۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵
کد خبر: ۶۷۳۲۹۷
با همکاری خبرگزاری رسا؛

نشست علمی «غربالگری از منظر پزشکی و اخلاق پزشکی» برگزار شد

نشست علمی «غربالگری از منظر پزشکی و اخلاق پزشکی» برگزار شد
نخستین نشست از سلسله نشست های بررسی علمی چالش های غربالگری به صورت مجازی و آنلاین با همکاری خبرگزاری رسا با عنوان «غربالگری از منظر پزشکی و اخلاق پزشکی» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، نخستین نشست از سلسله نشست های بررسی علمی چالش های غربالگری به صورت مجازی و آنلاین با همکاری خبرگزاری رسا با عنوان «غربالگری از منظر پزشکی و اخلاق پزشکی» برگزار شد.

بر اساس این گزارش، این نشست با حضور و ارائه مطلب از سوی دکتر محسن رضایی آدریانی پزشک و متخصص اخلاق پزشکی و خانم دکتر حیدری متخصص زنان و زایمان همراه بود.

سقط جنین دارای سندروم داون بر اساس آموزه های دینی با اصل عدالت همخوانی ندارد

دکتر رضایی آدریانی در این نشست خاطرنشان کرد: از منظر پزشکی و آموزه های دینی همه موجودات حق حیات دارند و سندروم داون نیز از این حق برخوردار است؛ در مدرنیته و رفاه طلبی به افراد معلول و بیمار حق حیات نمی دهند، اما ما در آموزه های دینی از دورانی که در جنین روح دمیده می شود و شأنیت پیدا می کند، حق حیات دارد و سقط جنینی که ناهنجار است نیز جایز نیست.

رضایی آدریانی بیان کرد: حتی در صورتی که جان مادر در خطر باشد ما موظف هستیم که برای نجات هر دو تلاش کنیم؛ حیات و ممات به دست خداوند است و ما حق نداریم این کار را انجام دهیم و حتی مراجع تقلید نیز شرایط بسیار سختی برای سقط جنین ذکر کرده اند.

این متخصص اخلاق پزشکی با اشاره به اینکه سقط جنین دارای سندروم داون بر اساس آموزه های دینی با اصل عدالت همخوانی ندارد، مطرح کرد: ممکن است برخی از سندروم داون ها از لحاظ بهره هوشی در سطح پایینی باشند و ما نباید آنها را از همه چیز بی بهره کنیم؛ اگر بنا باشد همه آنها را سقط کنیم چرا اینهمه فوق تخصص برای این موضوع تربیت کرده ایم و برای تشخیص این سندروم هزینه های بالایی انجام می دهیم؟ اینکه یک پزشک بعد از تولد یک سنروم دان محکوم شود درست نیست زیرا همه چیز با آزمایش مشخص نمی شود.

وی هدف اصلی غربالگری را اینگونه بیان کرد: هدف اصلی از غربالگری بحث سقط درمانی است و پروتکل ها برای این بود که اطلاعات جنین به خانواده داده شود تا اگر خواستند سقط را انجام دهند.

ذات غربالگری را «اطلاع رسانی» تشکیل می دهد

همچنین خانم دکتر حیدری ذات غربالگری را اطلاع رسانی توصیف کرد و اظهار کرد: کم خطری به این معنا نیست که جنین 100 درصد سندروم داون ندارد؛ آزمایش ها با قدرت تشخیصی 84 درصد به مادران اعلام می کند که در گروه ریسک پایین قرار دارند و اگر زیر 35 سال باشد این قدرت تشخیصی 75 درصد خواهد بود.

وی اضافه کرد: در مورد بیماری های مادرزادی به این نکته باید اشاره کرد که متاسفانه نمی توان کار درمانی روی آنها انجام داد؛ روح حاکم به قوانین خود به خود ما را به سوی استفاده از قانون سوق می دهد؛ ما طبق قانون توضیحات لازم را به والدین ارائه می دهیم و طبق دستور العمل ها باید حرکت کنیم؛

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به انجام کارهای فلسفی برای آمادگی دادن به پدران و مادران در مورد جنین های مبتلا به سندروم داون عنوان کرد: روح حاکم بر غربالگری این است که دکترها تا می توانند در این زمینه جای پای خود را محکم می کنند؛ دکتر باید پاسخگوی یک مادر باشد و پاسخگویی را با استفاده از پروتکل ها باید  به گونه ای انجام دهد که مسؤولیت خود را به خوبی انجام داده باشد./841/

ارسال نظرات