۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۶
کد خبر: ۶۳۷۶۴۱
کدخدایی:

تأیید صلاحیت ۲ هزار داوطلب بعد از برسی شکایات + فیلم

تأیید صلاحیت ۲ هزار داوطلب بعد از برسی شکایات + فیلم
سخنگوی شورای نگهبان با تأکید بر اصلاح قوانین فعلی انتخابات اعلام کرد: از طرح‌هایی که به برگزاری بهتر انتخابات کمک می‌کند استقبال می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری رسا، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان امروز شنبه ۱۲ بهمن سال ۹۸ در نشستی خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: در ۱۰ روز گذشته جلسات فشرده شورای نگهبان صورت متناوب برگزار شد و امروز نیز بنده پس از جلسه شورای نگهبان در جمع خبرنگاران حاضر شدم.

وی با تشریح مصوبات اخیر شورای نگهبان عنوان داشت: طرح الزام دولت در تعیین سرفصل جنایت‌های آمریکا در کتب درسی، و چندین طرح و لایحه در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفته است.

کدخدایی گفت: طرح سه فوریتی اصلاح قانون «اقدام متقابل در قبال تروریست خواندن سپاه از سوی آمریکا» از جمله مواردی بود که با تایید اعضای شورای نگهبان مواجه شد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: شورای نگهبان از طرح‌هایی که به روند برگزاری بهتر انتخابات کمک می‌کند استقبال خواهد کرد و قانون مذکور نیز بخش کوچکی از انتظارات در این حوزه را برطرف می‌کند.

وی بیان داشت: طرح دوفوریتی شفافیت و نظارت بر تامین مالی فعالیت‌های انتخابتی در انتخابات مجلس شوری اسلامی در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و به تصویب رسید.

کدخدایی با انتقاد از قوانین مرتبط با انتخابات گفت: نظام انتخاباتی و قوانین موجود مشکلاتی را به وجود می‌آورد که اعضای شورای نگهبان نیز با آن درگیر می‌شوند.

کدخدایی در خصوص لایحه دوفوریتی درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نیز اظهار داشت: علاوه بر ابهامات و اشکالات این مصوبه، موارد متعددی وظایف و صلاحیت‌های زائد بر امر نظارت، برای شورا‌های شهر و روستا در نظر گرفته شده بود این موارد مغایر با اصل یکصدم قانون اساسی شناخته شد.

وی گفت: طرح ساماندهی کارکنان قراردادی دانشگاه پیام نور در بند «د» ماده یک مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی شناخته شد.

سخنگوی شورای نگهبان در زمینه مصوبه مجلس درباره طرح ساماندهی صنعت خودرو نیز بیان داشت: ماده ۴ این مصوبه همچنان مورد اصرار مجلس است و شورای نگهبان نیز اعتقاد دارد که این ماده دارای ایراد است.

کدخدایی در خصوص لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری-صنعتی نیز عنوان داشت: اجازه به دولت برای ایجاد مناطق ویژه اقتصادی جدید مذکور در بند سه ماده واحده، از جهت عدم تعیین محدوده آن مناطق توسط مجلس شورای اسلامی، مغایر با اصل ۸۵ قانون اساسی شناخته شد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره ایرادات شورای نگهبان به طرح ایجاد مناطق ویژه اقتصادی تصریح کرد: ایجاد مناطق ویژه اقتصادی بدون تعیین محدوده جغرافیایی آن مناطق توسط مجلس شورای اسلامی، مغایر اصل ۸۵ قانون اساسی شناخته شد.

کدخدایی افزود: همچنین با توجه به کاهش درآمد‌های عمومی به دلیل برقراری معافیت‌های مالیاتی و گمرکی در مناطق ویژه اقتصادی و از سوی دیگر افزایش هزینه‌های عمومی به دلیل تکلیف دستگاه‌های دولتی به تامین خدمات عمومی این مناطق و عدم پیش بینی طریق جبران آن مصوبه مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی شناخته شد.

وی با اشاره به ایراد شورای نگهبان به طرح تنظیم برخی مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: برخی از ایرادات شورای نگهبان به این مصوبه همچنان به وقت خود باقی است و مجلس باید این موارد را اصلاح کند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره ایراد شورای نگهبان به لایحه کمک به ساماندهی پسماند‌های عادی با مشارکت بخش غیردولتی گفت: برخی از بخش‌های این مصوبه نیز ابهام دارد و باید اصلاح شود.

