۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۶۴۸۱۵۱
گنج نفتی لیبی در کنترل کدام گروه است؟

وزن‌کشی ترکیه، مصر و یونان برای غارت منابع نفتی لیبی+ نقشه میدانی و عکس

وزن‌کشی ترکیه، مصر و یونان برای غارت منابع نفتی لیبی+ نقشه میدانی و عکس
لیبی رتبه دهم کشورهای دارای ذخایر انرژی را در جهان دارد و دولت های خارجی با حمایت از طرف های درگیر در این کشور به دنبال تسلط بر این منابع هستند.

به گزارش خبرگزاري رسا، خبرها از شمال غرب لیبی حاکیست، درگیری های پراکنده میان نیروهای ژنرال خلیفه حفتر (پارلمان طُبرق در شرق لیبی) و نیروهای دولت وفاق ملی (دولت مستقر در غرب لیبی و به رسمیت شناخته شده در سازمان ملل) ادامه دارد.

نیروهای ژنرال حفتر که از سوی دولت فرانسه، روسیه و رژیم های آمریکا، سعودی، امارات و مصر حمایت می شوند تاکنون در مقابل نیروهای دولت وفاق ملی به پیروزی های چشمگیری دست یافته اند و بیش از ۵۰ درصد از خاک لیبی را به کنترل درآورده اند.

تسلط بر حدود ۹۰ درصد از منابع و تاسیسات نفتی لیبی یکی از مهم ترین موفقیت های میدانی نیروهای تحت فرمان ژنرال خلیفه حفتر از زمان شروع درگیری ها به شمار می آید که ضربه سنگینی را به دولت وفاق ملی وارد کرده است.

در حال حاضر، تصرف استان طرابلس (پایتخت لیبی) یکی از اولویت های اصلی ژنرال حفتر و نیروهای تحت فرمانش است چرا که برخی از  میدان های نفتی و گازی دریایی لیبی در نوار ساحلی شمال غرب طرابلس واقع شده اند و از سویی دیگر  خطوط نفتی و گازی که به پالایشگاه نفتی الزاویه وصل و یا به اروپا صادر می شوند از غرب طرابلس می گذرند.

لیبی یکی از کشورهای بزرگ نفتی جهان محسوب می شود که حداقل ۴۷ میلیارد بشکه نفت ذخیره دارد و در رتبه دهم کشورهای دارای ذخایر عظیم انرژی قرار گرفته و همین عطش دولت های بیگانه را برای تصاحب آنان چند برابر کرده است.

به گزارش مشرق، در ذیل پالایشگاه ها و میدان های نفتی تحت تسلط نیروهای ژنرال خلیفه حفتر، دولت وفاق ملی و قبایل لیبی به تفکیک استان ها آمده است:

- پالایشگاه در شمال استان «بطنان» در تسلط نیروهای ژنرال خلیفه حفتر (دولت طُبرق مستقر در شرق لیبی)

- نیروهای ژنرال خلیفه حفتر میادین نفتی را در جنوب، مرکز، غرب و شمال استان «واحات» در کنترل دارند.

- پالایشگاه شمال بنغازی و میدان نفتی در جنوب استان  نیز در سیطره نیروهای ژنرال حفتر است.

- میدان های نفتی و پالایشگاه به ترتیب  در جنوب، جنوب شرق و نوار ساحلی شمال شرقی استان سرت نیز در تسلط نیروهای ژنرال خلیفه حفتر هستند.

- نیروهای حفتر میادین نفتی را در شمال و شمال شرق استان «الجفاره» در سیطره دارند.

- میادین نفتی در غرب و جنوب استان جبل غربی هم در کنترل نیروهای ژنرال حفتر است.

- بخش هایی از میادین نفتی در شرق استان غات و شمال غرب استان مرزق در اختیار نیروهای ژنرال حفتر هستند.

- نیروهای دولت وفاق ملی نیز میدان های نفتی را در شمال، شمال غرب و شمال شرق استان نالوت در اختیار دارند.

- میدان های نفتی در مرکز و جنوب استان وادی الشاطی در کنترل دولت وفاق ملی و قبایل لیبی است.

- منابع نفتی در شمال غرب و جنوب استان وادی الحیاه در سیطره دولت وفاق ملی، نیروهای ژنرال حفتر و قبایل هستند.

- نیروهای دولت وفاق ملی پالایشگاه و تاسیسات نفتی را در استان الزاویه واقع در غرب طرابلس (پایتخت لیبی) در تسلط دارند.

به گزارش مشرق، کشور لیبی در دریا هم دارای ۳ حوضه نفتی است و این مسئله رقابت میان حامیان نیروهای ژنرال خلیفه حفتر و دولت وفاق ملی از جمله دولت های مصر و ترکیه را برای تصاحب این منابع بیشتر کرده است.

اوایل آذرماه سال ۹۸، دولت ترکیه با دولت وفاق ملی لیبی (مستقر در طرابلس و به رسمت شناخته شده در سازمان ملل) در خصوص ترسیم خطوط دریایی به یک توافق مشترک دست یافت که البته با مخالفت جدی دولت مصر و یونان مواجه شدند.

این توافق و ترسیم خطوط دریایی صورت گرفته  منجر به حساسیت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای فراوانی شده است چراکه این اجازه را به ترکیه خواهد داد تا  از منابع نفتی عظیم در این حوزه نهایت استفاده را ببرد  و از سویی دیگر دولت ترکیه نیز متعهد شد از این دولت در برابر نیروهای ژنرال حفتر حمایت کند.

در مقابل دولت مصر این توافق را غیرقانونی دانست و اعلام کرد که آنکارا با حمایت از دولت وفاق ملی درصدد غارت منابع نفتی در دریا است و به همین دلیل تلاش می کند مرزهای دریایی را به سود خود ترسیم کند.

دولت یونان نیز اعلام کرد جزیره یونانی «کرت» در حدفاصل سواحل ترکیه و لیبی واقع شده و این توافق غیرقابل قبول است؛ تنش میان ترکیه و یونان به دلیل حفاری های ترکیه در شرق دریای مدیترانه تشدید شده و اتحادیه اروپا از آتن حمایت کرده است.

در حال حاضر، با توجه به تنش های به وجود آمده، دولت مصر با کمک متحدانش به شدت از نیروهای ژنرال خلیفه حفتر حمایت می کند تا مرزهای دریایی را به سود خود ترسیم کند و کمترین امتیاز را به دولت ترکیه دهد.

به گزارش مشرق، نیروهای ژنرال حفتر تاکنون بیش از ۸۵ درصد از نوار ساحلی لیبی را به تسلط درآورده اند و با کاهش قدرت دولت وفاق ملی، دست دولت مصر را برای تعیین و ترسیم خطوط دریایی و حوضه های نفتی باز شده است./1360/

منبع:مشرق

ارسال نظرات