۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۶۷۳۶۹۱
آیت الله مهدوی:

شهادت به ولایت امام علی از واجبات اذان است

شهادت به ولایت امام علی از واجبات اذان است
اصفهان - عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه شهادت به ولایت امام علی(ع) جز واجب اذان است، گفت: پیامبر اکرم(ص) در غدیر خم حجت را برهمه تمام و از افراد اقرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، صبح امروز در مسجدالفتاح اصفهان، با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، گفت: دین خدا یک دین پیوسته و باهم است، نگاه ما نباید نگاه مردمی باشد که هرکسی یک دینی دارد، همه ادیان از نگاه خداوند متعال یک دین است، خداوند یک دین فرستاد اما آن را با مدارا بر مردم عرضه کرد.

آیت الله مهدوی در ادامه افزود: خداوند در انجام واجبات و ترک محرمات با مدارا با انسان‌ها رفتار کرد تا دچار دشواری نشوند، پروردگار در ارسال دین با بندگان خود رفق داشت و مدارا کرد، همه احکام در گذشته گفته نشده بوده است و وقتی کاری حرام نشده بوده است اشکال ندارد.

وی با اشاره به اینکه پیامبر اکرم(ص) در ابتدا با رفق با مردم رفتار می‌کردند و احکام اسلام تدریجی به جامعه ارائه شد، اظهار کرد: بحث ولایت امام علی(ع) هم از همین قبیل است، روز اول بعثت پیامبر اکرم(ص) به مردم اعلام نکردند وصی من کیست، حتی وقتی به نزدیکان خود این موضوع را اعلام کردند آنها با تعجب با آن برخورد کردند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، خاطرنشان کرد: پیامبر اسلام(ص) نزدیک به 22 سال امام علی(ع) را به صورت رسمی به عنوان جانشین خود معرفی نکردند تا زمان غدیرخم فرا رسید، شهادت به ولایت به اعتقاد ما جزئی از اذان است ولی در ابتدا دستور به این موضوع در گفتن اذان داده نشد.

آیت الله مهدوی دستور به اجرای احکام با رفق را بخشی از آماده کردن مردم برای پذیرش احکام الهی دانست و تصریح کرد: بهترین مکان برای معرفی ولایت امام علی(ع) در روز هجدهم ذی الحجه و در غدیر بود در آخرین سفر حج پیامبر اکرم(ص) بود که ایشان این کار را با دستور بر اجتماع مسلمانان انجام دادند.

وی ادامه داد: در آن خطبه استثنایی در غدیرخم پیامبر اکرم(ص) از افراد مختلف به ویژه کسانی که قرار بود بعدا غصب خلافت کنند اقرار گرفت که آنچه ایشان فرموده اند شنیده‌اند تا بعدا دلیلی برای کارهای خلاف خود نداشته باشند. از آن روز شهادت به ولایت امام علی(ع) به عنوان جز واجب وارد اذان شد و اینکه برخی می‌گویند استحباب دارد مربوط به قبل از زمان غدیرخم است.

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه ظهر روز غدیر جناب سلمان فارسی بعد از شهادت به رسالت پیامبر اکرم(ص) به ولایت امام علی(ع) شهادت داد، اظهار کرد: پیامبر اسلام(ص) به کسانی که از این کار سلمان تعجب کرده بودند فرمودند این جزئی از اذان است و این روایت را اهل سنت روایت کرده‌اند و این موضوع را نمی‌توان تقریر دانست./1304/

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات