۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۷
کد خبر: ۶۲۵۶۶۱

نگاهی به حضور زائران پیاده در اربعین و دهه آخر ماه صفر

نگاهی به حضور زائران پیاده در اربعین و دهه آخر ماه صفر
آمارها نشان می‌دهد سال‌های اخیر، حضور و شرکت زائران پیاده در مراسم اربعین در کربلا و همچنین پیاده‌روی آنان برای زیارت حرم مطهر امام هشتم(ع)، روند افزایشی داشته است.

به گزارش خبرگزاری رسا، امسال بیش از چهارمیلیون نفر در مراسم پیاده‌روی اربعین و بیش از نیم‌میلیون نفر زائر پیاده در مراسم دهه آخر ماه صفر در مشهد شرکت کردند. حضور در این مراسم شیعه و سنی نداشته و از کشورهای مختلف بوده است.

برای نمونه، در 4 آبان‌ماه امسال بیش از 1200 نفر از هموطنان اهل ‌سنت ساکن استان‌ ‌هرمزگان، کردستان، گلستان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی، مسیر میدان شهدای مشهد تا حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) را پیاده پیمودند.

رئیس اداره فرهنگی- تربیتی جامعةالمصطفی- واحد مشهد درگفت‌وگویی در زمینه پیاده‌روی برای زیارت حضرت امام رضا(ع) از امام جواد(ع) نقل شده است که هر اذیت و زحمتی که زائر در مسیر زیارت امام هشتم(ع) ببیند، سبب حرام شدن آتش جهنم بر بدن او می‌شود.

«محسن پیشاهنگ» افزود: سختی و زحمت در پیاده‌روی برای زیارت، بیش از راه‌های دیگر است. هر چه سختی انجام کار نیک بیشتر باشد، ثوابش هم بیشتر است.

وی اظهار داشت: زائران پیاده با عمل خود، علاقه قلبی خویش را به ائمه اطهار(علیهم‌السلام) نشان می‌دهند و با این که کسی آنها را مجبور به پیاده‌روی و تحمل مشقت‌های راه نکرده است، با جان و دل در این مسیر گام برمی‌دارند و به دنبال افزایش درجات معنوی خود هستند.

رئیس اداره فرهنگی- تربیتی جامعةالمصطفی- واحد مشهد با اشاره به حضور میلیونی دلدادگان اهل‌بیت(علیهم‌السلام) در مراسم اربعین حسینی(ع) گفت: روایات فراوانی درباره پیاده‌روی برای زیارت حضرت امام حسین(ع) وجود دارد؛ حضرت امام صادق(ع) می‌فرمایند: کسی که پیاده به زیارت حضرت اباعبدالله(ع) برود، به ازای هر گام، یک حسنه برای او نوشته و یک گناه از او پاک و یک درجه بر درجات او افزوده می‌شود.

پیشاهنگ افزود: در غیر اربعین هم روایات متعددی در زمینه ثواب زیارت سیدالشهدا(ع) نقل شده و همه این ثواب‌ها به شرطی است که از حادثه عاشورا درس بگیریم و اهداف حضرت امام حسین(ع) و راه ایشان را ادامه دهیم.

وی با بیان این که شکوه بیش از پیش پیاده‌روی اربعین، مقدمه‌ای برای آمادگی به منظور ظهور حضرت امام زمان(عج) است، اظهار داشت: در زمان ظهور حضرت مهدی(عج)، مردم باید از نظر علمی و بصیرتی آماده باشند و پیاده‌روی اربعین، یکی از این مسیرهاست./1324/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات