۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۱
کد خبر: ۶۵۸۸۲۹
آسیب شناسی مشکلات عرصه تبلیغ (۲۱)

برنامه ریزی کلان؛ حلقه مفقوده کار تبلیغی

برنامه ریزی کلان؛ حلقه مفقوده کار تبلیغی
حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال گفت: قطعا اگر با یک حرکت صحیح، کار تبلیغ در کشور را دنبال کنیم، یعنی همه مبلغان با برنامه ریزی کلان در امر تبلیغ وارد شوند خلأها بر طرف خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین احمد فرخ فال در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، در زمینه آسیب شناسی مشکلات عرصه تبلیغ، اظهار کرد: امر تبلیغ به قدری مهم و اساسی است که در آیه 67 سوره مائده از ماموریت های اصلی پیامبراکرم(ص) به شمار می رود.

رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تمامی ظرفیت های ممکن، در خدمت تبلیغ قرار گرفته و سازمان های مختلفی مأموریت تبلیغ دین را برعهده گرفتند.

وی عدم هماهنگی میان سازمان ها و نهادهای مختلف تبلیغی را آسیب دانست و گفت: گرچه ظرفیت های فراوان تبلیغی نمی توانست و نمی تواند خلأ تبلیغ در کشور را با ابعاد گسترده ای که دارد، کامل و خلأ را برطرف کند، اما این ظرفیت در صورتی که با هماهنگی کامل پوشش داده نشود، خود می تواند آسیب جدی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال تبیین کرد: انسجام در امر تبلیغ و حرکت تحولی، به گونه ای که تبلیغ بتواند جایگاه خود را در نظام پیدا کند، از دغدغه های رهبر معظم انقلاب در امر تبلیغ به شمار می رود.

وی با اشاره به تشکیل شورای پیگیری هماهنگی تبلیغ در حوزه علمیه گفت: حدود ده سال پیش در جامعه مدرسین و پس از آن در شورای عالی حوزه های علمیه شورای پیگیری هماهنگی تبلیغ تشکیل و از سوی شورای عالی حوزه های علمیه، تحویل مدیریت حوزه داده شد.

رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: در زمان مدیریت آیت الله مقتدایی در حوزه علمیه، این شورا شکل جامع تری پیدا کرد؛ در دیدار مردم قم و حوزویان با رهبر معظم انقلاب، زمانی که مدیر وقت گزارشی از تشکیل شورایی جهت هماهنگی و ارتقاء موضع تبلیغ در حوزه ارائه کرد، ایشان بیان کردند چنین شورایی از مطالبات من است و بسیار خوشحال شدم.

وی با تأکید بر این که تشکیل شورای هماهنگی تبلیغ در حوزه علمیه، نقطه عطفی در هماهنگی و همچنین رشد و تعالی مدیریت مراکز تبلیغی است، اظهار کرد: به شکر خدا این شورا که متشکل از همه نهادهای فعال در امر تبلیغ است، امروزه از سوی مدیر حوزه، آیت الله اعرافی به صورت جدی دنبال می شود.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال ادامه داد: به صورت طبیعی در سازمان اوقاف، سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات و مرکز مدیریت حوزه های علمیه، ظرفیت هایی وجود دارد که اگر هماهنگ و متحد باشند، می توانند تحولی عظیم در بستر مبارک عرصه تبلیغ ایجاد کنند.

وی عمل کردن نهادهای تبلیغی براساس برنامه ریزی کلان را راهکاری برای برطرف کردن خلأهای تبلیغی خواند و تصریح کرد: قطعا اگر با یک حرکت صحیح، کار تبلیغ در کشور را دنبال کنیم، یعنی مساجد، ائمه جماعات و جمعه، مبلغان و طرح هجرت با برنامه ریزی کلان در امر تبلیغ وارد شوند خلأهای تبلیغی بر طرف خواهد شد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: با وجود همه فرصت ها و زمینه ها در عرصه تبلیغ، بازهم برخی مساجد امام جماعت و برخی روستاها روحانی مستفر ندارد که چنین موردی، مسؤولیت مدیریت کشور را سنگین می کند بلکه نظام باید کمک کند تا مراکز حوزوی و تبلیغی افراد را جذب و با تعلیم، تربیت و آموزش صحیح و متناسب با فرهنگ کشور، اعزام کنند.

وی با بیان این که بافت تشکیلاتی و ساختار حوزه باید به گونه ای باشد که تمام نیازهای کشور را پاسخ دهد، گفت: امیدواریم با برنامه هایی که مدیریت و مراکز تبلیغی دارند خلأها برطرف شود و مردم تحت تاثیر مبلغان دینی و تربیت اسلامی قرار گیرند که با محوریت ولایت، ولی امر، مراجع تقلید و بزرگان دین و حوزه، دسترسی به این هدف غیر ممکن نیست.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال خاطرنشان کرد: دفتر تبلیغات اسلامی گرچه فراتر از اعزام مبلغ در امور پاسخ گویی به شبهات، تحقیق و تألیف، کارهای گسترده ای انجام داده و باید تقدیر و تشکر شود اما به عنوان طلبه در قم و فردی که سال ها با طلاب عزیز همراه است و هم فکری می کند، دفتر تبلیغات اسلامی باید با حفظ همه شؤونی که دارد در بحث اعزام مبلغ و تأمین مبلغ برای همه مساجد و همه اماکن نیازمند به مبلغ، سعی وافر داشته باشد؛ البته نظام جمهوری اسلامی و مرکز مدیریت حوزه های علمیه می توانند کمک های فراوانی داشته باشند تا دفتر تبلیغات در امر اعزام مبلغ به تمام نقاط کشور موفق باشد./1324/پ302/ف

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
علی از قم
Iran, Islamic Republic of
۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۲
باید به موضوع تبلیغ که اساس روشنگری و آشنایی مردم با مفاهیم اسلامی است توجه حداکثری شود و طلاب توانمند و با تقوا حمایت شوند تا دغدغه های بی مورد مانع از اام رسالت تبلیغی این سفیران هدایت نشود
1
0