۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۶۸۷۴۴۹
نویسنده و پژوهشگر تاریخ اسلام مطرح کرد؛

اسلام مرز جغرافیایی نمی‌شناسد

اسلام مرز جغرافیایی نمی‌شناسد
اصفهان - سنگری گفت: اسلام مرز جغرافیایی نمی‌شناسد و هرکس در هرکجای عالم فریاد مظلومیتش بلند شود باید او را یاری کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، محمدرضا سنگری ظهر امروز در مراسم عزاداری نخستین خانه تاریخی آل یاسین کاشان که با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد، به شبهات مطرح شده در فضای مجازی برای شبهه گریه برامام حسین(ع) گفت: همه ما به تربیت عاطفی و عقلی نیازمندیم و کسی که بر مصیبت‌های کربلا اشک بریزد تربیت عاطفی می‌شود.

وی با اشاره به آموزه‌های فرهنگ تشیع برتربیت عاطفی انسان‌ها افزود: مکتب عاشورا با گریه بر علی اصغر(ع) می آموزد که کودک آزاری امری ناپسند است و با اشک بر خیمه‌های سوخته آل الله نیز می‌آموزد که تجاوز به حریم شخصی دیگران ممنوع می باشد.

سنگری درس‌های آموزنده کمتر مطرح شده قیام امام حسین(ع) از زمان حرکت از مکه تا استقرار در کربلا را بیش از ۵۶۰ مورد برشمرد و اظهارداشت: اسلام مرز جغرافیایی نمی‌شناسد و هرکس در هرکجای عالم فریاد مظلومیتش بلند شود باید او را یاری کرد.

به گفته وی حضور مدافعان حرم در سوریه و عراق و نبرد با دشمن از دستاورد‌های مهم قرائت زیارت عاشورا است.

این محقق و اسلام شناس، سحرخیزی و نقش آن در سلامت روح و جسم انسان را از ویژگی‌های یاران حسینی(ع) دانست و افزود: هریک از یاران امام حسین(ع) مظهر یک خصوصیت اخلاقی هستند، اما ما کمتر آن‌ها را شناخته ایم در حالی که درپایان قرائت زیارت عاشورا کلمه «مع» به معنی همراهی و جهت‌گیری‌ها با رفتار و شخصیتی یاران امام حسین(ع) است.

سنگری در ادامه به فلسفه سلام دادن‌ها و برائت جویی‌ها در فراز‌های زیارت عاشورا اشاره کرد و گفت: این عبارت‌ها ما را متوجه این موضوع مهم می‌کند که که قرار است در چه جبهه‌ای باشیم، چرا که به تعبیر شهید مطهری مارقین و قاسطین از بین رفتند، ولی تفکر و روحیاتشان در تاریخ باقی است.

وی، اهانت، تحقیر و تمسخر را از ویژگی‌های شخصیت شمر اعلام کرد و افزود: کسانی که امروزه این رفتار‌ها را دارند یعنی روحیاتی مثل این شخصیت را انتخاب کرده و با قرائت زیارت عاشورا ضمن بیزاری از این نوع اشخاص، در واقع از این رفتار‌ها دوری می‌کنیم.

سنگری ادامه داد: لیست دیگر افراد در زیارت عاشورا شامل کسانی می‌شود که دشمن را مشایعه، بدرقه و تشویق کردند یا نقاب زدند، زین و لگام اسب بستند و یا علوفه مرکب‌ها را تدارک دیدند و در نتیجه با خدمت به ظالم در جبهه باطل قرار گرفتند، امروز نیز باید دانست که خدمت یا حتی لبخند به ظالم به معنای همراهی و شراکت در ظلم با او است.

نویسنده و پژوهشگر تاریخ اسلام با تاکید بر سیره و روش امام حسین(ع) در عشق به خانواده، جایگاه زن و خانه داری را در اسلام والا توصیف کرد./۱۳۰۷/پ210/
محمد ملک آبادی
ارسال نظرات