۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۶۳۰۳۸۵

«موکب‌های پیاده‌روی اربعین» به عنوان میراث معنوی ثبت جهانی شد

«موکب‌های پیاده‌روی اربعین» به عنوان میراث معنوی ثبت جهانی شد
سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد، مهمان‌داری و ارائه خدمات در خلال زیارت اربعین امام حسین (ع) را بعنوان میراث معنوی بشری ثبت کرد.

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو)، شب گذشته در چهاردهمین نشست کمیته بین‌المللی برای حفظ میراث معنوی بشری در کشور کلمبیا، مهمان‌داری و ارائه خدمات در خلال زیارت اربعین امام حسین(ع) را بعنوان یک میراث معنوی ثبت جهانی کرد.

صفحه رسمی سازمان یونسکو در توئیتر این رخداد فرهنگی را به مردم عراق تبریک گفت.

هزاران موکب در طول بیش از ۲۰ روز هر ساله در ایام پیاده روی اربعین امام حسین (علیه السلام) در مسیر نجف به کربلا، از میلیون‌ها زائر پذیرایی می‌کنند. خدماتی از قبیل تهیه غذا و جای خواب تا دهها خدمات مختلف دیگر و منحصربفرد، نمونه بی نظیر جهانی را خلق می‌کند.

پیاده‌روی اربعین بزرگ‌ترین مراسم اطعام جهان است. حدود ۷۰۰ میلیون وعده‌غذا شامل صبحانه و ناهار و شام و همچنین میان وعده بین زائران اربعین توزیع می‌شود که بخش عمده آن با هزینه‌های شخصی مردم عراق و روستاییان و کشاورزان مناطق اطراف کربلا و البته داوطلبانی در کشورهای همسایه طبخ می‌شود و به کمک‌های دولتی و بین‌المللی نیازمند نیست.

بحث ثبت جهانی پیاده‌روی اربعین نیز از سال‌ها پیش مطرح است و سازمان گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مرداد سال ۹۵ از توافق با کشور عراق برای تشکیل پرونده مشترک «اربعین» برای ثبت در سازمان یونسکو خبر داد.

مراسم پیاده‌روی اربعین هر سال با جمعیتی بیش از ۲۰ میلیون نفر برگزار می‌شود. تنها مراسم قابل‌مقایسه با اربعین از نظر جمعیت، مراسم «کوم میلا»ی هندی‌هاست که البته هر سه سال یک‌بار برگزار می‌شود. پیاده‌روی اربعین زائرانی از بیش از ۷۰ کشور جهان دارد که این هم خودش رکوردی است.

منبع: فارس
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۱
حالا اینثبت جهانی خوبه یا بده؟
1
0