۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۶
کد خبر: ۷۱۵۶۴۰

تبلیغ اسلام در آمریکا به سبک یک پارچه فروش مسلمان

تبلیغ اسلام در آمریکا به سبک یک پارچه فروش مسلمان
خراسان رضوی - رییس دانشگاه رضوی از طریقه انتشار اسلام در آمریکا از سوی یک پارچه فروش مسلمان سخن گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان رضوی، محمد حسن راجانی معروف به حاج صاحب، رییس موسسه خیریه و خدمات اجتماعی تبلیغی وی پاس از کشور تانزانیا، به همراه معاون خود مرتضی علی که به دعوت سازمان بین المللی مدارس اسلامی به ایران آمدند ضمن حضور در دانشگاه رضوی با رییس این نهاد علمی فرهنگی دیدار و گفت و گو کرد.

حاج صاحب ضمن ابراز خرسندی از حضور در دانشگاه رضوی از فعالیت های مختلف موسسه خویش سخن گفت و با توجه به ایجاد فضای  تحصیلی از دبستان تا دبیرستان برای فرزندان شیعه تانزانیا، درخواست پذیرش دانشجو از محصلین فارغ التحصیل موسسه خود را برای پرورش نیروهای قوی و علمی برای کشورش ارائه داد.

وی در ادامه از رییس دانشگاه رضوی خواست ترجمه انگلیسی کتب تالیف دانشگاه و چاپ شده توسط انتشارات این نهاد علمی را برای تامین محتوای علمی دینی مورد نظرشان ارائه داده و آنچه که مهیا نیست در یک همکاری از سوی آنها ترجمه و مورد استفاده قرار بگیرد.

انجام فعالیت ها و خدمات اجتماعی مفیدتر از تبلیغ مستقیم است

حجت الاسلام علی خیاط، رییس دانشگاه رضوی نیز در ادامه جلسه ضمن ابراز خرسندی از این حضور و خوش آمدگویی بیان داشت: نام تانزانیا و دارالسلام که می شنویم برای ما حالت نوستالوژی داشته و خاطرات مهمی در ذهن ما زنده می شود حضور ایرانیان در آنجا که در واقع دروازه ورود اسلام و فرهنگ ایرانی به آفریقا بوده سبب شده تانزانیا و همه کشورهای آفریقایی در منظومه سیاست خارجی دوستان ایران، اهمیت زیادی داشته باشند.

وی ضمن اشاره به گزارش حاج صاحب از فعالیت های موسسه خیریه وی پاس، ضمن تایید آن، انجام فعالیت  های اجتماعی را به جای روی آوردن مستقیم به کارهای تبلیغی برتر دانست و آن را کاری بسیار خوب و ارزشمند خواند.

طریقه انتشار اسلام در آمریکا

حجت الاسلام خیاط در ادامه بیان داشت: اساسا کارهای مستقیم تبلیغی بر اساس تجربه خیلی کارهای موفق و ارزشمندی نیستند تجربیاتی هم که ما از انتشار اسلام در آفریقا، آمریکا و جاهای مختلف داریم همین بوده که نوعا افرادی در این کار موفق بودند که در حوزه خدمات اجتماعی کار و تلاش کردند.

وی افزود: همین خدمات اجتماعی در کنار اخلاق خوش که هدف بعثت پیامبر بوده است«إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکارِمَ الْأَخْلَاقِ» باعث انتشار اسلام در کشورهای مختلف شده است مثلا اولین باری که اسلام در آمریکا انتشار پیدا کرد از طریق یک پارچه فروش دوره گرد مسلمان بود که با دوچرخه خودش به روستاها می رفت و پارچه می فروخت! اگر کسی پول نداشت نسیه می داد و می گفت هر وقت داشتید این پول را به من بدهید.

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی ادامه داد: یعنی او اسلام را مستقیم تبلیغ نمی کرد اما با همین اخلاق و رفتار این سوال را در ذهن آنها ایجاد می کرد که این فرد چه کسی هست چرا به این شکل با ما تعامل می کند؟ کم کم از او می پرسیدند و جواب می گرفتند که من مسلمانم و این تعلیم اسلام است که باید با مردم خوش برخورد باشیم به مشکلات آنها رسیدگی کنیم و همین رفتار و کردارها زمینه علاقه مندی پرس و جو و روی آوردن به اسلام می شد.

حجت الاسلام خیاط با اشاره به گزارش حاج صاحب نسبت به فعالیت تبلیغی خاص مسیحیان در کشورش گفت: مسیحیان در واقع از این شکل حرکت مسلمانان الگو گرفتند.

وی افزود: اسلام در جنوب شرق آسیا و در منطقه چین و دیگر مناطق هم سبک گسترش آن همین گونه بوده و من اطمینان می دهم شیوه ای که در موسسه وی پاس در پیش گرفتند و مقصودشان را در حوزه خدمات اجتماعی گسترش دادند شیوه درستی است و ان شاالله خوب جواب خواهد داد.

چند توصیه در رابطه با فعالیت های تبلیغی در تانزانیا

معاون بین الملل بعثه رهبری بیان داشت: چند نکته ای که لازم است در مسیر فعالیت در وی پاس مد نظرتان باشد یکی عدم درگیری با مسیحیان، با وهابی ها و دیگران است و دیگری ارائه خدمات اجتماعی با اخلاق خوش و شیوه حسنه است که تا می توانند باید گسترش بدهند.

 وی در ادامه با توصیه نسبت به حفظ وحدت با اهل سنت در زمینه هایی مشترک و نیز در تقابل با تفکر وهابیت که یک تهدید مشترک برای تمام مذاهب اسلامی است بررسی زمینه های همکاری و کمک به یکدیگر را یادآور شد.

حجت الاسلام خیاط بیان داشت: طلاب تانزانیا که از طریق جامعه المصطفی در ایران یا در کشور خودشان تحصیل می کنند را در حوزه خدمت رسانی وخدمات اجتماعی فعال کنید در اعزام به روستاها و مناطق محروم به عنوان مبلغ مستقیم نباشند بلکه به عنوان افرادی که خدمات اجتماعی عرضه می کنند مشغول به فعالیت شوند تا از این بستر و ارتباط با مردم ضمن کمک رسانی به تبلیغ وتعلیم آموزه های دین مشغول شوند.

وی افزود: نگاه مردم به آنها باید به عنوان یک خادم اجتماعی و کمک کار مردمی باشد تا بتوانند در کنار این بستر به انجام وظیفه در باب تبلیغ و نشر معارف اسلام نیز به موفقیت برسند.

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: برای تحقق اهدافتان در موسسه وی پاس باید یک برنامه ریزی منسجم و منظم 5 یا ده ساله داشته باشید تا از این طریق مثلا در تربیت نیروی مردمی با سواد برای به دست گرفتن مسولیت ها و پست های اجتماعی در کشورتان به موفقیت برسید.

وی در ادامه با اشاره به درخواست حاج صاحب نسبت به فراهم شدن زمینه پذیرش دانشجو از تانزانیا در دانشگاه رضوی گفت: تقاضای پذیرش دانشجو به صورت رسمی و مکتوب ارائه بدهید تا در هیئت امنای دانشگاه مطرح و مصوب شود.

حجت الاسلام خیاط بیان داشت: می توانیم تعدادی دانشجو از تانزانیا پذیرش کنیم تا بتوانند بعدها در رده های اجتماعی برای کشورشان مفید واقع شوند در کنار آن نیز در چارچوب فکری به آنها کمک بیشتری برای ارائه برنامه های اجتماعی خواهیم داشت.

وی افزود: از طریق مرکز معرفت و مهارت دانشگاه نیز می توانیم از طریق وبینارها و فضای سایبری یا مجازی دوره های مورد نیازشان را برگزار کنیم.

رییس دانشگاه رضوی با ارائه لیست انگلیسی تالیفات دانشگاه به رییس موسسه وی پاس تانزانیا بیان داشت: هر کدام از کتب که مورد نیاز است می توانید ترجمه آن را خود به عهده بگیرید یا نام و عنوان آن را بدهید تا از طریق دانشگاه انجام شود.

وی با بیان رشته های مختلف دانشگاه نظیر تاریخ تمدن اسلامی، ادبیات عرب، جامعه شناسی، اقتصاد و بانکداری،عرفان و فلسفه، حقوق، حقوق بین الملل، حقوق خصوصی، حقوق جزا و جرم شناسی، فقه  و غیره، نسبت به ساخت بیمارستانی توسط وی پاس و نیاز به پذیرش دانشجوی پزشکی در ایران، گفت این درخواست باید از طریق سفارت تانزانیا و ایران با توجه به روابط خوبی که دارند مطرح شود تا زمینه آن فراهم شود.

وی در پایان با اشاره به چاپ برخی کتب از سوی دانشگاه به زبان فرانسوی و انگلیسی از چاپ کتاب ارزشهای انسانی در سیره و سخن امام رضا به زبان انگلیسی خبر داد./933/

جواد رستمی
ارسال نظرات