۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۴
کد خبر: ۶۹۹۳۷۴
آیت الله اعرافی عنوان کرد؛

۱۹ دی سرآغاز نهضت بود/ ضرورت ایجاد اینترنت ملی

۱۹ دی سرآغاز نهضت بود/ ضرورت ایجاد اینترنت ملی
امام جمعه قم صیانت از راه ۱۹ دی را لازم دانست و گفت: ۱۹ دی سرآغاز نهضت بود، مردم قم در سیاهی ستمشاهی سینه شب را شکافتند و در برابر ظلم قد علم کردند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی امام جمعه قم در خطبه های عبادی، سیاسی نماز جمعه این هفته با اشاره به رعایت اکرام و ادب در برابر دیگران گفت: وظایف اخلاقی و فقهی روابط با دیگران در اسلام بر چند مبنای اصلی مانند جایگاه و منزلت دیگران، احسان و جود کرم دیگری نسبت به انسان ها، رعایت مصالح اجتماعی و حفظ ارزش ها در جامعه استوار است.

وی احترام به پیامبر (ص) و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) را از ضروریات دین اسلام دانست و اظهار داشت: اسلام احترام به اولیاء الهی و شخصیت هایی که به خداوند نزدیک تر و پدران امت هستند را به طور ویژه لازم می داند، لذا رعایت احترام پیامبر و خاندان عصمت و طهارت از ضروریات دین اسلام است، چرا که هر چه به این دستگاه با عظمت پیامبر نسبتی برقرار کند از قداست برخوردار خواهد شد و این قداست در ذریه و حتی به حرم و تربت نیز می رسد.

امام جمعه قم با اشاره به علمایی که فریب دنیا را خورده اند، ابراز کرد: قرآن تندترین تعابیر را برای علماء شیفته دنیا و خودفروخته بیان کرده است، اگر عالمانی که معارف دین را آموخته، آگاه، مجاهد و دور از هواهای نفسانی باشند در سلک مسیر نورانی پیامبر(ص) قرار می گیرند.

19 دی حقیقتاً مبدأ و یک آغاز نورانی بود

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور 19 دی را گرامی داشت و تصریح کرد: 19 دی روز کوچک و کمی نبود بلکه سرآغاز نهضت بود، مردم قم در سیاهی ستمشاهی سینه شب را شکافتند و در برابر ظلم قد علم کردند؛ 19 دی حقیقتاً مبدأ و یک آغاز نورانی بود، این راه را باید همچنان در قم صیانت کنیم.

وی با اشاره به استقبال از 250 شهید گمنام در این ایام گفت: تشییع جنازه آن ها در سراسر کشور مبدا تنبه بیشتر برای ملت ما شد، از همه کسانی که برای زنده نگه داشتن شهدا تلاش می کنند، تشکر می کنم.

آیت الله اعرافی با اشاره به برگزاری ایام فاطمیه ابراز کرد: باید از همه کسانی که ایام فاطمیه را بزرگ داشتند، تشکر کرد که نمونه های عالی را آفریدند، ما در این مراسم و پیاده روی های فاطمی عطر فاطمی را دیدیم که صلاح جامعه را به وجود می آورد، ای کاش فرهنگ و عطر فاطمی همیشه در بازار و جامعه ما استمرار داشت.

مجموعه مصوبه های استان قم مصوبات خوبی است

وی با اشاره به سفر رئیس جمهور و هیات دولت به شهر قم خاطرنشان کرد: امید است در این سفرها فاصله دولت و ملت کم و اعتمادها به دولتمردان بیشتر و مصوبه ها به درستی اجرا شود، مجموعه مصوبه های استان قم مصوبات خوبی است؛ در این سفر مسأله آب استان قم و چند استان دیگر مطرح شد.

امام جمعه قم با اشاره به مسأله زیست محیطی گفت: در زمینه زیست محیطی اهتمام به احیاء دریاچه نمک و بحث کشاورزی ضروری است؛ همچنین در این سفر به مبلمان شهری قم هم پرداخته شد که امیدواریم در استان به عمران و شهرسازی خصوصاً اطراف حرم اهتمام ورزیده شود.

آیت الله اعرافی توجه به زیرساخت های قم را ضروری برشمرد و اظهار داشت: زیرساخت های قم با کاستی های زیادی روبه رو است ان شاء الله به آن توجه شود، همچنین دولت و دولتمردان به مناطق محروم قم باید نگاه ویژه تری داشته باشند.

اینترنت ملی از نان شب واجب تر

وی اقدامات فرهنگی قم را کافی ندانست و گفت: به مسائل فرهنگی قم باید توجه بیشتر داشت، همچنین از دولت خواستار راه اندازی اینترنت ملی می باشیم که این مسأله و از نان شب واجب تر است.

امام جمعه قم تصریح کرد: دولت به طور ویژه به بورس توجه کند، قشر وسیعی در این زمینه دچار خسران مالی شدند، ان شاء الله در دولت و مجلس به سرعت به این موضوع رسیدگی شود.

وی در پایان با اشاره به سیل اخیر در جنوب کشور خاطرنشان کرد: از همه کسانی که به فریاد آسیب دیدگان سیل اخیر برخاستند تشکر می کنم و امیدوارم این کمک ها برای عزیزان آسیب دیده در سیل ادامه پیدا کند.

ارسال نظرات