۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۲
کد خبر: ۷۰۷۳۵۸
دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت:

زبان قرآن، زبان عقل و فطرت است

زبان قرآن، زبان عقل و فطرت است
دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) گفت: به تعبیر برخی روشنفکران دینی، قرآن کتاب قانون و زندگی نیست، بلکه پاره‌ای از معجزات و پندهاست.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، آئین افتتاح بخش بین‌الملل اولین کنفرانس بین‌المللی «خانواده و تربیت معنوی» همراه با رونمایی از سایت‌های انگلیسی و عربی این کنفرانس به نشانی en/com.fseconference://https ، شامگاه یکشنبه ٢٨ فروردین‌ماه 1401 همزمان با دومین روز از نمایشگاه قرآن کریم با حضور آیت‌الله رضا رمضانی؛ دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، علیرضا معاف؛ معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی باقر طاهری‌نیا؛ معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی دریاباری؛ رئیس کمیته بین‌الملل اولین کنفرانس بین‌المللی «خانواده و تربیت معنوی» در بخش مشاوره‌های قرآن‌بنیان برگزار شد.

آیت‌الله رضا رمضانی در این آئین بیان کرد: به تعبیر برخی روشنفکران دینی، قرآن کتاب قانون و زندگی نیست، بلکه پاره‌ای از معجزات و پندهاست، اما آیات مرتبط با مقاومت و جهاد قرآن کاربردی در دنیای امروز ندارد. عده‌ای دیگر نیز قرآن را متعلق به عصری خاص دانستند و برخی نیز عربی بودن زبان قرآن را بهانه کرده و آن را مختص بخشی از انسان‌ها دانستند. در پاسخ به این عده گفته شد که زبان قرآن، زبان عقل و فطرت است و همه عصرها می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، ادامه داد: بخشی از آموزههای قرآن، تربیت گرایشهای مقدس آدمیان است. در همه حوزه‌ها و نه فقط برای شیعیان، مسلمانان و نه فقط برای ادیان ابراهیمی، می‌توانیم آموزه‌های قرآنی را برای انسان و بما هو انسان مطرح کنیم. البته در بحث بین‌الملل باید مخاطبان خود را درست بشناسیم. وی با تأکید بر اینکه قرآن را نباید برای یک قشر و صنفی مصادره کرد، گفت: قرآن برای بشر است. قرآن یک کتاب زندگی و یک نسخه برای زندگی است.

ما باید خودمان را به قرآن عرضه کنیم. عرصه بین‌الملل و جهان امروز، تشنه قرآن و معارف قرآن است. قرآن نجات‌بخش انسان است و آدمیان را به کرامت به معنای واقعی کلمه دعوت می‌کند. لذا باید یک بازتعریف نسبت به قرآن داشته باشیم تا راه و مقصد را نشان دهد. آیت‌الله رمضانی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: ازجمله معارفی که در قرآن مورد تأکید قرار گرفته، خانواده است، خانواده‌ای که مسیرش باید مسیر تکاملی باشد. قرآن وقتی به بحث خانواده می‌رسد، آن را از آیات الهی می‌داند.

چیزی که مهم است اینکه باید ارکان خانواده را به‌درستی درک کنیم. علامه طباطبایی می‌گوید که سکونت و آرامش پس از شناخت حقوق اخلاقی، هم از طرف زنان به مردان و هم از طرف مردان به زنان می‌رسد. قرآن به این حقوق اخلاقی تأکید می‌کند. دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، افزود: برای اینکه گوهر نظام خانواده شکل بگیرد، قرآن کریم به دو کلمه مودت و محبت تأکید می‌کند. بحث محبتی که در قرآن کریم ذکر شده، اگر از آنچه در انجیل و دیگر کتاب‌ها آمده، بیشتر نباشد کمتر نیست.

خانواده باید به اصل محبت توجه داشته باشد. ما باید نگاهمان را نسبت به‌هم، نگاه الهی کنیم، چراکه بشر جلوه حق است. اگر نگاه ما نسبت به انسان به‌عنوان جلوه‌ای از حق باشد، آن‌گاه به یکدیگر عشق می‌ورزیم. وی در بخش پایانی سخنانش با اشاره به موضوع معنویت در حوزه خانواده، گفت: معنویتی که در قرآن مورد تأکید قرار گرفته، معنویت متحجرانه و معنویت ستم‌پذیرانه نیست، بلکه معنویتی که قرآن در حوزه خانواده مطرح می‌کند، معنویت مسئولیت‌پذیرانه است.

