۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۴
کد خبر: ۶۳۷۲۰۰
حجت‌ الاسلام والمسلمین عالی:

توجیه گناه از خود گناه بدتر است

توجیه گناه از خود گناه بدتر است
حجت ‌الاسلام والمسلمین عالی گفت: نفس انسان بسیار پیچیده است برای همین نباید نسبت به گناهی که انجام داده توجیه کند توجیه گناه از خود گناه بدتر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت ‌الاسلام والمسلمین مسعود عالی استاد حوزه علمیه به مناسبت ایام فاطمیه در مسجد الهادی به سخنرانی پرداخت و گفت: یکی از عواملی که سبب می شود انسان ولی الهی را تنها بگذارد و از ایشان جدا شود تعلقات و دلبستگی‌های دنیوی است.

وی افزود: انسان هنگامی که در کنار ولی قرار می گیرد باید همه تعلقات از امور پست گرفته تا موارد مقدس را کنار بگذارد و هیچ علاقه ای برای آدمی بالاتر از کنار ولی بودن نباشد؛ در واقع تعلقی مقدم بر تعلق ولی الله نباشد.

حجت ‌الاسلام والمسلمین عالی با بیان اینکه اگر علاقه‌های دنیوی و معنوی انسان مقدم بر علاقه خداوند شود مضموم است، عنوان کرد: دلبستگی‌ها، وابستگی‌ها و آلودگی‌های دنیا ذره ذره در وجود انسان رسوخ می‌کند، هر انسانی که خود را به درستی رصد کند می‌تواند مانع رسوخ آنها در وجود خود شود.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: هیچ انسانی از ابتدا شمر و یزید به دنیا نیامده است بلکه آلودگی‌ها و پستی‌ها آنان را به این نقطه رسانده است که می توانند چنین جنایاتی انجام دهند، خداوند اگر پرده ها برای انسان کنار بزند می تواند درون خود را مشاهده کند.

وی با بیان اینکه مومن نباید به اعمال خود خوش بین باشد، اظهار کرد: سه سوء ظن در مبانی اسلام وجود دارد؛ سوء ظن به خداوند و مومنان بسیار مضموم و گناه کبیره است؛ اما سوء ظن نسبت به خود بسیار توصیه شده است؛ سوء ظن داشتن نسبت به خداوند زمینه کفر ورزیدن به پروردگار است، سوء ظن نسبت به دیگران زمانی مضموم است که انسان قضاوت و حکم صادر می‌کند و رفتارش با دیگران تغییر می‌کند.

حجت ‌الاسلام والمسلمین عالی افزود: انسان هنگامی که نسبت به بردار مومن سوء ظن پیدا کرد می طلبد نسبت به او عذرتراشی کند، وظیفه مومن است که اگر عمل ناپسندی از کسی دیدید نباید بگوید او آدم بدی است، گاهی انسان با یک سوء‌ظن و آبرو بردن از دیگران قیامت خود را می سوزاند، آبرو ریختن دیگران حق الناس است همچنین شخص نباید خود را در معرض سوء ظن دیگران قرار دهد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه سوء ظن در خانواده بسیار خطرناک بوده و امکان فروپاشی بنیان خانواده است، گفت: گاهی اوقات غیرت‌های بیجا و حساسیت‌های بیهوده سبب می شود انسان به گناه های بزرگ مرتکب شود.

وی با تاکید بر اینکه متقین زمانی که عملی نیک انجام می دهند به خود خوش بین نمی‌شوند، اظهار کرد: نفس انسان بسیار پیچیده است برای همین نباید نسبت به گناهی که انجام داده توجیه کند توجیه گناه از خود گناه بدتر است.

حجت ‌الاسلام والمسلمین عالی با بیان اینکه چهار گناه از خود گناه بدتر است؛ اصرار بر گناه، کوچک شمردن گناه، افتخار بر گناه و شادی از انجام گناه گفت: اصرار برگناه، کسی که گناه صغیره را بزرگ نمی شمارد گناه کبیره را کوچک خواهد دانست و این گناه کبیره است که موجب نادیده گرفتن خداوند می شود، انسان هنگام انجام گناه نباید آن را توجیه کند زیرا نفس او را به جهنم می‌کشاند بنابراین باید نسبت به خود سوء ظن داشت./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات