۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۶۹۵۷۶۱
یادداشتی به بهانه هفته بسیج؛

لزوم بهره گیری از ظرفیت بسیج برای کاهش آسیب های اجتماعی

لزوم بهره گیری از ظرفیت بسیج برای کاهش آسیب های اجتماعی
بسیج شجره طیبه انقلاب اسلامی است که از مردم، برای مردم و در خدمت مردم است.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، در نگاه و رویکرد و کلام مقام معظم رهبری، بسیج شجره طیبه انقلاب اسلامی است که از مردم، برای مردم و در خدمت مردم است و به همین خاطر است که ایشان در توصیف بسیج از عبارت معنادار" پاره تن مردم " استفاده نموده اند.

با توجه به این که در سال های اخیر به دلایل مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و تربیتی، متأسفانه گستره آسیب‌های اجتماعی در طیف‌های مختلف جامعه توسعه یافته، نهادها و تشکل های مردمی و انقلابی همچون بسیج خود را موظف به ورود به این عرصه ها دانسته اند.

اساساً حساسیت و دغدغه مندی بالایِ سکاندار حکیم و بیدار انقلاب در این رابطه نیز بسیار تأثیرگذار بوده، تا آن جا که معظم له چند سال پیش با ورود به بحث آسیب های اجتماعی اولویت دار کشور، ابلاغیه بسیار مهمی را با محوریت پیشگیری از این آسیب ها و نیز تلاش برای رفع آن ها صادر فرمودند.

مقام معظم رهبری طی سخنان مهمی در اردیبهشت ماه سال 95 تصریح کردند: "آسیب‌های اجتماعی اگر به موقع و به‌هنگام شناخته شود و یا پیشگیری شود، احتمال کاهش خسارت‌ها افزایش خواهد یافت، اما اگر نسبت به آن غفلت شود، خدای نکرده ممکن است بنای جامعه را متزلزل کند."

لزوم بهره گیری از ظرفیت بسیج برای کاهش آسیب های اجتماعی

آن چه باعث اهمیت بهره گیری از ظرفیت و توانمندی بسیج در مواجهه با مشکلات مهم کشور از جمله در زمینه آسیب های اجتماعی و معضلات فرهنگی می شود، نخست ناظر به مردمی بودن این شجره طیبه است و ثانیاً هم این که تجربه بسیج در طول چهل و سه سال از عمر نظام جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد که با تکیه بر تفکر و روحیه بسیجی می توان بر بسیاری از معضلات به ظاهر لاینحل غلبه کرد.

همان طور که پیشتر نیز اشاره شد، بسیج از مردم و برای مردم است و لذا در هر عرصه و صحنه‌ای که انقلاب و نظام اسلامی مورد تهدید قرار گرفته و بدین سان، نیازمند کمک و تعامل باشد، بسیج و بسیجی در میدان عمل حضور پیدا می‌کند، کما این که مشخصاً در دوران پس از شیوع کرونا، دوست و دشمن، خدمات و دستاوردهای بسیج در عرصه های گوناگون خدمت رسانی به مردم و تلاش برای حل مشکلات و رفع گرفتاری های عمده کشور را ستودند.

رهبر معظم انقلاب در یکی از سخنان خویش با تأکید بر این که وجود آسیب‌های اجتماعی زیبنده کشوری که آرمان ساخت تمدن نوین اسلامی را دارد، نیست، تصریح کردند: "گرچه در خصوص مقابله با آسیب‌های اجتماعی در کشور کارهایی شده است اما یقیناً کافی نیست. برای حل آن، باید کار شبانه‌روزی کرد."

لزوم بهره گیری از ظرفیت بسیج برای کاهش آسیب های اجتماعی

از سوی دیگر، تجربه فعالیت های دولت های مختلف پس از دوران دفاع مقدس نشان داده که نهادها و ارگان های دولتی به تنهایی قادر به رفع آسیب های اجتماعی نیستند و از این حیث، باید از ظرفیت تشکل های مردمی و انقلابی به خصوص بسیج به درستی استفاده کرد.

خوشبختانه در دولت سیزدهم با توجه به رویکرد مردمی، جهادی و انقلابی رئیس جمهور محترم و اعضای کابینه دولت وی، نگاه خوبی در زمینه بهره گیری از ظرفیت بسیج و بسیجیان برای حل مشکلات مردم از جمله در خصوص آسیب های اجتماعی پدید آمده که باید این فرصت کم نظیر و بلکه بی نظیر خدمت رسانی صادقانه به جامعه را حقیقتاً غنیمت شمرد و با آسیب شناسی درست و عنایت به اولویت های برنامه ای همچنین اهتمام در رابطه با پیشگیری از این مسایل، زمینه ی کاهش دامنه  نفوذ آسیب های اجتماعی را فراهم آورد.

سید طاها علوی

ارسال نظرات