حقوق قانونی و اخلاقی افراد خانواده نسبت به‌هم باید شناخته شود. یکی از شیوه‌های تأثیرگذار تربیتی قرآن، استفاده درست و هنرمندانه از قصه‌گویی است. علی باقر طاهری‌نیا؛ معاون پژوهشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این آئین، قرآن کریم را کتاب هدایت و هدف غایی قرآن را هدایت بشر دانست و بیان کرد: قرآن هدایت‌کننده متقیان است. قرآن در پی هدایت است، اما از ابزارهای متفاوتی استفاده می‌کند. قرآن برای هدایت عنصر تاریخ، عنصر فصاحت و بلاغت، عنصر قصه‌گویی و روایت را به خدمت گرفته است.

قصه بخش مهمی از محتوای قرآن کریم است. بهترین روایتگری‌ها را خدای متعال در قرآن عرضه کرده است. وی ادامه داد: شیوه قصه‌پردازی برای اهل قلم، مهم است. بشر در مسیر طولانی حیات خود، هنرهای مختلفی را تجربه کرد و قصه از هنرهایی است که جای خود را به دیگری نداده است. از ویژگی‌های ساختاری قصه‌های قرآن، آغاز قصه به‌گونه‌ای متفاوت است. قصه‌های قرآن بی‌مقدمه و به یکباره شروع می‌شود آن‌هم با طرح سوال. به بیان علامه طباطبایی، هدف از طرح این پرسش‌ها، تقریظ و تشویق است. طاهری‌نیا همچنین گفت: یکی از کاربردهای مهم قرآن برای خانواده و تربیت، استفاده درست و اثربخش از قصه‌گویی است. یکی از شیوه‌های تأثیرگذار تربیتی قرآن، استفاده درست و هنرمندانه و مبتنی بر خلاقیت از قصه‌گویی است.

ارسال بیش از 80 مقاله به دبیرخانه کنفرانس در بخش دیگری از این برنامه، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی دریاباری، درباره کنفرانس بین‌المللی «خانواده و تربیت معنوی»، اظهار کرد: بحث بین‌الملل در حوزه خانواده و تربیت معنوی، برای نخستین‌بار در قالب این کنفرانس مطرح می‌شود.

نگاه ما فقط به داخل ایران نیست، بلکه به خارج از کشور نیز هست و به شیعیان دیگر کشورها نیز چشم داریم. وی ادامه داد: یکی از رویکردهای این کنفرانس، خانواده اسلامی اعم از شیعه و سنی است. وحدت اسلامی که به دنبال آن هستیم، یعنی همه جزو یک خانواده‌ایم.

رویکرد دیگر، توجه به خانواده ابراهیمی و ادیان ابراهیمی است. ما اشتراکات زیادی داریم و یک خانواده دینی را تشکیل می‌دهیم. رئیس کمیته بین‌الملل اولین کنفرانس بین‌المللی «خانواده و تربیت معنوی»، گفت: در راستای برگزاری این کنفرانس تاکنون 12 پیش‌نشست برگزار کرده‌ایم. استقبال خوبی از سوی نهادهای علمی و دانشگاهی کشور نسبت به این کنفرانس صورت گرفت. از امروز با رونمایی از بخش بین‌الملل، باید به سراغ دانشگاه‌ها، مجامع و مراکز بین‌المللی برویم.

حجت‌الاسلام دریاباری افزود: این کنفرانس در هفت محور برگزار می‌شود و تاکنون بیش از 80 مقاله به دبیرخانه ارسال شده است. اختتامیه اولین کنفرانس بین‌المللی «خانواده و تربیت معنوی» نیز 22 اکتبر 2022 همزمان با 28 مهر 1401 برگزار می‌شود. بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن کتاب امید و آرامش» از 27 فروردین تا 9 اردیبهشت 1401 در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات