۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۲
کد خبر: ۶۳۰۳۹۶
استاد درس اخلاق حوزه:

ساختار جذب حوزه های علمیه باید اصلاح شود

ساختار جذب حوزه های علمیه باید اصلاح شود
حجت الاسلام ناصری دولت آبادی مقدمه ظهور امام زمان(عج) را داشتن نیروهای سلاح به دست و داشتن افکاری بلند دانست و گفت: حوزه باید دغدغه فرهنگی توحیدی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام جعفر ناصری دولت آبادی استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم در جمع طلاب شهرستان های زرند و کوهبنان که مدرسه علمیه کرمانیها برگزار شد، با بیان این که شرایط امروز برای تبلیغ دین خدا بسیار راحت تر از گذشته است، گفت: خدای بزرگ خیلی منت بر ما گذاشته است که به واسطه این انقلاب و نظام، این همه مخاطب داریم.

وی افزود: به خاطر داریم سال 56 در همین فیضیه طلبه ها از شهرستان ها می آمدند و عموم طلبه ها این خواسته را داشتند که یک مخاطب پیدا کننند تا حرف بزنند و از دین خدا بگویند، ولی نبود، اما الان فضا خیلی فراهم است و اگر در این ساختار حوزه کار نشود عجیب ریزش خواهیم داشت.

حجت الاسلام ناصری با اشاره به لزوم اصلاح ساختار جذب طلاب به حوزه های علمیه گفت: ورودی حوزه ها خیلی کمتر از گذشته شده و برخی از طلاب هم متأسفانه بعد از چند سال ورود به حوزه، این فضا را رها می‌کنند و می روند که این یک خسارت بزرگ محسوب می‌شود.

وی شرف علم، تقوا و بندگی خدا را از برکات طلبگی دانست و با تأکید بر این که اینها با هیچ چیز در دنیا قابل مقایسه نیست، گفت: وظیفه من و شما در فضای امروز داشتن دغدغه فرهنگی توحیدی است، دقیقا همان چیزی که انبیاء دغدغه داشتند و شرافتشان به همین بود.

رییس بنیاد علمی فرهنگی هاد حل مشکلات درون حوزوی را نیازمند مدیریت صحیح دانست و تصریح کرد: مسیر حوزه های علمیه اصلاح نمی‌شود مگر به ساختار شناسی خویشتن، حرکت در راستای بندگی، مخاطب شناسی، به روزکردن اطلاعات و استفاده از ابزارهای روز برای ترویج دین.

وی با بیان این که انقلاب اسلامی نیازمند افکار بلند برای یاری امام زمان(عج) است، یادآور شد: سید حسن نصرالله می گفت امام زمان(عج) به دو نوع نیرو نیازمند است، یکی نیروی جان به کف سلاح به دست که نمونه آن در لبنان و ایران فراوان است و یکی هم فکر بلند برای اصلاح هویت شیعی و اصلاح نظام ساختاری جهان.

فرزند آیت الله ناصری اضافه کرد: حوزه های علمیه باید به گونه ای آماده باشند که اگر روزی امام زمان(عج) آمد و از حوزه های علمیه خواست برای گرسنگی مردم آفریقا طرح بدهند، آماده باشند؛ آیا ما این گونه ایم؟ آیا از وضعیت کشورهای مختلف آشنایی داریم؟ آیا توانسته ایم اختلاف های درونی را حل کنیم تا بتوانیم برای جهان برنامه ارائه بدهیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یک طلبه برای موفقیت به ساختار علمی، منظم، اصلاح شده و رو به عبودیت و رو به اصالت بخشی به خویشتن است تا اول خود را بشناسد، بعد به حرکت در راستای عبودیت و بندگی نیاز دارد تا دین خدا را بشناسد و در نهایت باید به دنبال ابلاغ رسالت های انبیاء و رساندن علوم ومعارف قرآن و اهل بیت(ع) باشد که این همان دغدغه امام زمان(عج) است./1330/ج

ارسال نظرات