۱۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۶۵۶۷۵۵
کارشناس امور دینی مطرح کرد؛

نشانه‌های کمال عقل در کلام امام رضا

نشانه‌های کمال عقل در کلام امام رضا
حجت‌الاسلام موسوی نسب گفت: عقل هدایتگر انسان وسیله‌ای برای انسان سازی و بندگی خداست و نباید تنها برای رشد مادی مورد استفاده قرار گیرد.

حجت‌الاسلام سید محمد رضا موسوی نسب کارشناس دینی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با بیان اینکه یکی از ویژگی های مکتب اسلام پرورش عقل در انسان هاست عنوان کرد: عقلانیت در قرآن کریم و روایات معنای خاص خودش را دارد که فراتر از هوش، حافظه و دانش است.

حجت‌الاسلام موسوی نسب با اشاره به اینکه در معارف دینی عقل ابزاری برای هدایت انسان از تاریکی به سمت روشنایی است گفت: عقل هدایتگر انسان وسیله‌ای برای انسان سازی و بندگی خداست و نباید تنها برای رشد مادی مورد استفاده قرار گیرد.

این کارشناس دینی افزود: بها دادن به امور معنوی، تفکر در آیات آفاقی و انفسی و عبرت گرفتن از سرنوشت اقوام گذشته در تقویت نیروی عقلانی بسیار تاثیرگذار است.

وی به حدیثی از امام رضا (ع) در خصوص نشانه های کمال عقل اشاره کرد و افزود: امام رضا (ع) در این حدیث که در کتاب‌های علل الشرایع و تحف العقول و بهار الانوار نقل شده است راه کمال و رسیدن به هدف اصلی خلقت را به همگان نشان می‌دهد.

حجت‌الاسلام موسوی نسب در تبیین نشانه های کمال عقل در حدیث امام رضا (ع) اظهار داشت: همواره از انسان عاقل انتظار کار خیر می‌رود و مردم از شر او در امنیت قرار دارد.

این کارشناس دینی افزود: انسان عاقل کار خیر کوچک دیگران را بزرگ به حساب می آورد و کار خیر زیاد خودش را کم می بیند چرا که هر آنچه را که انجام می دهد در مقابل آخرت ناچیز می انگارد.

وی با بیان اینکه رفع حوائج مردم از نشانه های انسان عاقل است ابراز کرد: کسی که دارای عقل کامل است از حل مشکلات مردم خسته نمی شود و تمام تلاش خود را در این راه به کار می‌گیرد چرا که دنیا را فرصتی برای خدمت به بندگان می‌داند و در مقابل کسی که به بندگان خدا خیانت می‌کند در حقیقت بی عقلی خود را نشان می‌دهد.

حجت الاسلام موسوی نسب افزود: انسان عاقل کوچک شدن در مقابل مردم را به حقارت در نزد خداوند متعال ترجیح می‌دهد و با وجود نیاز مادی، ثروت حرامی مانند اختلاس را به زندگی‌اش راه نمی‌دهد.

این کارشناس دینی گفت: انسان عاقل در مواجهه با افرادی که ظاهر مناسبی ندارند دست به قضاوت نمی زند بلکه آنها را در محضر خداوند بهتر از خودش به حساب می آورد؛ البته حساب کسانی که در جامعه فساد می کنند از این افراد جداست و باید نسبت به آن ها نگاه بدبینانه داشت./1350/ت302/ف

ارسال نظرات