کدخدایی بیان کرد: همچنین ایرادات شورای نگهبان به لایحه اهداف، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان و لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون مشترک ایمنی مدیریت سوخت مصرف شده و ایمنی مدیریت پسماند پرتوزا کماکان به وقت خود باقی است.

وی تصریح کرد: مصوبه مجلس درباره طرح اصلاح مواد یک و ۱۰ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی نیز در شورای نگهبان بررسی شد که اطلاق واگذاری تصویب آیین نامه اجرایی ماده ۲۳ موضوع ماده واحده به هیات وزیران، با توجه به اینکه ضوابط تشکیل و فعالیت این تشکل‌ها از قانون تعیین نشده است، با اصل ۸۵ قانون اساسی مغایر شناخته شد.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: ایرادات شورای نگهبان به لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان و همچنین طرح تعیین تکلیف کارشناسان بیمه کشاورزی کماکان به قوت خود باقی است و باید اصلاح شود.

کدخدایی با اشاره به بررسی مصوبه مجلس درباره طرح دو فوریتی کاهش مجازات حبس تعزیری در شورای نگهبان گفت: با توجه به نظریه تفسیری شورای نگهبان از اصل نود و هفتم قانون اساسی و همچنین نظر این شورا نسبت به مصوبه طرح آیین نامه داخلی مجلس، این مصوبه مصداق اصل ۹۷ قانون اساسی شناخته نشد و لذا این شورا نظر خود را نسبت به این مصوبه در مهلت مقرر در اصول ۹۴ و ۹۵ قانون اساسی به مجلس شورای اسلامی اعلام خواهد کرد.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص روند بررسی صلاحیت کاندیدا‌های مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بررسی صلاحیت افراد توسط هیأت‌های اجرایی، هیأت مرکزی و هیأت نظارت استانی صورت پذیرفته است.

وی بیان داشت: مرحله اول بررسی صلاحیت‌ها در روز گذشته پایان یافت و از امروز کسانی که صلاحیت آن‌ها تایید نشده برای سه روز فرصت دارند اعتراض خود را ثبت کنند تا در ۱۰ روز آینده به این اعتراضات برای بار دوم رسیدگی شود.

سخنگوی شورای نگهبان با ارائه یک آمار در خصوص روند ثبت نام در انتخابات مجلس و تایید صلاحیت‌ها، بیان داشت: در ابتدا ۱۶ هزار ۳۳ نفر در انتخابات شرکت کردند که برخی از آن‌ها انصراف دادند. در ادامه نیز برخی از کاندیدا‌ها توسط هیأت‌های اجرایی رد صلاحیت شدند تا ۴۵۰۰ نفر برای بررسی مورد توجه شورای نگهبان قرار بگیرند.

کدخدایی اضافه کرد: از تعداد مذکور حدود ۵۰ درصد تایید شدند و بیش از ۲۰ درصد نیز در لیست رد صلاحیت‌ها قرار دارند و احتمال تایید بخشی از آن‌ها پس از بررسی مجدد وجود دارد.

وی ابراز داشت: تا کنون ۲ هزار نفر به لیست تایید صلاحیت شده‌ها اضافه شده‌اند و انتظار داریم صاحبنظران سیاسی تا اعلام نتایج نهایی تایید صلاحیت‌ها در اظهار نظرات خود صبوری کنند.

کدخدایی تصریح کرد: شورای نگهبان در ذیل قانون موضوع بررسی صلاحیت‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و احتمال تایید شدن برخی از افراد تا پایان مهلت قانونی بررسی، وجود دارد.

وی تصریح کرد: برخی افراد ایراداتی به تحقیقات محلی وارد می‌کنند و لازم است که این نکته را بگویم که با تحقیقات محلی، بسیاری از کسانی که اصطلاحاً «عدم احراز صلاحیتشان» اعلام شد، به تائید صلاحیت برگشتند که نکته بسیاری خوبی است که در قانون پیش‌بینی شده و امکان دقت بیشتری را برای شورای نگهبان ایجاد کرده است.

سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر رقابتی بودن انتخابات در ذیل برگزاری سالم آن، بیان داشت: عوامل بسیاری در برگزاری انتخابات موثر هستند، اما اجرای دقیق قانون، موجب افزایش مشارکت در امر انتخابات می‌شود.

وی بیان داشت: در بررسی صلاحیت کاندیدا‌ها شورای نگهبان به هیچ عنوان کوتاه نمی‌آید و همه کاندیدا‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد تا خدای نکرده حقی از کسی ضایع نشود.

کدخدایی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری رسا مبنی بر اینکه آیا هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان جانبدارانه و به نوعی حمایتی عمل می‌کند، گفت: بنده هیچوقت چنین ادعایی را ندارم، اما اعتقاد دارم این هیأت باید واقعیت‌ها به درستی مورد ارزیابی قرار بدهد.

وی در خصوص برخی چالش‌ها میان شورای نگهبان و دولت و اینکه آیا مواضع دولت در قوه قضائیه مورد بررسی قرار خواهد گرفت، گفت: بین ما و دولت را بیش از این شکرآب نکنید، تلاش ما بر این امر معطوف شده که با ارائه توضیحات و گفتگو موضوعات مورد چالش را حل و فصل کنیم.

وی تاکید کرد: شورای نگهبان اهل شکایت نیست، اما این حق خود را محفوظ می‌داند و در زمان مقتضی تهمت و افترا‌ها را از طریق قوه قضائیه پیگیری خواهد کرد، اما انتظار ما این است که افراد طوری سخن نگویند که انگار اطلاعی ندارند.

وی با رد برخی ادعا‌ها مبنی بر تایید دقیقه نودی برخی از اصولگرایان، گفت: این موضوع یک تهمت قابل پیگیری است. شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها تنها به قانون تکیه می‌کند و نگاه سیاسی و جناحی ندارد.

وی با درخواست از دولت و مجلس برای انعکاس واقعیات و پیگیری اخبار موثق، گفت: قبول کنید اینگونه اظهار نظر مقامات دولتی جفای بزرگ علیه شورای نگهبان بود که گفته شد کاندیدا‌ها به دلیل حمایت از دولت و یا فلان مصوبه صلاحیتشان تایید نشده است. آن فرد بهتر می‌تواند توضیح دهد، ما معذور هستیم. اگر مقامات دولتی هم که ظاهراً مقام بی‌اطلاع بودند تشریف بیاورند شورای نگهبان تا مدارک و مستندات را در اختیار آن‌ها قرار دهیم تا اظهاراتشان را اصلاح کنند.

وی درباره بررسی تخلفات شهردار اسبق تهران نیز، گفت: برای شواری نگهبان جایگاه افراد فرقی ندارد و تنها بر اساس اسناد و مدارک موضوعات را بررسی می‌کند.

کدخدایی تاکید کرد: شورای نگهبان با کسی رودربایستی ندارد، اما به صرف یک مطلب در فضای مجازی نیز تصمیم نمی‌گیرد.

وی در خصوص راهکار‌های جلب اعتماد مردم در امر مشارکت در انتخابات، گفت: شورای نگهبان وظیفه قانونی نظارت بر اجرای انتخابات را دارد که این وظیفه خود را در بررسی صلاحیت‌ها و بعد از برگزاری انتخابات نشان خواهد داد. نهاد‌های دیگر در حوزه‌های دیگر نیز باید وظایف خود را به درستی انجام دهند و از شورای نگهبان مطالبه نداشته باشند.

وی در خصوص برخی از تایید صلاحیت شده‌ها بیان داشت: از ۹۰ نماینده مجلس که رد صلاحیت شده بودند، ۸ نفر در بررسی مجدد تایید شده‌اند.

کدخدایی ابراز داشت: ما انتظار داریم موارد درباره افراد است برای شورای نگهبان ارسال شود، در خصوص فعالیت در فضای مجازی نیز این بستر را مورد بررسی قرار می‌دهیم، هرچند که قوانین در این حوزه دارای ضعف است.

سخنگوی شورای نگهبان با رد ادعایی در خصوص برخورد شورای نگهبان با کسانی که از FATF حمایت می‌کنند، گفت: موارد شبیه به این در خصوص شواری نگهبان گفته می‌شود که از اساس دروغ است.

