۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۳
کد خبر: ۶۲۶۳۲۴

«یک روایت معتبر درباره شریف امامی و دولت آشتی ملی» به بازار کتاب آمد

«یک روایت معتبر درباره شریف امامی و دولت آشتی ملی» به بازار کتاب آمد
به نشر کتاب «یک روایت معتبر درباره شریف امامی و دولت آشتی ملی»؛ روایتگر نحوه شکل گیری دولت آشتی ملی و حوادث پس از آن را منتشر کرد.
به گزارش خبرگزاری رسا، «یک روایت معتبر درباره شریف امامی و دولت آشتی ملی» نوشته زهرا شکیب مهر در ۶۶ صفحه روایتگر نحوه شکل گیری دولت آشتی ملی و حوادث پس از آن است.

حوادث مرتبط با شریف امامی و ماجرای کودتای ۲۸ مرداد، نخستین دوره سناتوری وی، اشتباهات دولت آشتی ملی، ماجرای جمعه سیاه، ایران بعد از ۱۷ شهریور، ماجرای رهبری در تبعید و کشتار ۱۳ آبان به عنوان تیر خلاص دولت آشتی ملی در این اثر عنوان شده است.

«یک روایت معتبر درباره شریف امامی و دولت آشتی ملی» با تیراژ یک هزار نسخه، در قطع رقعی و با قیمت ۹۰ هزار ریال توسط انتشارات به‌نشر منتشر شده است.

کشتار مردم در ۱۷ شهریورماه، کشتار مردم در مسجد جامع کرمان و کشتار دانش آموزان در ۱۳ آبان ماه در کارنامه دولت آشتی ملی ثبت شد.

گفتنی است شریف امامی در ۱۷ شهریور ۱۲۸۹ در تهران متولد شد و در مدرسه ابتدایی شریف درس خواند و برای ادامه تحصیل به مدرسه ایران و آلمان رفت. شریف امامی طبق اسناد موجود در دوران جوانی وارد لژ فراماسونری شد و کم کم مراحل ترقی را در آنجا طی کرد و پس از کودتای ۱۳۳۲ رئیس لژ فراماسون آلمانی شد در سال ۱۳۴۱ لژ‌های آلمانی، انگلیسی و فرانسوی منحل شد و یک لژ واحد به وجود آمد و شریف امامی در رأس آن قرار گرفت و به این ترتیب رئیس لژ واحد فراماسونی ایران شد. شریف امامی در روز‌های مبارزات انقلابیون با رژیم ستمشاهی و در پنجم شهریور ۱۳۵۷ به عنوان نخست وزیر، دولت آشتی ملی را تشکیل داد.

در خلاصه‌ای از این اثر می‌خوانیم: «شریف امامی با شعار آشتی ملی پا به میدان گذاشت و این آخرین فرصت شاه در برابر نهضت مردم بود که یا با مردم آشتی کند یا شکست را بپذیرد، دولت آشتی ملی این آخرین فرصت را از شاه گرفت و قحط الرجال در دربار را نشان داد. این دولت هیچ وقت نتوانست با مردم آشتی و الفت ایجاد کند. از نظر شاه شریف امامی گزینه خوبی برای آشتی بود، چون او وابستگی جهانی خاصی نداشت و در سطح بین‌المللی می‌توانست توازن ایجاد کند، شاه برای انتخاب او مطمئن بود، زیرا شریف امامی به خانواده روحانیون متصل بود و همواره به شاه تذکر می‌داد که هوای مذهبیون را داشته باشد، اما مشکل اینجا بود که شاه عمق درگیری‌های درون کشور و خروش مردم و نهضت شان را نمی‌دید. شاه با انتخاب شریف امامی مرتکب اشتباه دیگری نیز شد، برای مردم کسی که سال‌ها رییس سنا و بنیاد پهلوی بوده، از نظر فساد با خود شاه فرقی نداشت».

علاقه‌مندان برای آگاهی از اخبار به‌نشر و مشاهده و تهیه سایر محصولات انتشارات آستان قدس رضوی می‌توانند به نشانی اینترنتی www.Behnashr.com یا فروشگاه‌های سطح شهر مشهد و نمایندگی‌های سراسر کشور مراجعه کنند؛ همچنین سامانه پیامکی به شماره ۳۰۰۰۳۲۰۹ یا کانال اطلاع‌رسانی به‌نشر از طریق پیامرسان‌های بله و ایتا به آدرس @behnashr نیز از دیگر راه‌های برقراری ارتباط با این انتشارات است. /۹۹۸/د ۱۰۱/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات