۱۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۶۸۳۷۲۷
به مناسبت سالروز آزادسازی مهران؛

مروری برچگونگی آزادسازی مهران

مروری برچگونگی آزادسازی مهران
دهم تیرماه سالروز آزادسازی مهران قهرمان، بی گمان برگ زرین دیگری در تاریخ و ذهن مردمان این سرزمین برای حراست از خاک پاک ایران اسلامی است، اما این روز مهم هنوز در تقویم ثبت نشده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، دهم تیرماه روزی پرافتخار و غرور آمیز و سنبل مقاومت، رشادت و شهامت مردم مظلوم و صبور این دیار است و جای خالی آن در تقویم ملی کشورمان دیده می‌شود.

مهران قهرمان طی ۱۰ روز نبرد سخت در عملیات کربلای یک آزاد شد تا امروز شاهد این باشیم که برای زائران حسینی دروازه کربلا است.

اهمیت آزادسازی مهران برای امام خمینی (ره)

فرمانده سپاه امیرالمومنین (ع) در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در سالگرد عملیات کربلای یک آزادسازی شهر مهران قهرمان قرار داریم، یاد و نام همه شهیدان و به خصوص شهیدان این عملیات بزرگ و تأثیرگذار را گرامی می‌داریم.

سردار جمال شاکرمی بیان کرد: البته نام مهران امروز نه تنها برای ملت قهرمان و آزاده کشور عزیزمان آشنا است، بلکه نامی آشنا برای جهان اسلام و همه جهانیان است.

وی افزود: پس از عملیات والفجر هشت و تصرف شهر فاو در سال ۶۴ رژیم بعث عراق برای جبران شکست خود به شهر مهران حمله کرد، آنها استراتژی‌های متفاوتی را اتخاذ کردند و با استفاده از سلاح‌های نظامی که در اختیار آنها گذاشته بودند و با استراتژی عملیات دفاع متحرک بخش‌هایی از کشور ما را در اختیار خودشان قرار گرفتند.

مروری برچگونگی آزادسازی مهران/جای خالی یک افتخار ملی در تقویم ملی

وی ادامه داد: در واقع عراقی‌ها گفته بودند که نیروهای صدام در عملیاتی قهرمانانه مهران را فتح کردند، اما با گذشت ۴۵ روز عملیات کربلای یک با لبیک به فرمان حضرت امام (ره) که فرموده بودند هر چه سریع‌تر مهران بایستی آزاد شود، انجام شد.

فرمانده سپاه امیرالمومنین (ع) ایلام عنوان کرد: عملیات کربلای یک در ساعت ۲۲:۳۰ دقیقه دهم تیر ماه سال ۶۵ با هدف بازپس گیری مهران و تصرف ارتفاعات قلاویزان با رمز یا ابا الفضل العباس (ع) آغاز و مهران قهرمان آزاد شد.

وی ادامه داد: آزادسازی مهران پدیده دفاع مقدس است چراکه رزمندگان توانستند در این عملیات یکی از مهمترین استراتژی‌های دشمن را که همان دفاع متحرک بود درهم بشکنند.

وی افزود: عملیات کربلای یک یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین عملیات‌های دفاع مقدس است، امروز با نگاه به عملیات آزادسازی مهران، برای دستیابی به قله‌های ترقی و پیشرفت قدم‌های محکم و استواری برداشته شده است.

مهران را هم خدا آزاد کرد

فرمانده سپاه ناحیه مهران در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: عملیات پیروزمند کربلای یک که توسط رزمندگان اسلام در منطقه مهران انجام شد مظهر ولایت مداری و تکلیف مداری رزمندگان ما است.

فرمانده گردان و جانشین گردان ۴۱۵ یکی از رزمندگان و راویان این عملیات در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بعد از پیروزی‌های مهمی که در جبهه به وجود آوردیم، عراق شیوه جدیدی در جنگ به اسم دفاع متحرک به وجود آورد و شهر مهران را تصرف کرد.

مروری برچگونگی آزادسازی مهران/جای خالی یک افتخار ملی در تقویم ملی

حمید حسنی افزود: عراق برای تصرف شهر خیلی مانور داد، تاکید امام (ره) در انجام کربلای یک این بود که مهران باید آزاد شود چون موجب بازگشت روحیه به نیروهای ما بود.

وی تصریح کرد: با اینکه ارتفاعات مهران در هر دو سمت در دست عراق بود و عملیاتی که قرار بود چندین روز به طول بکشد، در همان شب اول عملیات به سرانجام رسیده، به همین دلیل بود که امام فرمود مهران را خدا آزاد کرد.

در هر کجای خاک مهران که قدم بر می‌دارید هنوز صدای رزمندگان به گوش می‌رسد و بر پهنای دشت مهران شهدا ما را به نظاره نشسته‌اند، همان‌هایی که دیروز در این خاک بر سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) اقتدا کردند و در خون غلطیدند تا امروز در این دیار با افتخار از افتخار آفرینی آنها بگویند.

مهران را برخی به اربعین می‌شناسند، برخی به مرز صادرات و برخی به عتبات، اما مهران قهرمان محدود به یک شهر بین راهی زائران نیست، بلکه شهری است با داستانی بلند از مقاومت مردمانی سختی کشیده که نه فیلمی درباره آن ساخته‌اند نه رمانی درباره آن نوشته‌اند و نه به تاریخ مقاومت در آن پرداخته‌اند.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۴
احسنت
0
0