های منطقه به هنگام فزونی محصولات، نیاز‌های ضروری برای جلوگیری از اسراف است.

نماینده ولی فقیه در خوزستان ساماندهی بازار و کم پرداختن به حاشیه‌ها را خواستار شد و افزود: فراهم کردن صنایع تبدیلی برای محصولات کشاورزی، ایجاد سردخانه‌ها و انبار‌های متعدد با دعوت از بخش خصوصی، خرید به قیمت توافقی به ویژه برنج، جلوگیری از واردات محصولات مشابه تولید شده دیگر راهکار‌های کاهش هدر رفت مواد غذایی و عدم افزایش قیمت‌ها است.

امام جمعه اهواز با بیان اینکه باید با برنامه ریزی هایمان مردم را امیدوار کنیم، اظهار داشت: در آغاز سال برداشت برنج، خواسته مردم ایران به ویژه خوزستانی‌ها متوقف کردن واردات برنج است، در عین حال دست دلالان و زالوصفتان باید قطع شود تا گرانی‌ها فروکش کند.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی فرد از دستگاه قضایی استان خواست در بحث برخورد با دلالان ورود کند تا کشاورزان و باغداران به خاک سیاه ننشینند./۹۴۵۶/پ210/ب1
حاتم شرفی
ارسال نظرات