کدخدایی با انتقاد از برخی تفاسیر در خصوص رد صلاحیت اصلاح طلبان، گفت: این تفسیر که رد صلاحیت اصلاح طلبان در اصل جمهوریت را زیر سوال می‌برد تفسیر غلطی است. شورای نگهبان هرگز با عینک سیاسی و جناحی به مسائل نگاه نمی‌کند و تنها اجرای قانون را مد نظر خود دارد.

وی تصریح کرد: در خصوص اظهارات آقای محمود صادقی شورای نگهبان از مسیر قانونی موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهد. آقای صادقی یک بار از شورای نگهبان عذرخواهی کرده است، اما همچنان به این گونه اظهارات ادامه می‌دهد. قطعاً اینگونه اظهارنظر‌ها هیچ خللی در روند کاری شورای نگهبان ایجاد نمی‌کند.

وی گفت: همچنان به عملکرد هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان انتقاد داریم و تقاضا داریم اگر فرد یا گروهی مدارکی را دارد به شورای نگهبان ارسال کند.

سخنگوی شورای نگهبان بیان داشت: از نمایندگان مجلس و کسانی که دانش حقوقی دارند انتظار داریم که در بیان مطالب به صورت موثق عمل کنند.

وی تاکید کرد: شورای نگهبان طی یک اطلاعیه اعلام کرده که مردم مراقب افراد کلاهبردار و سودجو باشند. اگر فردی ادعایی در خصوص تعیین صلاحیت برای کاندیدا‌های انتخابات مجلس شورای اسلامی را مطرح می‌کند انتظار داریم که سریعاً این فرد را به نهاد‌های امنیتی و انتظامی معرفی کنند.

کدخدایی با انتقاد از به ثمر نرسیدن لایحه جامع انتخابات بیان داشت: قانون انتخابات در کشور ما هنوز با نواقص زیادی مواجه است و انتظار داشتیم که حداقل در انتخابات مجلس شورای اسلامی بخشی از این قوانین از طریق طرح‌ها و لوایح اصلاح شود.

وی گفت: شورای نگهبان در روند کاری خود به هیچ عنوان قصد ندارد که وارد حواشی و مناقشات بشود. تمام تلاش ما این است که بر اساس قانون کار‌ها را به پیش ببریم.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص مبنای عدم التزام به اسلام گفت: زمانی که حکم عدم التزام به اسلام برای یک فرد نوشته می‌شود یعنی بخشی از احکام اسلامی از طریق آن فرد رعایت نشده است. این برداشت به هیچ عنوان به این معنا نیست که فرد مسلمان نیست. برای مثال فردی که یک بار شرب خمر کرده باشد از دایره مسلمانی خارج نمی‌شود بلکه او یک گناه را مرتکب شده است. باید توجه داشت که در این موضوع فرد روحانی یا غیر روحانی و زن و مرد برای شورای نگهبان تفاوتی ندارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا شورای نگهبان موضوعات صلاحیت افراد را به صورت شفاف اعلام نمی‌کند بیان داشت: در این خصوص قانون این اجازه را به شورای نگهبان نمی‌دهد هر چند که ما در سه حوزه رد صلاحیت‌ها را اعلام کردیم که برای همان موضوع نیز حواشی بسیاری ایجاد شد.

کدخدایی تاکید کرد: شورای نگهبان به روی تمام افراد یک درب باز دارد و برای ما فرقی ندارد که افراد از کدام جناح سیاسی به این شورا می‌آیند. حتی ما از معاون رئیس جمهور نیز دعوت کردیم که برای شنیدن صحبت‌های ایشان به شورای نگهبان تشریف بیاورند.

کدخدایی تصریح کرد: بنده در خصوص رد صلاحیت برخی از نمایندگان مجلس به دلیل مشکلات اخلاقی سخنی نمی‌گویم. در خصوص این که گفته شده رییس‌جمهور برای تایید صلاحیت داماد خود به شورای نگهبان نامه زده نیز این موضوع را رد می‌کنم.

کدخدایی در پایان تاکید کرد: شورای نگهبان تمامی اسناد در خصوص تخلف افراد و نمایندگان مجلس مورد بررسی قرار می‌دهد و اگر ثابت شود که مدارک ارسالی به شورای نگهبان دروغ بوده با شجاعت اعلام نظر خواهد کرد. /۸۵۶/پ200/ق

تعداد بازدید : 3
ارسال نظرات