۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۱
کد خبر: ۶۷۴۶۵۹
از سوی خبرگزاری رسا؛

پرونده تحلیلی «تلنگری بر هنر هشتم» منتشر می‌شود

پرونده تحلیلی «تلنگری بر هنر هشتم» منتشر می‌شود
پرونده تحلیلی هنر هشتم، با هدف بررسی وضعیت صنعت بازی رایانه‌ای و تأثیر این صنعت بر روی فرهنگ و جامعه ایرانی بررسی می‌شود.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، بازی‌های رایانه‌ای در عصر جدید و مدرن، یکی از ابزار‌های رسانه‌ای مهم هستند. ابزار‌های مهمی که به‌عنوان یک سرگرمی و هنر جدیدی در زندگی روزانه انسان، نقش مهمی را ایفا می‌کنند. بررسی وضعیت این صنعت مهم و پر درآمد در ایران و بررسی تأثیر این صنعت بر روی فرهنگ و جامعه ایران اسلامی، یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید بدان پرداخته شود.

بازی رایانه‌ای بعد از ابزار سینما و تلویزیون بدان دلیل که یک رسانۀ تعاملی دو طرفه است که کاربران می‌توانند به عنوان یکی از شخصیت‌های داستانی وارد میدان شوند و به صورت ملموس‌تری وقایع تاریخی را بررسی و مشاهده کنند. با وجود اینکه سینمای تعاملی چندی است وارد میدان شده است؛ اما هنوز هیچ رسانه‌ای به اندازه بازی‌های رایانه‌ای نتوانسته تعامل داستان با مخاطب را برقرار سازد.

تا پیش از انتشار بازی تحت وب جنگ جهانی اول ۱۹۱۴، کاربران با فضای بین الملل در زمان جنگ جهانی اول آشناییتی نداشتند و حتی تا زمانی که سری‌های نخست بازی ندای وظیفه call of duty منتشر نشده بود، به‌جز کهنه سربازان جنگ جهانی دوم، کسی از فضای آن جنگ اطلاعی نداشت.

حتی تا زمانی که بازی‌هایی، چون عملیات انهدام و مبارزه در خلیج عدن منتشر نشده بود، کاربران با فضای دفاع مقدس و عملیات‌های ویژه ارتش کمتر آشنا بودند. به همین منوال، بازی‌هایی که در زمینه‌های تاریخی و داستانی خودشان خط شکن بودند، توانستند فضایی از زمینه‌های خود را برای مخاطبان ترسیم کنند. امروزه، بازی‌های رایانه‌ای در چندین پلتفرم و بستر گسترده عرضه شده‌اند. قصد ما بررسی بازی‌هایی در پلتفرم رایانه pc اندروید، پلی‌استیشن، ایکس‌باکس و بازی‌های تحت وب خواهد بود.

سرویس فرهنگی خبرگزاری رسا طی یک پرونده جامع تحت عنوان «تلنگری بر هنر هشتم»، به نقد و بررسی فضای بازی رایانه‌ای در ایران و وضعیت این صنعت می‌پردازد. برای همین، طی چندین یادداشت، مصاحبه‌های کوتاه و تفصیلی، گزارش، نقد بازی و اخبار کوتاه به بررسی وضعیت بازی سازی در ایران می‌پردازد و جایگاه صنعت بازی رایانه‌ای و بازی سازی را در جامعه ایرانی مورد نقد و بررسی قرار خواهد داد./ک3836
محمدحسین کتابی
ارسال نظرات